Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler

Enhver moderne bil består av et stort antall enkeltdeler. Det mange ikke vet, er at selv produksjonen av bilen og dens enkeltdeler forbruker store mengder energi og slipper ut forurensende stoffer. Her får du vite alt om miljøbelastningen ved produksjon av bildeler og hvordan brukte bildeler effektivt bidrar til å beskytte miljøet.

Hvordan påvirker produksjonen av nye bildeler miljøet?

Produksjonen av nye bildeler har i alle tilfeller en negativ innvirkning på miljøet. Dette til tross for at både produsentene av bildeler og bilprodusentene selv nå legger stor vekt på å forbedre miljøbeskyttelsen. Fremfor alt forbruker produksjonen av bildeler mye energi. I tillegg til miljøpåvirkningen og energiforbruket i produksjonsprosessen, kommer miljøskader forårsaket av utvinning av råvarer stadig mer i fokus. Råvarer til produksjon av plast, aluminiumsdeler eller batterier kan sjelden utvinnes på en miljøvennlig måte.

Miljøvern OEM vs. ettermarkedsdeler

En ny bil består av rundt 10 000 enkeltdeler. Deler til produksjon og reparasjon av biler finnes i forskjellige varianter. Såkalte OEM -deler produseres av eller for bilprodusenten og brukes også som reservedeler. Ettermarkedsdeler produseres derimot av tredjepartsleverandører. Miljøfordelene ved OEM-deler og ettermarkedsdeler må alltid vurderes individuelt. Ofte legger originalprodusentene stor vekt på å overholde miljøvernstandardene. Det betyr imidlertid ikke nødvendigvis at ettermarkedsleverandørene ikke gjør det samme. I tillegg er ettermarkedsdeler ofte fortsatt tilgjengelige når produksjonen av OEM-deler allerede har opphørt.

Utvinning og bearbeiding av råvarer

Bilindustrien er avhengig av store mengder råvarer. Hver ny bil inneholder for eksempel rundt 70 tonn materialer og ressurser. Dette omfatter for eksempel grunnleggende materialer til produksjon av stål eller aluminium. Sjeldne materialer til produksjon av bilbatterier eller elektroniske deler er også uunnværlige i bilproduksjonen. Råvarer som det er stort behov for til produksjon av bildeler, er ikke bare knappe, de kan også sjelden utvinnes på en miljøvennlig måte. Dette skyldes delvis hvor råvarene utvinnes. Det er ikke alle steder i verden at bevisstheten om miljøvern og ressursbesparende utvinningsmetoder har fått gjennomslag.

Energiforbruk

Produksjonen av nye bildeler forbruker store mengder energi. Dette skyldes produksjonsprosessene for alle delene, som krever en viss mengde energi. Det er særlig prosesser som produksjon av grunnmaterialer og forming av materialer som krever energi i form av strøm eller varme. Mange deleprodusenter forsøker å optimalisere energiforbruket i produksjonen av nye bildeler. Bilprodusenter som Toyota genererer i tillegg noe av energien selv på en miljøvennlig måte. Likevel innebærer produksjonen av bildeler et ikke ubetydelig forbruk av elektrisitet og til og med gass.

Utslipp og forurensning

Miljøutslipp og forurensning oppstår ikke bare når en bil brukes på veien. Produksjonen av bildelene har også en negativ innvirkning på utslipp av miljøgifter og forurensning av miljøet. Produksjonen av bilen alene genererer ca. 20 prosent av alle CO2-utslippene i løpet av bilens levetid. Europeiske bilprodusenter har som mål å redusere utslippene av forurensende stoffer og miljøgifter så mye som mulig når det gjelder bildeler. Likevel er produksjonen av bildeler og komplette kjøretøy fortsatt utslippsintensiv. Allerede byggingen av en liten bil slipper ut rundt fire tonn karbondioksid. For mellomstore biler dobles tallet til åtte tonn.

Vannforbruk og forurensning

Vann er nødvendig på mange områder i produksjonen av bildeler. Ofte brukes drikkevann, som er en ettertraktet vare i deler av verden. Men vann kan neppe erstattes ved lakkering av karosserideler eller rengjøring av deler. Kjøleprosesser ved skjæring av materialer eller kjøling av maskiner er også utenkelig uten vann. Produksjonen av en bil forbruker mellom 300 000 og 400 000 liter vann fra utvinning av råmaterialer til sluttmontering. Produsenter som Audi ønsker å halvere vannforbruket i produksjonen av bildeler i løpet av de neste tiårene. Likevel krever produksjonen av bildeler fortsatt store mengder av det dyrebare våte vannet.

Avfallsgenerering og avfallshåndtering

Produksjonen av bildeler genererer uunngåelig store mengder avfallsprodukter. Dette gjelder både produksjonen av råmaterialene og produksjonen av de ferdige bildelene. Ofte dreier det seg om avskjær eller rester som ikke kan unngås i en moderne produksjonsprosess. Mange bilprodusenter har for lengst reagert på problemet og etterstreber produksjonsprosesser med lave avfallsmengder. Bilprodusenter som Mercedes-Benz resirkulerer for eksempel aluminiumsskrapet som oppstår i deleproduksjonen og returnerer det til produksjonen. Det vil likevel ikke være mulig å unngå avfall i produksjonen helt i fremtiden.

Bruk av kjemikalier

Bruk av kjemikalier er uunngåelig i mange produksjonstrinn. Selv i dag brukes det kjemiske komponenter og tungmetaller i produksjonen av bildeler. Dette gjelder for eksempel elektroniske komponenter eller kretskort til styreenheter. I enkelte tilfeller har selv tyske leverandører overskredet grenseverdiene.

Transport og distribusjon

Transport og distribusjon av bildeler fører også til utslipp. Dette er alltid tilfelle når bildeler må transporteres over lange avstander. Transportruten og miljøbelastningen varierer avhengig av komponenttype og produsent.

Avfallshåndtering etter endt levetid

På slutten av levetiden må produkter kasseres, og dette gjelder både bildeler og selve bilen. I dag resirkuleres de fleste bildeler på en miljøvennlig måte eller kan til og med bearbeides på nytt. I sin tur kan bilens levetid forlenges med reservedeler.

Nye bildeler sammenlignet med brukte og resirkulerte deler

Bruk av brukte eller renoverte bildeler kan være et viktig bidrag til miljøvern. Brukte bil deler trenger ikke å produseres fra bunnen av og forbruker derfor ikke energi i produksjonsprosessen. Miljøvennlig bilgjenvinning forurenser heller ikke miljøet. Testede brukte deler kan brukes på nytt uten problemer og forlenger levetiden til hele kjøretøyet etter montering. Det samme gjelder for overhalte deler. Ved reprodusering kreves det i gjennomsnitt 80 prosent mindre energi enn ved produksjon av nye kjøretøykomponenter. I tillegg spares verdifulle ressurser.

Bildeler med spesielt høye utslipps- og forurensningsverdier

Noen bildeler har spesielt høye utslipps- og forurensningsverdier under produksjonsprosessen. Dette gjelder blant annet aluminiumsdeler som topplokk på grunn av den energikrevende produksjonsprosessen. Batterier eller deler laget av komposittmaterialer, som moderne karosseripaneler, har ofte en dårlig livssyklusvurdering og er vanskelige å resirkulere.

Disse bildelene forårsaker lite utslipp og forurensning

I flere år har bilindustrien i økende grad satset på produksjon av deler som er laget av miljøvennlige eller naturlige materialer. Dette gjelder for eksempel interiørlister og isolasjon laget av hampfibre eller seteputer laget av kokosnøtt. Produsenter som Ford eksperimenterer til og med med bildeler laget av kaffebønner.

Fordeler med å velge brukte bildeler

Brukte bildeler reduserer behovet for nye råvarer og senker energibehovet. I tillegg er brukte deler som regel mye billigere enn nye deler. Som brukt originaldel kan bildelene monteres på bilen uten problemer.

Mest leste guider