10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
innhold
I dag består en bil av et stort antall enkeltkomponenter. Noen av disse bildelene er velkjente for alle bilførere. Men det finnes også deler som nesten ingen har hørt om. Vi har listet opp 10 bildeler som mange bilførere ikke kjenner til.
Luftmengdemåler
Luftmengdemåleren eller luftmassemåleren er en ganske iøynefallende komponent i innsugingskanalen på forbrenningsmotorer. Det er derfor ikke overraskende at de fleste bilførere ikke kjenner til denne delen. I moderne biler har komponenten til oppgave å samle inn nøyaktige data om forbrenningsluften som suges inn utenfra. Disse dataene er deretter tilgjengelige for motorens styreenhet, som for eksempel beregner hvor mye drivstoff som må sprøytes inn. Dette inkluderer informasjon om luftmassen, lufttemperaturen eller det rådende trykket. Luftmengdemåleren er en god bruktdel og kan ofte fås til en gunstig pris.
Ventil for kaldstart
En av de mindre kjente komponentene i biler er kaldstartventilen. Denne komponenten er ofte plassert i motorrommet i nærheten av motoren eller i innsprøytningsområdet. Her sørger kaldstartventilen for at det sprøytes inn en ekstra mengde drivstoff når motoren er kald. På denne måten blir blandingen av drivstoff og luft rikere. Dette forhindrer i sin tur at motoren starter dårligere enn vanlig når den er kald. Hvis ventilen mottar et tilsvarende signal fra motorstyringen, sprøyter den inn den ekstra drivstoffmengden i innsugingskanalen. Hvis delen er defekt, kan den kjøpes som en billig brukt del.
ESP-kontrollenhet
ESP-styringsenheten ESP-kontrollenheten er en viktig komponent for det elektroniske stabilitetsprogrammet som mange moderne biler er utstyrt med. Stabilitetsprogrammet er et elektronisk kjøreassistentsystem som forhindrer at bilen sklir eller slingrer i kritiske kjøresituasjoner. Til dette formålet bremses blant annet de enkelte hjulene på bilen på en målrettet måte. Disse inngrepene beregnes og utløses av ESP-styringen. Styreenheten er koblet til en rekke sensorer som for eksempel måler bremsetrykket, rattvinkelen eller hjulhastigheten. Siden styreenheten er ganske dyr som ny del, foretrekker mange bilmekanikere å bruke brukte enheter.
Fjærbenslager
Fjærbeinsfestet er en av de viktigste delene i mange moderne chassis. Likevel er det mange førere som ikke kjenner til denne komponenten. Det er ikke så rart, for fjærbeinslageret er ikke synlig ved første øyekast. Denne komponenten er plassert på toppen av fjærbenkuppelen og er en del av forakselopphenget. Her forbinder fjærbeinsfestet fjærbeinet med karosseriet.. Komponenten er fleksibelt konstruert og består hovedsakelig av gummi- og metallkomponenter. Takket være det fleksible festet via fjærbenfestet kan vinkelen mellom fjærbenet og karosseriet endres under kjøring. Brukte fjærbensfester er ofte tilgjengelige i perfekt stand til en rimelig pris.
Kobling for vindusviskere
Vindusviskerkobling er en del av mekanikken som er ansvarlig for driften av vindusviskerne. Det mange ikke vet: Vindusviskerne drives ikke direkte fra vindusviskermotoren, men overføres til vindusviskerne via koblingen. Mange biler har også bare én vindusviskermotor for begge vindusviskerne, slik at motorens kraft må overføres til begge vindusviskerne via koblingen. Hvis vindusviskerlenken er ødelagt eller bøyd, kan den byttes ut med en brukt del, som vanligvis er tilgjengelig til en rimelig pris.
Tankbånd
En stropp til drivstofftanken holder bilens drivstofftank fast til karosseriet. Mange bilførere er ikke kjent med denne komponenten i bilen fordi de antar at tanken alltid er boltet direkte og fast til karosseriet. Slik er det imidlertid ikke på de fleste biler. I stedet er det som regel flere tankstropper rundt tanken, som ofte er plassert under bilen i området rundt bakakselen. Tankstroppen er et tynt og fleksibelt metallbånd som vikles rundt tanken og boltes fast til karosseriet i hver ende. Brukte tankstropper i god stand er rimelige erstatninger for rustne og defekte tankstropper.
Diesel forvarmer
Dieselforvarmeren er en av bilens komponenter som selv en del dieselførere ikke kjenner til. Skjult dypt inne i motorrommet sørger dieselforvarmeren for å forvarme dieseloljen. Dette sikrer at dieselen flyter selv ved lave utetemperaturer. Hvis dieselen ikke forvarmes, kan drivstoffet bli tyktflytende under kalde forhold og ha en tendens til å skille ut parafin. Dette kan igjen føre til tilstopping av filtre og komponenter i drivstoffsystemet. Forvarmet drivstoff kan også føre til mer økonomisk drift med bedre motorgang og forbrenning med lavere utslipp. Defekte dieselforvarmere er relativt enkle å bytte ut og kan ofte kjøpes billig brukt.
Motor for frontlykter
En annen komponent som i stor grad er ukjent for bilførere, er lyktmotoren. Den lille elektromotoren er montert i frontlyktområdet på bilen og er en del av lysutjevningssystemet som er foreskrevet for moderne biler i Tyskland. Denne reguleringen gjør det mulig å justere lyktene slik at andre trafikanter ikke blir blendet hvis bilen for eksempel er tungt lastet bak. Mange bilførere bruker aldri lysreguleringen og har derfor aldri hørt om lyktmotoren. Men hvis lyktmotoren er defekt, for eksempel på grunn av fuktighet, vil det oppstå problemer ved neste hovedkontroll. Derfor bør den defekte delen byttes ut med en god, brukt del på forhånd.
Kabel for girskift
Bowdenkabelen til girspaken er en del av den manuelle girspaken i mange moderne biler. I stedet for den klassiske kraftoverføringen ved hjelp av en girstang, brukes det mer fordelaktige kabelgiret fordi det ofte er mykere. Mange bilførere er like lite fortrolige med dette som med selve girspaken. Med denne typen girspak er styreenheten med girspaken koblet til den manuelle girkassen via to av Bowden-kablene. Avhengig av girspakens posisjon kobler girkassen inn riktig gir. Bowdenkablene kan slites ut over tid, men kan enkelt byttes ut med en god, brukt Bowden-kabel.
EGR-ventil
En EGR-ventil eller EGR-ventil leder avgasser fra eksosrøret tilbake til motoren. At dette er mulig, er helt ukjent for mange bilførere, og det samme gjelder selve ventilen. I dieselmotorer er eksosresirkuleringen først og fremst beregnet på å senke forbrenningstemperaturen og redusere utslippene av nitrogenoksider. I bensinmotorer skal prinsippet føre til redusert drivstofforbruk. EGR-ventilen eller EGR-ventilen etablerer forbindelsen mellom eksosrøret og innsugingssystemet i motorrommet. Den regulerer om og hvor mye eksos som blandes inn i innsugingskanalen. Hvis komponenten er defekt, kan det føre til at motoren ikke går jevnt eller at eksosverdiene blir dårlige. Da er det på tide å skifte ut EGR-ventilen. For eksempel med en brukt del i god stand, som ofte er mye billigere enn en ny del.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon