Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?

Lambdasonden måler oksygeninnholdet i eksosen og sørger for at motoren får en optimal blanding av luft og drivstoff. Hvis lambdasonden er defekt, blir symptomer som økt drivstofforbruk eller dårlig motorytelse ofte tydelige. I vår guide kan du finne ut alt om lambdasensorer og få instruksjoner om hvordan du bytter ut komponenten.

Lambdasensorens funksjon i bilen

Moderne biler har minst en lambdasonde, som vanligvis er skrudd inn i eksosanlegget rett bak eksosmanifolden. Her bestemmer sensoren kontinuerlig restoksygeninnholdet i eksosen ved å sammenligne oksygeninnholdet med oksygeninnholdet i omgivelsesluften.

Lambda-målingen overføres til motorens styreenhet i form av en spenning. Basert på denne spenningen kan motorstyreenheten registrere om forholdet mellom drivstoff og luft er optimalt innstilt og justere blandingssammensetningen for motoren deretter. Moderne biler har ofte en ekstra diagnosesonde som måler restoksygeninnholdet bak katalysatoren for å kontrollere tilstanden.

Skifte eller rengjøre lambdasonden?

Hvis lambdasonden er defekt, spør mange seg selv: Skifte eller rengjøre? Begge deler er mulig så lenge lambdasonden bare er skitten. Rengjøring av sensoren kan noen ganger spare kostnader for en reservedel. Imidlertid må lambdasensoren fjernes og installeres på nytt for rengjøring, akkurat som den er for utskifting, slik at utgiftene ikke reduseres.

Ofte er lambdasensorer forurenset av forbrenningsrester eller sot. Dette kan begrense riktig funksjon. Ved rengjøring av sensoren fjernes smuss og blokkeringer av åpningene. Rengjøringen av lambdasonden bør utføres med største forsiktighet for ikke å skade komponenten. Det samme gjelder ved demontering og montering av sensoren.

Symptomer på en defekt i lambdasensoren

Hvis lambdasonden er defekt, får motorstyringen feil måleverdier, eller signalet mangler helt. Dette fører til at motorstyringen ikke lenger kan registrere restoksygeninnholdet i eksosen på riktig måte, noe som betyr at forholdet mellom drivstoff og luft ikke lenger kan justeres optimalt.

Ulike symptomer kan indikere en defekt lambdasonde. For eksempel kan avgassverdiene forverres hvis forholdet mellom oksygen og drivstoff ikke lenger er riktig. Dette kan først bli tydelig under neste eksosutslippstest. Mer åpenbare tegn er røykutslipp fra eksosen eller en vond lukt av eksosgassene.

Motor uten strøm eller feilmelding

Hvis en lambdasonde svikter, kan også motorens ytelse synke som følge av dette. Uten signalet fra sensoren mangler motorstyringssystemet en viktig parameter. Oksygen og drivstoff kan ikke lenger justeres optimalt, noe som betyr at motoren har en tendens til å brenne mindre effektivt. Avhengig av modell kan bilen til og med gå i nødmodus.

Moderne kjøretøy oppdager ofte en feil i lambdasonden via den innebygde diagnosen. I dette tilfellet lyser motorens kontrollampe eller føreren blir informert om feilen som en feilmelding i displayet på kjørecomputeren. Samtidig legges feilen inn i feilminnet for senere kontroll på verkstedet.

Lambdasonde defekt Oversikt over symptomer:

  • Drivstofforbruket øker
  • Motoreffekten reduseres
  • Forurensende utslipp øker
  • Røyk som kommer fra eksosen
  • Lukten av eksosgassene er mer ubehagelig
  • Indikatorlampen i dashbordet blinker
  • Kjørecomputeren gir feilmelding
  • Bil hopper inn i nødprogrammet

Årsaker til en defekt lambdasonde

De mulige årsakene til en defekt i lambdasonden er mange. Selv om sensoren er en robust komponent, kan økende slitasje føre til en defekt med høy kjørelengde. I området rundt eksosanlegget utsettes lambdasonden for store påkjenninger på grunn av varme, men også smuss og vær.

Våte forhold og veisalt fører ofte til korrosjon av lambdasonden under kjøretøyet, og dermed til en defekt. Sotpartikler og aggressive forbrenningsrester i eksosen kan også føre til tilsmussing av sonden i løpet av årene. Dette resulterer noen ganger i en feil lambdaverdi, eller at lambdasonden svikter helt.

Drivstoff eller korrosjon av forbindelsene

Mulige årsaker til en defekt lambdasonde kan også være uprofesjonell innstilling av motoren og uegnede tilsetningsstoffer til drivstoffet. Begge deler fører midlertidig til økt temperatur i eksosen og dermed til høy varme, noe som skader lambdasonden. Bruk av drivstofftilsetninger kan også føre til forurensning av sensoren.

I tillegg er det også mulig med mekaniske skader på diagnosesensoren, f.eks. på grunn av at kjøretøyet er plassert oppå den. Korroderte tilkoblinger på lambdasonden kan også være årsaken til svikt i lambdasignalet. Det er imidlertid ikke alltid selve lambdasonden som er defekt når det oppstår symptomer på svikt i komponenten. Defekte kabler sørger også for at signalet ikke lenger overføres riktig.

Vanlige årsaker til en defekt i lambdasonden:

  • Slitasje etter lang kjørelengde
  • Varme i området rundt eksosanlegget
  • Korrosjon på lambdasonden
  • Sot og forbrenningsrester tetter sonden.
  • Drivstofftilsetningsstoffer ble brukt
  • Skader på grunn av mekanisk påvirkning
  • Forbindelsene er korroderte
  • Lambdasensorkabelen er defekt

Skifte av defekt lambdasonde

Hvis lambdasonden er defekt, bør komponenten skiftes ut så snart som mulig. Avhengig av kjøretøymodell og defekt er fortsatt drift mulig, men ikke tilrådelig. Optimal regulering av blandingssammensetningen er ikke mulig, noe som betyr at motoren ikke går perfekt og slipper ut mer forurensende stoffer.

Fortsette å kjøre med en defekt lambdasonde? Det er ingen god idé. Bilen vil bli lagt merke til senest ved neste utslippstest. Hvis de forurensende stoffene i avgassen overskrider de tillatte grensene, vil kjøretøyet ikke bestå hovedkontrollen. I tillegg kan katalysatoren bli skadet hvis kjøretøyet kjøres permanent med en defekt sensor.

Bytte lambdasonde i 4 trinn

Utskifting av lambdasonden med en ny eller brukt reservedel gjøres vanligvis raskt. Kyndige bilmekanikere utfører gjerne utskiftingen av sensoren selv for å holde reparasjonskostnadene lave.

Den nøyaktige prosedyren kan variere fra kjøretøy til kjøretøy og kan avvike noe fra de følgende instruksjonene. Den beste måten å utføre reparasjonen på er å løfte kjøretøyet opp på en løfteplattform.

  1. Kontroller lambdasonden: Før du bytter ut den monterte lambdasonden med en reservedel, er det lurt å kontrollere sonden. Verksteder kan kontrollere lambdasonden ved å koble til et egnet diagnoseapparat. Den angitte spenningen kan imidlertid også bestemmes med et multimeter. I tillegg bør kablene og tilkoblingene kontrolleres. Det er ikke uvanlig at en skadet tilkobling eller et mårbitt er skyld i feilen.
  2. Fjern den defekte sensoren: Hvis det er sikkert at lambdasonden er defekt, kan du begynne med å fjerne komponenten. For å gjøre dette må du først koble fra kontaktpluggen og deretter fjerne sensoren fra tråden. Gamle sensorer er ofte veldig stramme, slik at det er fare for å rive av tråden. Oppvarming av eksosanlegget litt eller bruk av passende midler for å løsne det kan noen ganger vise seg å være nyttig. Hvis den gamle delen uansett skal kastes, kan en ringnøkkel skyves over kabelen etter at pluggen er kuttet av.
  3. Klargjør den nye lambdasonden: Etter at den defekte sonden er fjernet, kan den intakte reservedelen monteres. Før dette sammenlignes den nye lambdasonden med den fjernede delen og kontrolleres for passform. Profesjonelle smører tråden med et spesielt høytemperatur smøremiddel før installasjon, noe som gjør den installerte delen lettere å skru inn og også lettere å løsne. Deretter skrus komponenten først forsiktig inn for hånd og strammes deretter med et passende verktøy.
  4. Fullfør reparasjonen: I det siste trinnet av reparasjonen kobles lambdasondekabelen til igjen ved å koble kontaktene sammen. Eventuell korrosjon på kontakten på kjøretøysiden bør fjernes på forhånd, f.eks. med egnede rengjøringsmidler for kontakter. Hvis en feilkode er lagret i feilminnet, kan den nå slettes med et egnet apparat.

Mest leste guider