Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
innhold
1. Hvilken funksjon har hovedbremsesylinderen?
2. Defekt hovedbremsesylinder – dette er årsakene
3. Defekt hovedbremsesylinder – disse symptomene oppstår
4. Utskifting av hovedbremsesylinderen og kjøp av passende reservedeler
Hovedbremsesylinderen sørger sammen med bremseforsterkeren for det nødvendige bremsetrykket i bilens bremseledninger. Hver gang du tråkker på bremsen, utsettes komponenten for en belastning. Hvis hovedbremsesylinderen er defekt, er den nødvendige bremsekraften ikke lenger tilgjengelig. I guiden vår kan du lese alt om funksjonen og utskiftingen av hovedbremsesylinderen.
Hvilken funksjon har hovedbremsesylinderen?
En hovedbremsesylinder er en av hovedkomponentene i det hydrauliske bremsesystemet. Når føreren tråkker på bremsepedalen, omdanner bremsesylinderen pedalkraften til bremsetrykk. Til dette formålet beveger et trykkstempel seg inne i sylinderen. Det genererte trykket overføres til bremsestemplene i bremsene via bremseledningene. Når føreren tar foten av pedalen, går stempelet tilbake til utgangsposisjonen ved hjelp av bremsetrykk og fjærkraft.
Mer sikkerhet med tandembremsehovedsylinderen
Alle moderne biler har en såkalt tandem-hovedsylinder for to bremsekretser. Med denne typen hovedbremsesylinder er det to stempler i én sylinder. Trykket genereres uavhengig for hver bremsekrets. Skulle en av de to bremsekretsene bli skadet, fortsetter hver av kretsene å fungere uavhengig av hverandre.
Defekt hovedbremsesylinder – dette er årsakene
Som en del av bremsesystemet utsettes hovedbremsesylinderen for belastning under hver bremseprosess. Når bremsepedalen trykkes ned, bygger det seg opp et trykk i trykkamrene. Når bremsen slippes opp, reduseres trykket. Ved høy kjørelengde kan dette føre til slitasje på mekaniske deler som stempelet og aktiveringsstangen. Dette er en vanlig årsak til at hovedbremsesylinderen svikter. Lekkasjer i hovedbremsesylinderen kan også føre til at komponenten svikter. Strukturen inne i sylinderen inneholder hylser og pakninger. Disse tetter trykkstemplene i bremsekretsene mot hverandre. Tetningene forhindrer også at bremsevæske lekker gjennom aktiveringsmekanismen. Over tid kan tetningene bli porøse eller slitte, noe som kan føre til at hovedbremsesylinderen blir defekt.
Skader på grunn av vær og vind eller manglende vedlikehold
I en bil er hovedbremsesylinderen plassert direkte i motorrommet, sammen med bremseforsterkeren og bremsevæskebeholderen. Her er komponentene utsatt for værpåvirkninger som fuktighet, noe som kan føre til rust og skader. Manglende vedlikehold av bremsesystemet eller for sjeldent skifte av bremsevæske kan også være årsaken til en defekt i hovedbremsesylinderen. Overmodnet bremsevæske absorberer vann, noe som kan føre til korrosjon i hele systemet.
Vanlige årsaker til feil på hovedbremsesylinderen:
- Slitasje ved høy kjørelengde
- Defekter i de innvendige tetningene
- Skader på grunn av værforhold
- Rust på hovedbremsesylinderen
- Vedlikehold av bremsesystemet har ikke blitt utført
- Det er ikke skiftet bremsevæske
Defekt hovedbremsesylinder – disse symptomene oppstår
En defekt hovedbremsesylinder gjør ofte oppmerksom på seg selv gjennom typiske symptomer. Denne endringen i bremseegenskapene oppdages vanligvis ganske raskt av føreren. Defekten på hovedbremsesylinderen ledsages ofte av redusert bremsekraft. Bilen har lengre bremselengde og stopper ikke som vanlig når bremsepedalen trykkes ned. Hvis hovedbremsesylinderen er defekt, hender det at pedalen ikke går tilbake til utgangsposisjonen. En lang pedalvei er også et av de typiske symptomene, og bremseeffekten kommer sent. En defekt og lekk sylinder kan føre til tap av bremsevæske i bremsesystemet. Væsken lekker synlig eller mangler i ekspansjonstanken.
Oversikt over typiske symptomer:
- Bremseeffekten er merkbart redusert
- Pedalvandringen er forlenget
- Trykkpunktet er udefinert
- Bremsevæske lekker
- Bremsepedalen går ikke tilbake til utgangsposisjon.
- Bremsevæsken i beholderen synker
Ikke noe trykk når du tråkker på bremsepedalen på grunn av defekt hovedbremsesylinder
Når du bremser en bil, føles pedalen ofte annerledes hvis hovedbremsesylinderen er defekt. Noen ganger overser føreren et tydelig definert trykkpunkt, eller trykket i bremsene er tilgjengelig senere. Bremsekretsene kan også reagere annerledes hvis det er feil på hovedbremsesylinderen. Hvis det er symptomer på en defekt, er den eneste løsningen vanligvis å bytte ut hovedbremsesylinderen.
Utskifting av hovedbremsesylinderen og kjøp av passende reservedeler
Hvis hovedbremsesylinderen er defekt, er det vanligvis best å bytte ut hele delen. En reparasjon som innebærer demontering, lønner seg vanligvis bare for eksotiske biler som det ikke finnes noen passende reservedeler til. Når du kjøper en hovedbremsesylinder, må du forsikre deg om at den delen du kjøper, passer nøyaktig til bilen. Hovedbremsesylindere til biler med ABS-styring eller trommelbremser kan ha en annen utforming. Som en del av bremsesystemet er hovedbremsesylinderen ansvarlig for sikkerheten under kjøring. Reparasjoner på bremsesystemet bør kun utføres av fagfolk eller i samråd med en fagperson. Enhver feil ved bytte av bremsekomponenter kan fort føre til farlige situasjoner. Et spesialverksted i regionen er det beste valget hvis man ikke har kunnskap om bremsestrukturen.
Bytte av hovedbremsesylinderen
Utskifting av hovedbremsesylinderen av en fagperson utføres alltid i samsvar med alle sikkerhetsforskrifter. Fremgangsmåten kan variere avhengig av kjøretøymodell. Utstrømmende væske må samles opp og kastes på riktig måte.
- Forberedelse til reparasjon: Før hovedbremsesylinderen kan skiftes ut, må reparasjonen forberedes. Dette innebærer ofte demontering av deler i motorrommet. Bremsevæsken suges ut eller tappes via ekspansjonstanken.
- Fjern hovedbremsesylinderen: Neste trinn er å fjerne den defekte hovedbremsesylinderen fra bilen. For å fjerne komponenten må alle tilkoblinger og tilkoblingsslanger løsnes. Det samme gjelder komponentens skrueforbindelser.
- Sammenlign komponenten: Etter demontering av hovedbremsesylinderen kan komponenten tas ut av motorrommet. Eventuell væske som fester seg til komponenten, bør samles opp med en klut. Deretter er det lurt å sammenligne den defekte komponenten med reservedelen.
- Monter reservedelen: Hvis nøyaktigheten av passformen er sikret, monteres den intakte komponenten i motorrommet. Delen må festes i henhold til produsentens anvisninger. Monter deretter slanger og tilkoblinger på reservedelen på nytt.
- Luft ut bremsene: Etter inngrepet fylles den manglende bremsevæsken i systemet opp. Dette bør gjøres ved å skifte hele væsken. For å sikre at bremsesystemet fungerer som det skal, må systemet deretter luftes.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon