Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til

I dag består en bil av et stort antall enkeltkomponenter. Noen av disse bildelene er velkjente for alle bilførere. Men det finnes også deler som nesten ingen har hørt om. Vi har listet opp 10 bildeler som mange bilførere ikke kjenner til.

Luftmengdemåler

Luftmengdemåleren eller luftmassemåleren er en ganske iøynefallende komponent i innsugingskanalen på forbrenningsmotorer. Det er derfor ikke overraskende at de fleste bilførere ikke kjenner til denne delen. I moderne biler har komponenten til oppgave å samle inn nøyaktige data om forbrenningsluften som suges inn utenfra. Disse dataene er deretter tilgjengelige for motorens styreenhet, som for eksempel beregner hvor mye drivstoff som må sprøytes inn. Dette inkluderer informasjon om luftmassen, lufttemperaturen eller det rådende trykket. Luftmengdemåleren er en god bruktdel og kan ofte fås til en gunstig pris.

Ventil for kaldstart

En av de mindre kjente komponentene i biler er kaldstartventilen. Denne komponenten er ofte plassert i motorrommet i nærheten av motoren eller i innsprøytningsområdet. Her sørger kaldstartventilen for at det sprøytes inn en ekstra mengde drivstoff når motoren er kald. På denne måten blir blandingen av drivstoff og luft rikere. Dette forhindrer i sin tur at motoren starter dårligere enn vanlig når den er kald. Hvis ventilen mottar et tilsvarende signal fra motorstyringen, sprøyter den inn den ekstra drivstoffmengden i innsugingskanalen. Hvis delen er defekt, kan den kjøpes som en billig brukt del.

ESP-kontrollenhet

ESP-styringsenheten ESP-kontrollenheten er en viktig komponent for det elektroniske stabilitetsprogrammet som mange moderne biler er utstyrt med. Stabilitetsprogrammet er et elektronisk kjøreassistentsystem som forhindrer at bilen sklir eller slingrer i kritiske kjøresituasjoner. Til dette formålet bremses blant annet de enkelte hjulene på bilen på en målrettet måte. Disse inngrepene beregnes og utløses av ESP-styringen. Styreenheten er koblet til en rekke sensorer som for eksempel måler bremsetrykket, rattvinkelen eller hjulhastigheten. Siden styreenheten er ganske dyr som ny del, foretrekker mange bilmekanikere å bruke brukte enheter.

Fjærbenslager

Fjærbeinsfestet er en av de viktigste delene i mange moderne chassis. Likevel er det mange førere som ikke kjenner til denne komponenten. Det er ikke så rart, for fjærbeinslageret er ikke synlig ved første øyekast. Denne komponenten er plassert på toppen av fjærbenkuppelen og er en del av forakselopphenget. Her forbinder fjærbeinsfestet fjærbeinet med karosseriet.. Komponenten er fleksibelt konstruert og består hovedsakelig av gummi- og metallkomponenter. Takket være det fleksible festet via fjærbenfestet kan vinkelen mellom fjærbenet og karosseriet endres under kjøring. Brukte fjærbensfester er ofte tilgjengelige i perfekt stand til en rimelig pris.

Kobling for vindusviskere

Vindusviskerkobling er en del av mekanikken som er ansvarlig for driften av vindusviskerne. Det mange ikke vet: Vindusviskerne drives ikke direkte fra vindusviskermotoren, men overføres til vindusviskerne via koblingen. Mange biler har også bare én vindusviskermotor for begge vindusviskerne, slik at motorens kraft må overføres til begge vindusviskerne via koblingen. Hvis vindusviskerlenken er ødelagt eller bøyd, kan den byttes ut med en brukt del, som vanligvis er tilgjengelig til en rimelig pris.

Tankbånd

En stropp til drivstofftanken holder bilens drivstofftank fast til karosseriet. Mange bilførere er ikke kjent med denne komponenten i bilen fordi de antar at tanken alltid er boltet direkte og fast til karosseriet. Slik er det imidlertid ikke på de fleste biler. I stedet er det som regel flere tankstropper rundt tanken, som ofte er plassert under bilen i området rundt bakakselen. Tankstroppen er et tynt og fleksibelt metallbånd som vikles rundt tanken og boltes fast til karosseriet i hver ende. Brukte tankstropper i god stand er rimelige erstatninger for rustne og defekte tankstropper.

Diesel forvarmer

Dieselforvarmeren er en av bilens komponenter som selv en del dieselførere ikke kjenner til. Skjult dypt inne i motorrommet sørger dieselforvarmeren for å forvarme dieseloljen. Dette sikrer at dieselen flyter selv ved lave utetemperaturer. Hvis dieselen ikke forvarmes, kan drivstoffet bli tyktflytende under kalde forhold og ha en tendens til å skille ut parafin. Dette kan igjen føre til tilstopping av filtre og komponenter i drivstoffsystemet. Forvarmet drivstoff kan også føre til mer økonomisk drift med bedre motorgang og forbrenning med lavere utslipp. Defekte dieselforvarmere er relativt enkle å bytte ut og kan ofte kjøpes billig brukt.

Motor for frontlykter

En annen komponent som i stor grad er ukjent for bilførere, er lyktmotoren. Den lille elektromotoren er montert i frontlyktområdet på bilen og er en del av lysutjevningssystemet som er foreskrevet for moderne biler i Tyskland. Denne reguleringen gjør det mulig å justere lyktene slik at andre trafikanter ikke blir blendet hvis bilen for eksempel er tungt lastet bak. Mange bilførere bruker aldri lysreguleringen og har derfor aldri hørt om lyktmotoren. Men hvis lyktmotoren er defekt, for eksempel på grunn av fuktighet, vil det oppstå problemer ved neste hovedkontroll. Derfor bør den defekte delen byttes ut med en god, brukt del på forhånd.

Kabel for girskift

Bowdenkabelen til girspaken er en del av den manuelle girspaken i mange moderne biler. I stedet for den klassiske kraftoverføringen ved hjelp av en girstang, brukes det mer fordelaktige kabelgiret fordi det ofte er mykere. Mange bilførere er like lite fortrolige med dette som med selve girspaken. Med denne typen girspak er styreenheten med girspaken koblet til den manuelle girkassen via to av Bowden-kablene. Avhengig av girspakens posisjon kobler girkassen inn riktig gir. Bowdenkablene kan slites ut over tid, men kan enkelt byttes ut med en god, brukt Bowden-kabel.

EGR-ventil

En EGR-ventil eller EGR-ventil leder avgasser fra eksosrøret tilbake til motoren. At dette er mulig, er helt ukjent for mange bilførere, og det samme gjelder selve ventilen. I dieselmotorer er eksosresirkuleringen først og fremst beregnet på å senke forbrenningstemperaturen og redusere utslippene av nitrogenoksider. I bensinmotorer skal prinsippet føre til redusert drivstofforbruk. EGR-ventilen eller EGR-ventilen etablerer forbindelsen mellom eksosrøret og innsugingssystemet i motorrommet. Den regulerer om og hvor mye eksos som blandes inn i innsugingskanalen. Hvis komponenten er defekt, kan det føre til at motoren ikke går jevnt eller at eksosverdiene blir dårlige. Da er det på tide å skifte ut EGR-ventilen. For eksempel med en brukt del i god stand, som ofte er mye billigere enn en ny del.

Mest leste guider