Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon

Hovedbremsesylinderen sørger sammen med bremseforsterkeren for det nødvendige bremsetrykket i bilens bremseledninger. Hver gang du tråkker på bremsen, utsettes komponenten for en belastning. Hvis hovedbremsesylinderen er defekt, er den nødvendige bremsekraften ikke lenger tilgjengelig. I guiden vår kan du lese alt om funksjonen og utskiftingen av hovedbremsesylinderen.

Hvilken funksjon har hovedbremsesylinderen?

En hovedbremsesylinder er en av hovedkomponentene i det hydrauliske bremsesystemet. Når føreren tråkker på bremsepedalen, omdanner bremsesylinderen pedalkraften til bremsetrykk. Til dette formålet beveger et trykkstempel seg inne i sylinderen. Det genererte trykket overføres til bremsestemplene i bremsene via bremseledningene. Når føreren tar foten av pedalen, går stempelet tilbake til utgangsposisjonen ved hjelp av bremsetrykk og fjærkraft.

Mer sikkerhet med tandembremsehovedsylinderen

Alle moderne biler har en såkalt tandem-hovedsylinder for to bremsekretser. Med denne typen hovedbremsesylinder er det to stempler i én sylinder. Trykket genereres uavhengig for hver bremsekrets. Skulle en av de to bremsekretsene bli skadet, fortsetter hver av kretsene å fungere uavhengig av hverandre.

Defekt hovedbremsesylinder – dette er årsakene

Som en del av bremsesystemet utsettes hovedbremsesylinderen for belastning under hver bremseprosess. Når bremsepedalen trykkes ned, bygger det seg opp et trykk i trykkamrene. Når bremsen slippes opp, reduseres trykket. Ved høy kjørelengde kan dette føre til slitasje på mekaniske deler som stempelet og aktiveringsstangen. Dette er en vanlig årsak til at hovedbremsesylinderen svikter. Lekkasjer i hovedbremsesylinderen kan også føre til at komponenten svikter. Strukturen inne i sylinderen inneholder hylser og pakninger. Disse tetter trykkstemplene i bremsekretsene mot hverandre. Tetningene forhindrer også at bremsevæske lekker gjennom aktiveringsmekanismen. Over tid kan tetningene bli porøse eller slitte, noe som kan føre til at hovedbremsesylinderen blir defekt.

Skader på grunn av vær og vind eller manglende vedlikehold

I en bil er hovedbremsesylinderen plassert direkte i motorrommet, sammen med bremseforsterkeren og bremsevæskebeholderen. Her er komponentene utsatt for værpåvirkninger som fuktighet, noe som kan føre til rust og skader. Manglende vedlikehold av bremsesystemet eller for sjeldent skifte av bremsevæske kan også være årsaken til en defekt i hovedbremsesylinderen. Overmodnet bremsevæske absorberer vann, noe som kan føre til korrosjon i hele systemet.

Vanlige årsaker til feil på hovedbremsesylinderen:

  • Slitasje ved høy kjørelengde
  • Defekter i de innvendige tetningene
  • Skader på grunn av værforhold
  • Rust på hovedbremsesylinderen
  • Vedlikehold av bremsesystemet har ikke blitt utført
  • Det er ikke skiftet bremsevæske

Defekt hovedbremsesylinder – disse symptomene oppstår

En defekt hovedbremsesylinder gjør ofte oppmerksom på seg selv gjennom typiske symptomer. Denne endringen i bremseegenskapene oppdages vanligvis ganske raskt av føreren. Defekten på hovedbremsesylinderen ledsages ofte av redusert bremsekraft. Bilen har lengre bremselengde og stopper ikke som vanlig når bremsepedalen trykkes ned. Hvis hovedbremsesylinderen er defekt, hender det at pedalen ikke går tilbake til utgangsposisjonen. En lang pedalvei er også et av de typiske symptomene, og bremseeffekten kommer sent. En defekt og lekk sylinder kan føre til tap av bremsevæske i bremsesystemet. Væsken lekker synlig eller mangler i ekspansjonstanken.

Oversikt over typiske symptomer:

  • Bremseeffekten er merkbart redusert
  • Pedalvandringen er forlenget
  • Trykkpunktet er udefinert
  • Bremsevæske lekker
  • Bremsepedalen går ikke tilbake til utgangsposisjon.
  • Bremsevæsken i beholderen synker

Ikke noe trykk når du tråkker på bremsepedalen på grunn av defekt hovedbremsesylinder

Når du bremser en bil, føles pedalen ofte annerledes hvis hovedbremsesylinderen er defekt. Noen ganger overser føreren et tydelig definert trykkpunkt, eller trykket i bremsene er tilgjengelig senere. Bremsekretsene kan også reagere annerledes hvis det er feil på hovedbremsesylinderen. Hvis det er symptomer på en defekt, er den eneste løsningen vanligvis å bytte ut hovedbremsesylinderen.

Utskifting av hovedbremsesylinderen og kjøp av passende reservedeler

Hvis hovedbremsesylinderen er defekt, er det vanligvis best å bytte ut hele delen. En reparasjon som innebærer demontering, lønner seg vanligvis bare for eksotiske biler som det ikke finnes noen passende reservedeler til. Når du kjøper en hovedbremsesylinder, må du forsikre deg om at den delen du kjøper, passer nøyaktig til bilen. Hovedbremsesylindere til biler med ABS-styring eller trommelbremser kan ha en annen utforming. Som en del av bremsesystemet er hovedbremsesylinderen ansvarlig for sikkerheten under kjøring. Reparasjoner på bremsesystemet bør kun utføres av fagfolk eller i samråd med en fagperson. Enhver feil ved bytte av bremsekomponenter kan fort føre til farlige situasjoner. Et spesialverksted i regionen er det beste valget hvis man ikke har kunnskap om bremsestrukturen.

Bytte av hovedbremsesylinderen

Utskifting av hovedbremsesylinderen av en fagperson utføres alltid i samsvar med alle sikkerhetsforskrifter. Fremgangsmåten kan variere avhengig av kjøretøymodell. Utstrømmende væske må samles opp og kastes på riktig måte.

  1. Forberedelse til reparasjon: Før hovedbremsesylinderen kan skiftes ut, må reparasjonen forberedes. Dette innebærer ofte demontering av deler i motorrommet. Bremsevæsken suges ut eller tappes via ekspansjonstanken.
  2. Fjern hovedbremsesylinderen: Neste trinn er å fjerne den defekte hovedbremsesylinderen fra bilen. For å fjerne komponenten må alle tilkoblinger og tilkoblingsslanger løsnes. Det samme gjelder komponentens skrueforbindelser.
  3. Sammenlign komponenten: Etter demontering av hovedbremsesylinderen kan komponenten tas ut av motorrommet. Eventuell væske som fester seg til komponenten, bør samles opp med en klut. Deretter er det lurt å sammenligne den defekte komponenten med reservedelen.
  4. Monter reservedelen: Hvis nøyaktigheten av passformen er sikret, monteres den intakte komponenten i motorrommet. Delen må festes i henhold til produsentens anvisninger. Monter deretter slanger og tilkoblinger på reservedelen på nytt.
  5. Luft ut bremsene: Etter inngrepet fylles den manglende bremsevæsken i systemet opp. Dette bør gjøres ved å skifte hele væsken. For å sikre at bremsesystemet fungerer som det skal, må systemet deretter luftes.

Mest leste guider