Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
innhold
1. En oversikt over ulike typer bilreservedeler
2. Slik kontrollerer du ektheten til bilreservedeler
3. Andre metoder for å kontrollere ektheten
Bildeler som reservedeler er tilgjengelige i forskjellige design og typer. I tilfelle en defekt på bilen, er det ofte behov for utskiftninger raskt, og ingen ønsker å betale for mye. Imidlertid kan fristende billige tilbud være forfalsket. Vi forklarer forskjellen mellom OEM-deler og ettermarkedsdeler, og hvordan du enkelt kan gjenkjenne falske deler.
En oversikt over ulike typer bilreservedeler
- OEM-deler: OEM-deler er bildeler som monteres på fabrikken slik de er. Utviklingen og produksjonen av delene utføres av bilprodusenten eller av en oppdragsleverandør i høy kvalitet.
- Ettermarkedsdeler: Bildeler som ettermarkedsdeler er ikke produsert av eller utviklet eksklusivt for bilprodusenten. Det er deler fra tredjepartsprodusenter, for det meste i original kvalitet. Ofte er disse delene produsert på lisens av kjente produsenter.
- Forfalskninger: Forfalskede bildeler produseres uten tillatelse fra originalprodusentene og er ofte av dårligere kvalitet. Forfalskningene tilbys ofte som nye deler til spesielt lave priser via nettbaserte plattformer på internett. De oppfyller sjelden de nødvendige produsentstandardene.
Betydningen av OEM-deler til motorvogner
Begrepet OEM står for Original Equipment Manufacturer. Oversatt betyr dette en produsent av originalutstyr. De tilsvarende OEM-bildelene eller OEM-komponentene selges ikke i fri handel. Produksjonen og distribusjonen av OEM-deler gjøres spesifikt av eller for den respektive bilprodusenten. Som reservedel er OEM-deler ofte dyrere enn andre reservedeler, men de er vanligvis også av spesielt høy kvalitet og passer perfekt.
Slik kontrollerer du ektheten til bilreservedeler
Originale bildeler står for sikkerhet og presis passform. Originaldeler garanterer også langvarig og pålitelig funksjon. Derfor foretrekker bilførere å bruke originale reservedeler. Men hvordan kan en bildels ekthet kontrolleres på en pålitelig måte? Det er en rekke faktorer som indikerer om en del er original eller forfalsket.
- Utseende og passform: Originale reservedeler ser vanligvis bedre ut enn forfalskede deler. I tillegg skiller forfalskninger seg ofte visuelt fra originalene. Det beste er å sammenligne utseendet på delene med den originale delen som er montert på fabrikken.
- Emballasje og presentasjon: Produsenter av originaldeler pakker ofte delene sine i forseggjort, trykt emballasje. Esker og kartonger har ofte klistremerker på seg. Billige forfalskninger er derimot pakket i en enkel pappeske med et annet utseende.
- Merkenavn og bokstaver: Uautoriserte kopier av kjente bildeler har ofte ikke bilprodusentens logo. På originale deler er derimot bilmerket preget inn. Andre bokstaver på delen kan også mangle eller være annerledes.
- Plomber og hologrammer: Originalprodusenter bruker i økende grad spesielle forseglinger eller klistremerker for å understreke produktets autentisitet. Det kan være påsatte hologrammer med 3D-effekt som er vanskelig å etterligne for forfalskere. Ofte er det kun trykt et grafisk motiv.
- Tilbud og innkjøpspris: Prisen på en reservedel kan også gi informasjon om ektheten. Ofte er et tilbud rett og slett for billig til at det kan være en originaldel. Produksjonen av deler av høy kvalitet er kostnadskrevende, og ingen forhandler gir bort penger.
- Testforsegling og merke: Originale reservedeler er ofte merket med en testforsegling. En testorganisasjon sertifiserer produktets sikkerhet eller trafikksikkerhet. Slike testplomber og andre merker mangler ofte på forfalskede produkter.
- Typegodkjenning og sertifikater: Originaltilbehør leveres av produsenten med en typegodkjenning eller et delesertifikat. Disse dokumentene mangler vanligvis på forfalskede bildeler. I så fall er det ikke sikkert at delene kan brukes på bilen.
Andre metoder for å kontrollere ektheten
Produsentens kjennetegn, som for eksempel påtrykt emballasje eller testforseglinger på deler, kan forfalskes med en viss innsats. Derfor har produsentene av originaldeler utviklet andre sikkerhetsfunksjoner. Blant disse er QR-koder eller en såkalt datamatrisekode. Hver bildel som er merket med disse kodene, får et unikt identifikasjonsnummer som kan matches via produsentens nettsted eller smarttelefon.
Er OEM-nummeret en sikker metode for å verifisere ektheten til en del?
OEM-nummeret brukes til å identifisere reservedeler til bestemte kjøretøy. Dette nummeret gjør det relativt enkelt å finne ut om den aktuelle delen passer til bilen din. OEM-nummeret sier imidlertid ingenting om bildelens ekthet. Produsenten av en forfalskning kan ganske enkelt ta koden fra originaldelen og trykke den på de forfalskede delene.
Dette er problemene med forfalskede deler
Forfalskede bildeler skaper flere problemer for bileieren. For det første er de forfalskede delene ofte lite nøyaktige, slik at de er vanskelige å montere i bilen. For det andre er falske bildeler i økende grad laget av billige materialer. Falske bremseklosser eller bremseskiver kan gå i stykker eller svikte ved kraftig oppbremsing. Dette har tidligere blitt påvist i relevante tester av falske bildeler. Det samme gjelder for andre deler, for eksempel fjæringskomponenter. I tillegg til ulykkesrisikoen bortfaller kjøretøyets førerkort hvis det ikke er montert godkjente komponenter. Forfalskede deler oppdages ofte senest ved neste hovedkontroll. Bilen stryker på prøven og får ikke noe klistremerke.
Er forfalskede deler et økende problem på verdensbasis?
Forfalskning av bildeler har økt de siste tiårene. Moderne produksjonsteknologi gjør det enkelt å produsere forfalskninger i store mengder. Nye distribusjonskanaler for falske bildeler har dukket opp via internett de siste tiårene. Bileiere kjøper ofte falske deler for egenmontering via nettbaserte plattformer.
Hva gjør du hvis du har falske deler i bilen?
Forfalskede bildeler installeres noen ganger av bileieren selv på grunn av uvitenhet eller manglende bevissthet om farene. Stadig oftere selges det også bruktbiler der det bevisst eller ubevisst er montert falske reservedeler. Hva bør du gjøre hvis du oppdager falske deler på din egen bil? Svaret er at det beste er å bytte dem ut umiddelbart. Hvis for eksempel sikkerhetsrelevante deler som bremser er byttet ut med forfalskninger, må de falske komponentene byttes ut umiddelbart. Faren er for stor for at den monterte delen går i stykker eller svikter under belastning. Utskifting av andre sikkerhetsrelevante komponenter bør heller ikke utsettes for å unngå å utsette seg selv og andre for fare.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon