Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din

Mens trafikktettheten og dermed antallet trafikkulykker øker, går antallet trafikkdrepte stadig ned. Dette skyldes først og fremst moderne sikkerhetssystemer og optimalisert design av moderne kjøretøy. Her kan du finne ut hvilke sikkerhetskomponenter som gjør kjøringen tryggere og beskytter deg i tilfelle en ulykke.

Sikkerhetsbelter

Bilbelte i bil har gjort bilkjøring mye tryggere. I tilfelle en ulykke, eller ved kraftig retardasjon på grunn av bremsing, sitter passasjerene trygt i setene sine. Takket være beltene kan ikke passasjerene slynges ut av bilen eller sprette ustøtt rundt inne i bilen.

Sikkerhetsbelter er et av de viktigste passive sikkerhetssystemene i en bil. I dagens biler er beltene både i forsetene og baksetet utformet som automatiske belter som tilpasser seg passasjerene. I tillegg til beltene er beltestrammere også en del av beltesystemet i mange moderne biler.

Disse beltestrammerne strammer beltet hvis det skjer en ulykke. Dette gir ekstra sikkerhet. Sikkerhetsbelter til biler kan kjøpes billig brukt, akkurat som beltespenner og beltestrammere. Det finnes både bilbelter foran og bilbelter bak. Når du kjøper brukte bilbelter, bør du alltid forsikre deg om at beltebåndene er i perfekt stand.

Sikkerhet i kupeen og dempesonen

Karosseristrukturen har stor betydning for sikkerheten til de som sitter i bilen, og hører derfor også til sikkerhetssystemene. Konstruksjonsdetaljer som passasjercellen og den såkalte deformasjonssonen sørger for ekstra sikkerhet. Mens designerne av de første bilene fortsatt trodde at et så stabilt karosseri som mulig var spesielt sikkert, har det senest siden 1960-tallet skjedd en nytenkning.

Dagens biler har sammenkrøllingssoner som absorberer kollisjonsenergien ved en ulykke og dermed kan redusere effekten av den. Til dette formålet deformeres sonene foran og bak på kjøretøyet på en bestemt måte, de krølles bokstavelig talt sammen. I moderne biler er derimot den såkalte passasjercellen konstruert for å være spesielt stabil. Denne konstruksjonsenheten omslutter bilens indre og beskytter passasjerene i spesielt stor grad.

Sikkerhetspassasjercellen er spesielt stiv og gir passasjerene i bilen det nødvendige overlevelsesrommet. Dørene på moderne biler kan også absorbere energi, men har samtidig sidekollisjonsbeskyttelse. På grunn av konstruksjonen blir karosserideler på moderne biler ofte uopprettelig skadet selv ved mindre ulykker. Bildeler som f.eks. dører foran, dører bak, panser eller bakluke kan imidlertid ofte kjøpes billig brukt.

Kollisjonsputer i bilen

Kollisjonsputesystemet er en av de store milepælene innen bilsikkerhet. Kollisjonsputen er en kollisjonspute som åpnes og blåses opp på brøkdelen av et sekund i tilfelle en ulykke. Den forhindrer at passasjerene i bilen slår hodet mot for eksempel rattet eller dashbordet. Tidligere kunne ikke bilbelte alene alltid forhindre dette på en effektiv måte. Kollisjonsputer kan også effektivt redusere effekten av en sidekollisjon i en ulykke.

I dag finnes kollisjonsputer i moderne biler derfor ikke bare i rattet eller dashbordet, men også i setene, takrails, fotbrønner og dører. Kjernen i kollisjonsputesystemet er kollisjonsputekontrollenheten, som samler en rekke kjøretøydata og til slutt aktiverer kollisjonsputene etter behov. Sensorene i kollisjonsputekontrollen er installert i styreenheten og på andre steder. Det kan være akselerasjonssensorer, kollisjonssensorer eller trykksensorer for sidekollisjonsputene.

Hvis ABS-styreenheten registrerer en ulykke, utløser den de nødvendige kollisjonsputene. En kollisjonspute er imidlertid bare effektiv i kombinasjon med sikkerhetsbeltet. Det er enkelt å få tak i brukte ABS-styreenheter til de fleste biltyper, og det samme gjelder komplette kollisjonsputer. Det samme gjelder kollisjonsputesensorer, kollisjonsputereléer eller et brukt ledningsnett for kollisjonsputer.

Blokkeringsfritt bremsesystem ABS

ABS-systemet, eller blokkeringsfritt bremsesystem, er et av de viktigste aktive sikkerhetssystemene i en bil. Systemet motvirker ulykker på forhånd ved å forhindre at hjulene låser seg under bremsing. På denne måten forblir bilen styrbar for føreren selv under en nødbremsing. Bilen sklir ikke ukontrollert over veien, samtidig som føreren kan korrigere ved hjelp av en styrebevegelse.

For å forhindre at hjulene låser seg, fungerer ABS-systemet ved å senke og øke bremsetrykket gjentatte ganger. En rekke komponenter er nødvendige for dette. Biler med ABS har for eksempel hjulsensorer som registrerer hjulhastigheten, også kalt ABS-sensorer. Hvis et av hjulene skulle låse seg, vil ABS-systemet registrere dette via hjulhastighetssensoren. Dataene fra hjulhastighetssensorene, i tillegg til andre data, behandles i ABS-styreenheten.

Styreenheten styrer i sin tur ABS-pumpen, som er den sentrale enheten som kombinerer pumpe, ventiler og styringen av disse. Herfra utløses pulseringen av bremsetrykket på de enkelte bremsene etter behov. Alle deler av ABS-systemet, som ABS-styreenheten, ABS-sensorer eller andre ABS-bremsedeler, kan også kjøpes brukt. Det er imidlertid viktig å forsikre seg om at de aktuelle ABS-delene passer nøyaktig til den aktuelle bilmodellen.

Elektronisk stabilitetssystem ESP

I likhet med ABS er det elektroniske stabilitetssystemet eller Electronic Stability Program, forkortet ESP, utviklet for å forhindre at ulykker skjer i utgangspunktet. I motsetning til ABS griper ikke ESP inn i bremseprosessen, men forhindrer at bilen sklir eller slingrer. Det forhindrer også under- eller overstyring av bilen, slik at føreren får bedre kontroll over bilen i ekstreme situasjoner.

ESP-systemet sørger for automatisk nedbremsing av de enkelte hjulene via bremsene. I likhet med ABS-systemet bruker det data fra sensorer for å registrere hjulhastigheten. Samtidig registreres rattets aktuelle posisjon via rattvinkelsensoren, samt bilens sideakselerasjon og eventuelle rotasjonsbevegelser via andre sensorer.

Systemet styres av ESP-kontrollenheten, som samler inn alle data. Hvis bilens bevegelse avviker fra den tiltenkte banen, eller hvis bilen begynner å skli, griper stabilitetssystemet inn. Dette gjøres ved å bremse de enkelte hjulene aktivt, selv uten at føreren trenger å tråkke på bremsepedalen. Komponenter som ESP-styringsenhet, ESP-sensorer eller ESP-kontakter som ESP-brytere er ofte billige bruktdeler.

Sikkert interiør

I en ulykke kan de som sitter i bilen ikke bare bli skadet av ytre faktorer, men også av selve bilen. Allerede på 1960-tallet begynte bilkonstruktørene derfor å fokusere på å gjøre interiøret i bilene sikrere. Blant annet ble det utviklet sikre ratt som kunne kollapse i tilfelle en ulykke.

Sikkerhetsrattet var koblet til en sikkerhetsrattstamme som hindret rattet i å komme inn i kupéen. Nakkestøtter på setene ble snart standardutstyr, og det samme ble myke dashbord. Disse sikkerhetsrelevante komponentene kan også kjøpes billig brukt.

Mest leste guider