Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?

Elbiler skiller seg fra biler med forbrenningsmotor på mange områder. Med tanke på de mange spesifikke bildelene er det nærliggende å tro at det er nettopp disse som må skiftes ut spesielt ofte. I denne artikkelen kan du finne ut om dette er tilfelle. Vi avslører også hvilke deler som oftest er defekte ved biltilsynet, og hvilke deler som ifølge ADAC ofte går i stykker.

Disse delene er ofte defekte på elbiler

Sammenlignet med biler med forbrenningsmotor ser elbiler ut til å ha en fordel når det gjelder reparasjoner og utskifting av deler. Mange deler finnes ikke engang på elbiler, for eksempel en manuell girkasse eller motorens oljekrets. Likevel er det noen deler som må repareres spesielt ofte på elbiler. Det gjelder blant annet chassisdeler, bremser og noen ganger batteriet.

  • Chassis- og akselopphengskomponenter
  • Bremsekomponenter som f.eks. bremseskiver
  • Batteri med tilhørende elektronikk og ledningsnett
  • Karosserideler og tilbehør etter kollisjoner

Slitasjen og levetiden til elbilens deler er ofte knyttet til individuell bruk. Dekkene på noen elbiler slites for eksempel ekstra raskt fordi sjåførene liker å nyte bilens høye akselerasjonshastighet. Ifølge dekkprodusenten Bridgestone skjer slitasjen opptil 30 prosent raskere enn på forbrenningsbiler.

Mangelfullt understell på elbiler

Biler med elektrisk drift kjennetegnes påfallende ofte av defekter i understellet og spesielt hjulopphenget. Defekte og slitte bærearmer eller styreknoker er vanlige reklamasjoner på elbiler. Leddene, lagrene og foringene i understellet på elbiler er ofte defekte eller utslitte allerede ved en kjørelengde på under 80 000 km. Årsaken til de hyppige feilene og den tilhørende utskiftingen av understellsdeler på elbiler er enkel å forklare. Hovedårsaken er nemlig ofte elbilenes vekt. De er ofte en tredjedel tyngre enn forbrenningsmotorer. Batteriet i VW ID.4 GTX veier alene 500 kilo. Mercedes EQC har en batterivekt på 650 kilo.

Defekte bremser på elbiler

Elbiler rammes oftere enn gjennomsnittet av feil og mangler på bremsene. Dette gjenspeiles i den regelmessige hovedkontrollen, som er obligatorisk for elbiler i Tyskland hver 24. måned. Rust på bremseskivene skal for eksempel forekomme opptil 50 prosent hyppigere i elbiler enn i gjennomsnittsbiler. Defekte og rustne bremseskiver kan ikke gi full bremsekraft og må ofte skiftes ut tidlig i elbiler. I 2023 fikk for eksempel selv unge elbiler negativ oppmerksomhet på grunn av rustne bremseskiver i forbindelse med hovedkontroller. En årsak til den høye feilprosenten er at bremsene i elbiler sjelden brukes på grunn av rekuperasjon.

Defekt drivbatteri i en elbil

Drivbatteriet er en av de viktigste og dyreste komponentene i en elbil. Hvis batteriet er defekt, kan kostnaden for å skifte det raskt overstige 10 000 euro. Drivbatteriet må av og til byttes ut, spesielt hvis det har vært i bruk lenge eller etter mange hurtigladingssykluser. Mange produsenter tilbyr en garanti på 8 år eller 100 000 til 160 000 kilometer, og gjennomsnittlig levetid for et elbilbatteri er vanligvis mellom åtte og ti år. Batteriet slites ikke like raskt i alle modeller. Men styreenheter og elektronikk for batteristyring kan også gå i stykker og må skiftes ut. Elbilens ledningsnett, som kan koste opptil 3000 euro, blir ofte offer for mårbitt og må skiftes ut.

Skader på elbiler etter ulykker

Skader på bildeler er spesielt problematiske når elbiler har vært involvert i ulykker. I tillegg til karosserideler som dører, panser eller vinger, blir ofte deler av det elektriske systemet skadet. Skader på høyspenningssystemet i elbiler er spesielt problematisk. I 2021 gjennomførte det tyske bilforsikringsselskapet Allianz en studie om elbiler i ulykker. Skademeldinger fra 2018 til 2020 ble brukt til dette. Ekspertene fant ut at reparasjonsinnsatsen er større, noe som øker kostnadene med opptil 40 prosent. For eksempel må batteriet ofte skiftes helt ut på grunn av produsentens spesifikasjoner.

Hva sier TÜV om defekte deler på elbiler?

Testorganisasjoner som tyske TÜV har god oversikt over hvilke deler på el biler som særlig ofte er defekte. Hvert år publiserer TÜV sin omfattende TÜV-rapport. Denne rapporten gir blant annet informasjon om hvor godt eller dårlig en bestemt modell har klart seg i foregående års hovedkontroller. TÜV-rapporten 2024 inneholder resultatene fra over ti millioner hovedkontroller i 2022 og 2023. Med det store antallet elbiler som nå kjører på tyske veier, gir rapporten også pålitelige tall for mange elektriske modeller. En av de mest populære bilene kommer til og med dårligst ut i 2024-rapporten. Her skiller Tesla Model 3 seg negativt ut.

TÜV bekrefter problemer med chassis og bremser

Andre elbiler gjør det bedre enn Tesla på 111. plass med en feilrate på 14,7 prosent i TÜV-rapporten. Blant disse er Volkswagen e-Golf, som kommer på fjerdeplass med en feilrate på bare 2,6 prosent. Renault Zoe ligger på 49. plass med en feilrate på 5,6 prosent. TÜV-ekspertene beskriver bremser og understell på elbiler som spesielt utsatt for problemer. Dette stemmer overens med erfaringene fra spesialiserte verksteder. Også her fikk elbilene som regel oppmerksomhet på grunn av defekter i understellsdelene, for eksempel slitte ledd i styreknoklene. I tillegg kritiserte TÜV ofte aksler og belysning.

Elbilene er forholdsvis unge

De fleste elbiler i Tyskland er relativt unge. Mens biler med forbrenningsmotor ofte er ti år gamle eller mer, er elbiler som regel bare to til tre år gamle. Det er derfor vanskelig å anslå hvilke deler som faktisk vil bli hyppig rammet av feil etter noen år. Støtdempere og styrende deler slites ofte ut senere, og manglende vedlikehold anses også å være årsaken til hyppige feil på chassis, akseloppheng og lysanlegg på elbiler. TÜV-ekspertene påpeker at vedlikeholdet også blir forsømt hvis det ikke er noen intervaller mellom væskeskiftene. I motsetning til forbrenningsmotorer oppdages ikke komponentfeil ved oljeskift eller kjølevæskekontroll.

Ifølge ADAC er startbatteriet den vanligste årsaken til havari.

Den årlige havarirapporten til den tyske bilklubben ADAC gir også interessant informasjon om hvilke elbildeler som havarerer spesielt ofte. Hvert år publiserer klubben sin statistikk over de hyppigste problemene som havarimekanikerne måtte rykke ut for. I ADACs havaristatistikk for 2023 er elbiler oppført separat, og ifølge statistikken er problemer med startbatteriet den vanligste årsaken til at mekanikere må rykke ut. Interessant nok gjelder dette både elbiler og forbrenningsmotorer, som til sammen sto for 43,2 prosent av alle havariårsaker i 2022. 2,5 av 1000 førstegangsregistrerte biler i 2020 hadde problemer med startbatteriet, både for elbiler og forbrenningsmotorer.

Mest leste guider