Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
Elbiler skiller seg fra biler med forbrenningsmotor på mange områder. Med tanke på de mange spesifikke bildelene er det nærliggende å tro at det er nettopp disse som må skiftes ut spesielt ofte. I denne artikkelen kan du finne ut om dette er tilfelle. Vi avslører også hvilke deler som oftest er defekte ved biltilsynet, og hvilke deler som ifølge ADAC ofte går i stykker.
Disse delene er ofte defekte på elbiler
Sammenlignet med biler med forbrenningsmotor ser elbiler ut til å ha en fordel når det gjelder reparasjoner og utskifting av deler. Mange deler finnes ikke engang på elbiler, for eksempel en manuell girkasse eller motorens oljekrets. Likevel er det noen deler som må repareres spesielt ofte på elbiler. Det gjelder blant annet chassisdeler, bremser og noen ganger batteriet.
- Chassis- og akselopphengskomponenter
- Bremsekomponenter som f.eks. bremseskiver
- Batteri med tilhørende elektronikk og ledningsnett
- Karosserideler og tilbehør etter kollisjoner
Slitasjen og levetiden til elbilens deler er ofte knyttet til individuell bruk. Dekkene på noen elbiler slites for eksempel ekstra raskt fordi sjåførene liker å nyte bilens høye akselerasjonshastighet. Ifølge dekkprodusenten Bridgestone skjer slitasjen opptil 30 prosent raskere enn på forbrenningsbiler.
Mangelfullt understell på elbiler
Biler med elektrisk drift kjennetegnes påfallende ofte av defekter i understellet og spesielt hjulopphenget. Defekte og slitte bærearmer eller styreknoker er vanlige reklamasjoner på elbiler. Leddene, lagrene og foringene i understellet på elbiler er ofte defekte eller utslitte allerede ved en kjørelengde på under 80 000 km. Årsaken til de hyppige feilene og den tilhørende utskiftingen av understellsdeler på elbiler er enkel å forklare. Hovedårsaken er nemlig ofte elbilenes vekt. De er ofte en tredjedel tyngre enn forbrenningsmotorer. Batteriet i VW ID.4 GTX veier alene 500 kilo. Mercedes EQC har en batterivekt på 650 kilo.
Defekte bremser på elbiler
Elbiler rammes oftere enn gjennomsnittet av feil og mangler på bremsene. Dette gjenspeiles i den regelmessige hovedkontrollen, som er obligatorisk for elbiler i Tyskland hver 24. måned. Rust på bremseskivene skal for eksempel forekomme opptil 50 prosent hyppigere i elbiler enn i gjennomsnittsbiler. Defekte og rustne bremseskiver kan ikke gi full bremsekraft og må ofte skiftes ut tidlig i elbiler. I 2023 fikk for eksempel selv unge elbiler negativ oppmerksomhet på grunn av rustne bremseskiver i forbindelse med hovedkontroller. En årsak til den høye feilprosenten er at bremsene i elbiler sjelden brukes på grunn av rekuperasjon.
Defekt drivbatteri i en elbil
Drivbatteriet er en av de viktigste og dyreste komponentene i en elbil. Hvis batteriet er defekt, kan kostnaden for å skifte det raskt overstige 10 000 euro. Drivbatteriet må av og til byttes ut, spesielt hvis det har vært i bruk lenge eller etter mange hurtigladingssykluser. Mange produsenter tilbyr en garanti på 8 år eller 100 000 til 160 000 kilometer, og gjennomsnittlig levetid for et elbilbatteri er vanligvis mellom åtte og ti år. Batteriet slites ikke like raskt i alle modeller. Men styreenheter og elektronikk for batteristyring kan også gå i stykker og må skiftes ut. Elbilens ledningsnett, som kan koste opptil 3000 euro, blir ofte offer for mårbitt og må skiftes ut.
Skader på elbiler etter ulykker
Skader på bildeler er spesielt problematiske når elbiler har vært involvert i ulykker. I tillegg til karosserideler som dører, panser eller vinger, blir ofte deler av det elektriske systemet skadet. Skader på høyspenningssystemet i elbiler er spesielt problematisk. I 2021 gjennomførte det tyske bilforsikringsselskapet Allianz en studie om elbiler i ulykker. Skademeldinger fra 2018 til 2020 ble brukt til dette. Ekspertene fant ut at reparasjonsinnsatsen er større, noe som øker kostnadene med opptil 40 prosent. For eksempel må batteriet ofte skiftes helt ut på grunn av produsentens spesifikasjoner.
Hva sier TÜV om defekte deler på elbiler?
Testorganisasjoner som tyske TÜV har god oversikt over hvilke deler på el biler som særlig ofte er defekte. Hvert år publiserer TÜV sin omfattende TÜV-rapport. Denne rapporten gir blant annet informasjon om hvor godt eller dårlig en bestemt modell har klart seg i foregående års hovedkontroller. TÜV-rapporten 2024 inneholder resultatene fra over ti millioner hovedkontroller i 2022 og 2023. Med det store antallet elbiler som nå kjører på tyske veier, gir rapporten også pålitelige tall for mange elektriske modeller. En av de mest populære bilene kommer til og med dårligst ut i 2024-rapporten. Her skiller Tesla Model 3 seg negativt ut.
TÜV bekrefter problemer med chassis og bremser
Andre elbiler gjør det bedre enn Tesla på 111. plass med en feilrate på 14,7 prosent i TÜV-rapporten. Blant disse er Volkswagen e-Golf, som kommer på fjerdeplass med en feilrate på bare 2,6 prosent. Renault Zoe ligger på 49. plass med en feilrate på 5,6 prosent. TÜV-ekspertene beskriver bremser og understell på elbiler som spesielt utsatt for problemer. Dette stemmer overens med erfaringene fra spesialiserte verksteder. Også her fikk elbilene som regel oppmerksomhet på grunn av defekter i understellsdelene, for eksempel slitte ledd i styreknoklene. I tillegg kritiserte TÜV ofte aksler og belysning.
Elbilene er forholdsvis unge
De fleste elbiler i Tyskland er relativt unge. Mens biler med forbrenningsmotor ofte er ti år gamle eller mer, er elbiler som regel bare to til tre år gamle. Det er derfor vanskelig å anslå hvilke deler som faktisk vil bli hyppig rammet av feil etter noen år. Støtdempere og styrende deler slites ofte ut senere, og manglende vedlikehold anses også å være årsaken til hyppige feil på chassis, akseloppheng og lysanlegg på elbiler. TÜV-ekspertene påpeker at vedlikeholdet også blir forsømt hvis det ikke er noen intervaller mellom væskeskiftene. I motsetning til forbrenningsmotorer oppdages ikke komponentfeil ved oljeskift eller kjølevæskekontroll.
Ifølge ADAC er startbatteriet den vanligste årsaken til havari.
Den årlige havarirapporten til den tyske bilklubben ADAC gir også interessant informasjon om hvilke elbildeler som havarerer spesielt ofte. Hvert år publiserer klubben sin statistikk over de hyppigste problemene som havarimekanikerne måtte rykke ut for. I ADACs havaristatistikk for 2023 er elbiler oppført separat, og ifølge statistikken er problemer med startbatteriet den vanligste årsaken til at mekanikere må rykke ut. Interessant nok gjelder dette både elbiler og forbrenningsmotorer, som til sammen sto for 43,2 prosent av alle havariårsaker i 2022. 2,5 av 1000 førstegangsregistrerte biler i 2020 hadde problemer med startbatteriet, både for elbiler og forbrenningsmotorer.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon