Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
innhold
1. Bilreparasjonsfeil – det kan bli dyrt
3. Feil 2: Feil motorolje er lastet
4. Feil 3: Gjenge på oljetappepluggen er skadet
5. Feil 4: Replikadeler installert uten ABE
Reparasjoner og modifikasjoner på bilen kan være morsomt å gjøre selv og kan spare høye reparasjonskostnader for verkstedet. Men det er ikke alltid at alt går på skinner når bilen skal repareres, og noen ulykker kan koste mye penger. Finn ut her hva de vanligste feilene er ved reparasjon av bilen din og hvordan du unngår dem.
Bilreparasjonsfeil – det kan bli dyrt
Enten det er bytte av motorolje, reparasjon av utilsiktede skader eller en fullstendig restaurering av kjøretøyet – så mange bilreparasjoner som av bilmekanikere selv. Men spesielt nybegynnere og hobbymekanikere gjør noen ganger feil.
Feil 1: Feil dreiemoment
Mange skruer og skruforbindelser på bildeler må strammes med et visst moment. Til dette formål brukes en momentnøkkel som ønsket moment kan stilles inn på. Når dette punktet er nådd, frigjøres momentnøkkelen og koblingen kan ikke strammes ytterligere.
Mange hobbymekanikere strammer skruforbindelsene så hardt de kan, uten å ta hensyn til spesifisert moment. Slitte skruer eller ødelagte gjenger er konsekvensene, som er vanskelige å reparere. Risikoen for ulykker økes også, da overstrammede skruer risikerer å ryke under belastning på et senere tidspunkt.
Ung latinamerikansk mekaniker tapper motorolje fra en bil for oljeskift på en bilverksted [/ bildetekst]
Feil 2: Feil motorolje er lastet
Det er viktig å skifte motorolje regelmessig for å sikre lang levetid for forbrenningsmotorer. Mange bilister ønsker å spare på kostnadene ved oljeskift og utføre prosedyren selv. Det kan enkelt gjøres, men det er et par ting å vurdere. Det er bl.a. viktig å velge riktig motorolje da mange motoroljer har forskjellige egenskaper.
Hobbymekanikere bør derfor ikke bare kjøpe motoroljen som er på tilbud i nærheten. Oljens viskositet og andre egenskaper kan være upassende og i verste fall føre til motorskader. I stedet er det lurt å kjøpe en motorolje som er beregnet og godkjent av bilprodusenten. Informasjon om dette finnes vanligvis i kjøretøyets bruksanvisning.
Skifte av gammel olje i en bilmotor [/ bildetekst]
Feil 3: Gjenge på oljetappepluggen er skadet
For å kunne tømme den gamle motoroljen ved oljeskift, må en skrue løsnes under motoren for å kunne tømme den gamle motoroljen. Den såkalte oljetappepluggen er vanligvis plassert på det laveste punktet i oljetanken. Når den gamle oljen har gått ut av motoren, må tappepluggen skiftes. Spesielt hobbymekanikere uten løfteplattform setter noen ganger inn oljetappepluggen feil.
Som et resultat skader de gjengene i oljetanken når de strammer til skruen. Ofte er gjengen så skadet at hele oljetanken må skiftes. Selv om bildeler som f.eks oljebrettet kan kjøpes billig brukt hos bilopphuggeri , kostnaden for utskifting er ikke ubetydelig. Sett derfor alltid oljetappepluggen forsiktig inn og stram den for hånd i begynnelsen.
Feil 4: Replikadeler installert uten ABE
Mange bileiere ønsker å spare penger når det gjelder å reparere bilen sin. Billige tilbud på internett er ofte fristende, men det er ikke alltid at alle delene som tilbys er virkelig gode. Spesielt tilbys tuning deler og kopier ofte uten den generelle driftslisensen ABE. Dette problemet oppstår ikke med originaldeler med en OEM-nummer , som du også kan kjøpe billig brukt.
Feil 5: Hjul montert mot kjøreretningen
Moderne dekk har mange positive egenskaper. Disse skyldes ikke sjelden at dekket har en fast kjøreretning. Spesielt dekk for vinterbruk, men også sportsdekk, har en kjøreretning spesifisert av produsenten. Mange hobbymekanikere tar ikke hensyn til dette og monterer hjulene i motsatt retning av kjøreretningen.
Men hvis dekk med foreskrevet kjøreretning monteres og kjøres feil, kan de positive egenskapene til dekket raskt endre seg til negative egenskaper. Derfor må ikke hjulene skiftes på kryss og tvers ved hjulskifte. Dekkets kjøreretning er merket med pil og påskriften „Rotasjon“ og må følges strengt.
Feil 6: Total selvtillit
Mange amatørmekanikere overvurderer seg selv i sine prosjekter. På den ene siden handler det om egen bilreparasjonskompetanse, og på den andre siden om beregnet innsats. F.eks. Å restaurere en klassisk bil innebærer ofte mye uplanlagt arbeid, selv om passende reservedeler kan fås billig fra bilgjenvinning.
Feil 7: Feil reservedeler bestilt
Feil og upassende reservedeler er ofte en stor plage, men de er vanligvis et resultat av feil bestilling. Hos Autoparts24 er det imidlertid veldig enkelt å velge passende bildeler fra sertifiserte bilskrapere og bilgjenvinnere. Når du har lagt inn kjøretøydataene, vises alle passende tilbud tydelig i en liste. En sammenligning av OEM-nummeret sikrer at du i tvilstilfeller velger riktig reservedel.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon