Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
innhold
1. Lambdasensorens funksjon i bilen
2. Skifte eller rengjøre lambdasonden?
3. Symptomer på en defekt i lambdasensoren
Lambdasonden måler oksygeninnholdet i eksosen og sørger for at motoren får en optimal blanding av luft og drivstoff. Hvis lambdasonden er defekt, blir symptomer som økt drivstofforbruk eller dårlig motorytelse ofte tydelige. I vår guide kan du finne ut alt om lambdasensorer og få instruksjoner om hvordan du bytter ut komponenten.
Lambdasensorens funksjon i bilen
Moderne biler har minst en lambdasonde, som vanligvis er skrudd inn i eksosanlegget rett bak eksosmanifolden. Her bestemmer sensoren kontinuerlig restoksygeninnholdet i eksosen ved å sammenligne oksygeninnholdet med oksygeninnholdet i omgivelsesluften.
Lambda-målingen overføres til motorens styreenhet i form av en spenning. Basert på denne spenningen kan motorstyreenheten registrere om forholdet mellom drivstoff og luft er optimalt innstilt og justere blandingssammensetningen for motoren deretter. Moderne biler har ofte en ekstra diagnosesonde som måler restoksygeninnholdet bak katalysatoren for å kontrollere tilstanden.
Skifte eller rengjøre lambdasonden?
Hvis lambdasonden er defekt, spør mange seg selv: Skifte eller rengjøre? Begge deler er mulig så lenge lambdasonden bare er skitten. Rengjøring av sensoren kan noen ganger spare kostnader for en reservedel. Imidlertid må lambdasensoren fjernes og installeres på nytt for rengjøring, akkurat som den er for utskifting, slik at utgiftene ikke reduseres.
Ofte er lambdasensorer forurenset av forbrenningsrester eller sot. Dette kan begrense riktig funksjon. Ved rengjøring av sensoren fjernes smuss og blokkeringer av åpningene. Rengjøringen av lambdasonden bør utføres med største forsiktighet for ikke å skade komponenten. Det samme gjelder ved demontering og montering av sensoren.
Symptomer på en defekt i lambdasensoren
Hvis lambdasonden er defekt, får motorstyringen feil måleverdier, eller signalet mangler helt. Dette fører til at motorstyringen ikke lenger kan registrere restoksygeninnholdet i eksosen på riktig måte, noe som betyr at forholdet mellom drivstoff og luft ikke lenger kan justeres optimalt.
Ulike symptomer kan indikere en defekt lambdasonde. For eksempel kan avgassverdiene forverres hvis forholdet mellom oksygen og drivstoff ikke lenger er riktig. Dette kan først bli tydelig under neste eksosutslippstest. Mer åpenbare tegn er røykutslipp fra eksosen eller en vond lukt av eksosgassene.
Motor uten strøm eller feilmelding
Hvis en lambdasonde svikter, kan også motorens ytelse synke som følge av dette. Uten signalet fra sensoren mangler motorstyringssystemet en viktig parameter. Oksygen og drivstoff kan ikke lenger justeres optimalt, noe som betyr at motoren har en tendens til å brenne mindre effektivt. Avhengig av modell kan bilen til og med gå i nødmodus.
Moderne kjøretøy oppdager ofte en feil i lambdasonden via den innebygde diagnosen. I dette tilfellet lyser motorens kontrollampe eller føreren blir informert om feilen som en feilmelding i displayet på kjørecomputeren. Samtidig legges feilen inn i feilminnet for senere kontroll på verkstedet.
Lambdasonde defekt Oversikt over symptomer:
- Drivstofforbruket øker
- Motoreffekten reduseres
- Forurensende utslipp øker
- Røyk som kommer fra eksosen
- Lukten av eksosgassene er mer ubehagelig
- Indikatorlampen i dashbordet blinker
- Kjørecomputeren gir feilmelding
- Bil hopper inn i nødprogrammet
Årsaker til en defekt lambdasonde
De mulige årsakene til en defekt i lambdasonden er mange. Selv om sensoren er en robust komponent, kan økende slitasje føre til en defekt med høy kjørelengde. I området rundt eksosanlegget utsettes lambdasonden for store påkjenninger på grunn av varme, men også smuss og vær.
Våte forhold og veisalt fører ofte til korrosjon av lambdasonden under kjøretøyet, og dermed til en defekt. Sotpartikler og aggressive forbrenningsrester i eksosen kan også føre til tilsmussing av sonden i løpet av årene. Dette resulterer noen ganger i en feil lambdaverdi, eller at lambdasonden svikter helt.
Drivstoff eller korrosjon av forbindelsene
Mulige årsaker til en defekt lambdasonde kan også være uprofesjonell innstilling av motoren og uegnede tilsetningsstoffer til drivstoffet. Begge deler fører midlertidig til økt temperatur i eksosen og dermed til høy varme, noe som skader lambdasonden. Bruk av drivstofftilsetninger kan også føre til forurensning av sensoren.
I tillegg er det også mulig med mekaniske skader på diagnosesensoren, f.eks. på grunn av at kjøretøyet er plassert oppå den. Korroderte tilkoblinger på lambdasonden kan også være årsaken til svikt i lambdasignalet. Det er imidlertid ikke alltid selve lambdasonden som er defekt når det oppstår symptomer på svikt i komponenten. Defekte kabler sørger også for at signalet ikke lenger overføres riktig.
Vanlige årsaker til en defekt i lambdasonden:
- Slitasje etter lang kjørelengde
- Varme i området rundt eksosanlegget
- Korrosjon på lambdasonden
- Sot og forbrenningsrester tetter sonden.
- Drivstofftilsetningsstoffer ble brukt
- Skader på grunn av mekanisk påvirkning
- Forbindelsene er korroderte
- Lambdasensorkabelen er defekt
Skifte av defekt lambdasonde
Hvis lambdasonden er defekt, bør komponenten skiftes ut så snart som mulig. Avhengig av kjøretøymodell og defekt er fortsatt drift mulig, men ikke tilrådelig. Optimal regulering av blandingssammensetningen er ikke mulig, noe som betyr at motoren ikke går perfekt og slipper ut mer forurensende stoffer.
Fortsette å kjøre med en defekt lambdasonde? Det er ingen god idé. Bilen vil bli lagt merke til senest ved neste utslippstest. Hvis de forurensende stoffene i avgassen overskrider de tillatte grensene, vil kjøretøyet ikke bestå hovedkontrollen. I tillegg kan katalysatoren bli skadet hvis kjøretøyet kjøres permanent med en defekt sensor.
Bytte lambdasonde i 4 trinn
Utskifting av lambdasonden med en ny eller brukt reservedel gjøres vanligvis raskt. Kyndige bilmekanikere utfører gjerne utskiftingen av sensoren selv for å holde reparasjonskostnadene lave.
Den nøyaktige prosedyren kan variere fra kjøretøy til kjøretøy og kan avvike noe fra de følgende instruksjonene. Den beste måten å utføre reparasjonen på er å løfte kjøretøyet opp på en løfteplattform.
- Kontroller lambdasonden: Før du bytter ut den monterte lambdasonden med en reservedel, er det lurt å kontrollere sonden. Verksteder kan kontrollere lambdasonden ved å koble til et egnet diagnoseapparat. Den angitte spenningen kan imidlertid også bestemmes med et multimeter. I tillegg bør kablene og tilkoblingene kontrolleres. Det er ikke uvanlig at en skadet tilkobling eller et mårbitt er skyld i feilen.
- Fjern den defekte sensoren: Hvis det er sikkert at lambdasonden er defekt, kan du begynne med å fjerne komponenten. For å gjøre dette må du først koble fra kontaktpluggen og deretter fjerne sensoren fra tråden. Gamle sensorer er ofte veldig stramme, slik at det er fare for å rive av tråden. Oppvarming av eksosanlegget litt eller bruk av passende midler for å løsne det kan noen ganger vise seg å være nyttig. Hvis den gamle delen uansett skal kastes, kan en ringnøkkel skyves over kabelen etter at pluggen er kuttet av.
- Klargjør den nye lambdasonden: Etter at den defekte sonden er fjernet, kan den intakte reservedelen monteres. Før dette sammenlignes den nye lambdasonden med den fjernede delen og kontrolleres for passform. Profesjonelle smører tråden med et spesielt høytemperatur smøremiddel før installasjon, noe som gjør den installerte delen lettere å skru inn og også lettere å løsne. Deretter skrus komponenten først forsiktig inn for hånd og strammes deretter med et passende verktøy.
- Fullfør reparasjonen: I det siste trinnet av reparasjonen kobles lambdasondekabelen til igjen ved å koble kontaktene sammen. Eventuell korrosjon på kontakten på kjøretøysiden bør fjernes på forhånd, f.eks. med egnede rengjøringsmidler for kontakter. Hvis en feilkode er lagret i feilminnet, kan den nå slettes med et egnet apparat.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon