Menu toggle

Velkommen

Finn din brukte reservedel gjennom ditt OEM-nummer på Autoparts24

Finn nå:

Søk via: Nummerskilt | Original nummer | Bilmerker

Hvilket merke leter du etter?

Sorter etter:

Audi

Audi

Dele til salg: 1.086

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Dele til salg: 1.098

BMW

BMW

Dele til salg: 921

Citroën

Citroën

Dele til salg: 894

Ford

Ford

Dele til salg: 1.202

Hyundai

Hyundai

Dele til salg: 607

Mazda

Mazda

Dele til salg: 402

Nissan

Nissan

Dele til salg: 726

Opel

Opel

Dele til salg: 881

Peugeot

Peugeot

Dele til salg: 1.382

Seat

Seat

Dele til salg: 397

Skoda

Skoda

Dele til salg: 762

Toyota

Toyota

Dele til salg: 949

Volvo

Volvo

Dele til salg: 900

VW

VW

Dele til salg: 2.683

Bremse hovedsylinder: funksjon, utskifting og kjøp av hovedsylinder i bilen

Hovedbremsesylinderen er en av de viktigste delene av moderne bremsesystemer i biler. Her har komponenten funksjonen til å konvertere det mekaniske trykket på bremsepedalen til hydraulisk bremsetrykk. Bremsekomponenten, også kjent som hovedsylinderen, brukes i både skivebremser og trommelbremser. Bildeler som utsettes for mye belastning, som hovedbremsesylinderen, kan slites og gå i stykker med årene. Hvis de første tegnene på en defekt i komponenten vises, for eksempel synkende bremsetrykk, må hovedsylinderen skiftes.

Slik fungerer hovedbremsesylinderen i bremsesystemet

En hovedbremsesylinder består av flere komponenter, for eksempel et sylinderhus og ekspansjonstanken som påfyllingstank for bremsevæsken. Den er vanligvis plassert i motorrommet over førerens fotrom og i umiddelbar nærhet av bremsepedalen. I et moderne kjøretøy er hovedbremsesylinderen ofte flenset direkte til bremseforsterkeren.

Bremsehovedsylinderen består av en metallsylinder der en stempelstang beveger seg. Hylser er fast forbundet med stangen som tetningselementer, som fungerer som trykkstempler inne i sylinderen. Bremsepedalen i bilen er koblet til stempelstangen på utsiden. Hvis føreren av bilen trykker på pedalen, settes stangen i bevegelse.

Dette skaper trykk i sylinderens trykkkammer, som overføres til bremsene via bremseledninger. Her virker trykket på hjulbremsesylinderen til trommelbremsen eller bremsestemplene til skivebremsen og aktiverer bremsen. Hvis føreren tar foten av bremsepedalen, startes trykkreduksjonen via en returfjær, som avslutter bremseprosessen.

Tandem-hovedsylinderen for to bremsekretser

Dagens moderne biler har to separate bremsekretser, som begge betjenes via samme hovedbremsesylinder som en tandem hovedsylinder. Hvis kjøretøyet bare hadde én bremsekrets, ville ingen bremsekraft være tilgjengelig hvis kretsen sviktet. I stedet kontrollerer hver bremsekrets en brems foran og en brems bak på kryss og tvers.

I tandem hovedbremsesylinderen er to hovedbremsesylindere strukturelt anordnet i et felles hus. Hvis en bremsekrets er defekt, for eksempel fordi bremsevæske renner ut gjennom en lekkasje, er den andre bremsekretsen fortsatt tilgjengelig. Takket være tandem-hovedsylinderen og moderne to-krets bremsesystem, kan kjøretøyet fortsatt stoppes effektivt i dette tilfellet.

Hvis hovedbremsesylinderen er defekt

Hovedsylinderen kan svikte eller være begrenset i sin funksjon på grunn av ulike årsaker. I dette tilfellet er det ikke lenger tilstrekkelig bremsekraft til å bremse kjøretøyet trygt i ekstreme situasjoner. En bil med defekte eller begrensede bremser skal aldri flyttes. Defekte hovedbremsesylindere må skiftes ut umiddelbart med egnede reservedeler.

Symptomer som redusert bremsetrykk eller dårlig bremseytelse kan indikere en defekt hovedbremsesylinder. I tillegg til en defekt i hovedbremsesylinderen, er også defekte bremsesko, slitte bremseskiver, slitte bremseklosser på trommelbremsen, en sprukket ekspansjonsbeholder eller en defekt bremsekaliper mulige årsaker. Hvis det er tegn på at bremsene er defekte, bør kjøretøyet definitivt kontrolleres av en spesialist.

Typiske symptomer på en defekt hovedbremsesylinder

  • Bremsekraften er merkbart redusert
  • Bremsepedalen kommer ikke tilbake
  • Pedalen er uvanlig lang
  • Trykket i bremsesystemet faller raskt
  • Feilmelding i førerdisplayet

Bytt hovedsylinderen til bremsesystemet

Hvis hovedbremsesylindere er defekte, må de erstattes med intakte reservedeler. Sylinderne kan som regel ikke repareres. Som alt arbeid på bremsesystemet er utskifting av hovedsylinderen en profesjonell sak og bør kun utføres av virkelig kompetente bilmekanikere.

Avhengig av modell og produsent kan prosedyren for å bytte hovedsylinderen variere. Bremsevæsken fra ekspansjonstanken skal suges ut, og eventuell bremsevæske som renner ut når sylinderen fjernes skal også fanges opp. Etter å ha løsnet bremseledningene og festeskruene, kan den defekte hovedbremsesylinderen fjernes.

En intakt hovedbremsesylinder installeres deretter i omvendt rekkefølge. Brukte hovedbremsesylindere leveres ofte komplett med ekspansjonstank, ellers kan den gamle påfyllingstanken også brukes bli overtatt. Når hovedsylinderen er installert, må bremsevæsken etterfylles og bremsesystemet må luftes.

Fire vanlige årsaker til defekte bremsesylindere

  1. Slitasje på hovedbremsesylinderen: Bilens driftsbremser aktiveres mange ganger under hver reise. Som et resultat kan komponentene inne i sylinderen slites ut over tid, noe som fører til komponentfeil.
  2. Alding av materialet: Hovedsylinderen har mansjetter og tetningselementer på innsiden. Disse elastiske delene kan stivne eller bli sprø med årene, noe som resulterer i lekkasjer.
  3. Korrosjon på hovedbremsesylinderen: I noen kjøretøymodeller er hovedbremsesylinderen plassert på en slik måte at den utsettes for høye belastninger fra sprøytevann eller veisalt om vinteren. I dette tilfellet kan det oppstå korrosjon på hovedbremsesylinderen, noe som skader delen.
  4. Bremsevæske er ikke skiftet: Hvis bremsevæsken i kjøretøyet ikke skiftes med jevne mellomrom, reduserer dette ikke bare bremseeffekten i farlige situasjoner. I dette tilfellet kan deler av bremsesystemet som hovedbremsesylinderen også slites ut på grunn av innvendig korrosjon.

Kjøp passende deler til bremsesystemet på kjøretøyet ditt

Hvis komponenter i bremsesystemet er defekte, er umiddelbar utskifting viktig. Hos Autoparts24 finner du en rekke komponenter i bremsesystemet til kjøretøyet ditt. Egnede hovedbremsesylindere kan variere i diameter eller gjengestørrelse avhengig av produsenten.

Det er derfor viktig å velge riktig type. For å liste opp alle egnede bremsekomponenter som hovedbremsesylindere, er det tilstrekkelig å spesifisere produsent og kjøretøymodell. Alternativt kan du legge inn nøkkeltallene fra kjøretøyets dokumenter for å finne riktig reservedel.

Enkel prissammenligning mulig

Hvis du ønsker å kjøpe komponenter som en hovedbremsesylinder, er det verdt å sammenligne priser. Alle matchende OEM-reservedeler for kjøretøyet ditt vises tydelig på Autoparts24, slik at du kan velge mellom en rekke tilbud. Alle brukte deler kommer fra sertifisert bilopphuggeri og er oppført med detaljerte bilder og tilleggsinformasjon som modellvariant og produksjonsår.

Fordeler ved kjøp av brukte bildeler

Å kjøpe brukte deler som hovedsylinderen kan noen ganger spare deg for mye penger. På denne måten får du også originale reservedeler som på alle måter samsvarer med delene som er montert på kjøretøyet. I tillegg skåner kjøp av brukte reservedeler miljøet, siden de kjøpte delene ikke må reproduseres.

Siste produkter

: