Hvilket merke leter du etter?
_logo.png)
Mg (saic)
Mg (saic)
Dele til salg: 1

Abarth
Abarth
Dele til salg: 1

Alpina
Alpina
Dele til salg: 1

Cadillac
Cadillac
Dele til salg: 6

Cupra
Cupra
Dele til salg: 2

Daewoo
Daewoo
Dele til salg: 8

DAF
DAF
Dele til salg: 1

Daihatsu
Daihatsu
Dele til salg: 4

DS
DS
Dele til salg: 4

Ferrari
Ferrari
Dele til salg: 2

Hummer
Hummer
Dele til salg: 1

Infiniti
Infiniti
Dele til salg: 1

Lada
Lada
Dele til salg: 3

Lancia
Lancia
Dele til salg: 2

Lincoln
Lincoln
Dele til salg: 1

Lotus
Lotus
Dele til salg: 1

MAN
MAN
Dele til salg: 1

Maserati
Maserati
Dele til salg: 1

Maxus
Maxus
Dele til salg: 1

MG
MG
Dele til salg: 8

Polestar
Polestar
Dele til salg: 3

RAM
RAM
Dele til salg: 1

Rover
Rover
Dele til salg: 2

Think
Think
Dele til salg: 1

Vauxhall
Vauxhall
Dele til salg: 1

Xpeng
Xpeng
Dele til salg: 1
Bremsekraftforsterkere
Hva er en bremsekraftforsterker og hva gjør den?
En bremsekraftforsterker, alternativt referert til som, servobrems, bremseservo eller en ‘vakuumforsterker’, oppnår det navnet tilsier: den hjelper til med å øke bremseytelsen. En bremseforsterker forenkler bremsingen for føreren ved å øke kraften som påføres, uten at føreren trenger å bruke ekstra kraft på fotpedalen.
Komponenter i en bremsekraftforsterker
En bremsekraftforsterker består av fem deler: kroppen, forsterkerstempelet, booster retur, reguleringsventilen, reaksjonsventilen og fjæren. Den består av to komponenter atskilt av en membran, hvorav den ene opprettholder et konstant trykk i kammeret mens den andre varierer trykket.
Typer bremsekraftforsterkere
Vakuum bremsekraftforsterker
Den vanligste typen er vakuumbremsekraftforsterkeren. Den bruker motorens vakuum i naturlig aspirerte bensinmotorer for å øke trykket på bremsepedalen.
Vakuum pumpe
Noen kjøretøy erstatter motorinntaksmanifolden med en vakuumpumpe.
Dette er noen eksempler:
- Biler med turboladede motorer
- Dieseldrevne biler
- Elektrisk drevne biler
- Hybridbiler
Vakuumpumper kan drives mekanisk (via motoren) eller elektrisk (elektrisk bremseforsterker). Vakuumpumpen brukes også i store høyder der kjøretøyer med naturlig aspirasjon ikke kan generere nok vakuum til bremseforsterkeren.
Hydrauliske bremsekraftforsterkere
I stedet for å stole på vakuumtrykk, bruker denne bremseforsterkeren direkte hydraulisk trykk generert av servostyringspumpen.
Er det mulig for meg å bytte ut min egen bremseforsterker?
Det er ikke tilrådelig å erstatte denne delen på egenhånd hvis du ikke er en kvalifisert mekaniker. Du må feste boosteren ordentlig til brannmurbraketten, koble den til hovedsylinderen, håndtere vakuumledningen og inntaksmanifolden, og sørge for at hver bolt og slangeklemme er sikret. Og det er bare en brøkdel av det som er involvert i å fjerne og erstatte en bremsekraftforsterker!
Bremsesystemet er ikke noe du burde reparere på egen hånd for å spare penger. Det er ikke rom for feil, og selv den minste feil kan koste deg mye mer enn du er villig til å betale. For å unngå dette, ta kjøretøyet med til en pålitelig mekaniker for reparasjon.
Feilsøking av en bremsekraftforsterker
En bremsekraftforsterker kan forårsake flere problemer. Slå av motoren og trykk og slipp bremsepedalen flere ganger for å sjekke tilstanden. Dette forhindrer at det dannes et vakuum i boosteren. Start deretter motoren mens du holder foten godt på bremsepedalen. Det skal være en liten gi i foten når motoren starter, noe som indikerer at boosteren fungerer bra.
Bremsekraftforsterkerens levetid
En bremsekraftforsterker skal kunne vare minst 240 000km. Det er ingen grunn til at en godt vedlikeholdt bil ikke kan få langt flere kilometer ut av bremseforsterkeren.
Hvis du opplever symptomer på en sviktende bremsekraftforsterker, bør du få bilen sjekket av en mekaniker så fort du kan. Dette er den eneste måten å finne ut om bremsekraftforsterkeren din må repareres eller byttes ut på, fordi det ikke er noen spesifikk levetid for denne delen.
Hva er symptomene på en dårlig bremsekraftforsterker?
Motvillig bremsepedal
En stiv bremsepedal er ofte et tydelig tegn på bremsekraftforsterkersvikt. En sviktende bremsekraftforsterker mister evnen til å forsterke kraften som genereres av foten din, noe som krever at du anstrenger deg ekstra når du trykker på bremsepedalen.
Denne reduserte kraften på hovedsylinderen senker det hydrauliske trykket i bremsevæsken, noe som gjør bremsingen vanskeligere.
Betydelig økt bremselengde
Hvis du har lagt merke til at bilen din ikke stopper like raskt som den en gang gjorde, kan det hende du har et problem med bremseforsterkeren.
Høyere bremsepedal
Bremsepedalen kan bevege seg mer enn vanlig (dvs. den er “høy”), eller det kan ta lengre tid å gå tilbake til den opprinnelige posisjonen etter at du slipper den. Begge disse forholdene kan oppstå på grunn av ubalanse i vakuumkammeret i en sviktende vakuumbremseforsterker.
Hørbar susing
Har du noen gang hørt en susende lyd når du bruker bremsene? Dette kan være en vakuumforsterker som lekker gjennom membranen eller huset, eller det kan være en vakuumslangelekkasje.
Varsellampene blinker
Hvis bilen din er utstyrt med en elektronisk bremsekraftforsterker, kan feilen svekke det blokkeringsfrie bremsesystemet (ABS). Som et resultat vil bremsevarsellysene dine, for eksempel ABS bremsesystemet, lyse.
Væskelekkasje
Væskelekkasjer kan indikere en rekke forskjellige problemer med kjøretøyet ditt. Hvis bilen din er utstyrt med hydrauliske bremsekraftforsterkere og lekker servostyringsvæske, er det en god sjanse for at hydro-boost-enheten slutter å virke om kort tid.
Elektroniske bremseforsterkere integrert i hovedsylinderen kan også utvikle væskelekkasjer og svekke ytelsen.
Kan du kjøre med en defekt bremsekraftforsterker?
Den vanligste indikatoren på en defekt bremseforsterker er en pedal som er ekstremt vanskelig å tråkke inn. Feil på bremseforsterkeren må repareres raskt, da kjøretøyet ikke er trygt å kjøre med en defekt forsterker.
Hva får en bremsekraftforsterker til å bli dårlig?
Utilstrekkelig vakuumtrykk
En av de vanligste årsakene til en ødelagt bremseforsterker er en vakuumlekkasje i motoren. Dette skjer vanligvis som et resultat av en blottlagt eller ødelagt slange. Som et resultat kommer luft inn i systemet og er lett identifiserbart fordi motoren vil gå dårlig på tomgang og være motvillig til å bevege seg like raskt som vanlig.
Intern lekkasje
Bremsekraftforsterkeren er utstyrt med en intern membran som kan lekke eller stivne. Denne tilstanden oppstår oftest i områder med høy temperatur, dvs. kalde eller tidvis tørre områder, og setter membranmaterialet i en uønsket posisjon. Vanligvis er membranen ikke tilgjengelig som en separat komponent.
Når det gjelder intern lekkasje er det kun to mulige scenarioer. Enten er det en lekkasje i slangen som lar luft slippe ut, eller så er membranen av dårlig kvalitet.
Skyvestang problemer
En skyvestang er en komponent i bremsesystemet som kobler bremsene til bremseforsterkeren. Hvis du nylig har skiftet ut eller reparert hovedsylinderen og nå oppdager at bremsene ikke fungerer som de skal, kan skyvestangen ha blitt feiljustert under reparasjonen.
Ventiler
Som med portene, kan fjærene i forsterkeren slites ut eller brekke i løpet av brukstiden. Kontroller at bølgene kan åpnes og lukkes uavhengig av hverandre, ved å svikte kraftbremsene. Denne feilen er lett identifiserbar ved plystrelydene.
Vil bremser fortsatt fungere uten en forsterker?
Ja, selv om du må bruke betydelig mer press for å få bilen til å stoppe helt. Selv om forsterkereen går tapt, forblir det en mekanisk forbindelse i forsterkeren. I tillegg kan man modifisere et kjøretøys bremsesystem for å eliminere forsterkeren.
Kan du bruke en brukt bremseforsterker?
Det er ingenting som hindrer deg i å kjøpe og installere en brukt bremsekraftforsterker. Det er mulig å finne en brukt som allerede er ombygd eller erstattet. Du bør imidlertid alltid være klar til å bytte den brukte mot en ny i tilfelle feil.
Hvor mye koster en bremseforsterker?
Gjennomsnittskostnaden for å bytte ut en bremsekraftforsterker ligger på mellom 3000kr og 11300kr. Arbeidskostnadene er vanligvis mellom 800kr og 1800kr, mens bildeler kan koste så lite som 800kr eller så mye som 8000kr (eller mer). Kostnaden varierer avhengig av merke og modell på bilen din og mekanikerens arbeidspriser.
Hvor mye koster en brukt bremseforsterker?
En brukt bremsekraftforsterker koster rundt 1000kr til 2000kr, avhengig av bilmodellen din.
Bremsekraftforsterkeren er en kritisk komponent i bremsesystemet i kjøretøyet ditt. Derfor er det alltid klokt å sjekke tilstanden til bremseforsterkeren. Oppretthold en konsistent tidsplan for vedlikehold for å ta vare på sikkerheten din på veien.
Hvis du merker noen av symptomene som er diskutert, kontakt Autoparts24 så du kan få anbefalinger og hjelp til å finne riktig bremsekraftforsterker til bilen din.