Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
innhold
1. Hjulopphenget på kjøretøyet – stiv aksel eller uavhengig hjuloppheng.
2. Viktige komponenter i fjæringssystemet
3. Hvordan fjæringskomponentene fungerer sammen
4. Vanlige problemer med suspensjonssystemet
5. Regelmessig vedlikehold og inspeksjon av fjæringssystemet
Funksjonen til bilens chassis er å sikre at kjøretøyet alltid er i sikker kontakt med veien. Samtidig sørger det for komfort under kjøring ved å kompensere for ujevnheter i veien og dempe uønskede vibrasjoner. Mange komponenter samhandler i hjulopphenget for å overføre drivkrefter, styrekommandoer og bremseenergi optimalt.
Hjulopphenget på kjøretøyet – stiv aksel eller uavhengig hjuloppheng.
I chassisområdet brukes uavhengige hjuloppheng eller stive aksler. Den klassiske stive akselen brukes for det meste fortsatt i dag som bakaksel for nyttekjøretøy eller i form av akselbro for terrengkjøretøy.
Mange moderne chassis med uavhengig hjuloppheng bruker i dag en akselbjelke som alle chassiskomponenter er festet til. Akselbjelken eller underrammen fungerer som forbindelsen mellom hjulopphenget og kjøretøyets karosseri.
Viktige komponenter i fjæringssystemet
Chassiset til et kjøretøy består av mange enkeltkomponenter. Avhengig av kjøretøyvalg og type konstruksjon kan visse komponenter finnes i området rundt chassiset. Noen elementer og deler er forbeholdt bestemte typer hjuloppheng.
Fjærer
Fjærene på chassiset støtter vekten av kjøretøyet, absorberer krefter og lar samtidig fjæringen komprimere. I den moderne bilen med uavhengig hjuloppheng brukes for det meste en fjæring i sylindrisk eller tønneformet spiralform.
Støtdemper
Støtdempere demper vibrasjoner i chassiset og roer ned fjæringen. For demping omdanner støtdempere vibrasjonsenergien til friksjonsenergi og varme. Dempere er installert på bilen som gasstrykkdempere og oljetrykkdempere.
Wishbone
Som en del av hjulopphenget styrer bærearmene hjulbæreren og støtter hjulføringen. Her sørger bærearmene for den bevegelige forbindelsen mellom hjulbæreren og de andre chassisdelene. Avhengig av kjøretøyet absorberer de både sidekrefter og langsgående krefter.
Trekkstenger
Som en del av styresystemet gjør strekkstagene det mulig å styre hjulene i riktig retning. Førerens styrebevegelser overføres fra rattet via rattstammen til trekkstangen. Trekkstangen overfører styrebevegelsene til hjulbærerne på forakselen.
Kuleledd
Kuleledd brukes som en del av chassiset der bevegelser i tre romlige akser virker på komponenten. Lagre laget av gummi muliggjør bevegeligheten. Kuleledd brukes mellom bærearmen og hjulbæreren eller på sporstangen.
Opphengsstag
Fjærbenene utgjør en kombinasjon av fjærer og dempere. Avhengig av utformingen av hjulopphenget kan fjærbenet også ha som oppgave å styre hjulet. Fjærben består av en spiralfjær som er anordnet rundt støtdemperhuset.
Hjulnav
Det hjulnavet kobler de roterende hjulene til de faste delene av opphenget. Integrerte lagre som hjullager tillater rotasjon. I forhjulsdrevne biler føres drivakselen gjennom navet på forakselen for å drive hjulene.
Stabilisatorer
En stabilisatorstang er en komponent i forskjellige typer chassis som reduserer karosseriets slingring i svinger. Montert på forakselen er det vanligvis et rundt stål i form av en torsjonsfjær. Krengningsstabilisatoren er koblet til karosseriet via lagre.
Koblingsstang
Som en del av chassiset forhindrer koblingsstangen, i likhet med krengningsstabilisatoren, krengning av karosseriet og er koblet til den. Den delen som er kjent som sway bar eller stabilisatorstang absorberer krefter når belastningene på hjulene på en aksel er forskjellige.
Banjo aksel
En banjoaksel er en stiv aksel med et differensialgear integrert i akselhuset. Alle deler av akseldrevet er integrert i akselen. Denne akseltypen var vanlig tidligere, men brukes nå bare på terrengkjøretøy og lastebiler.
Torsjonsfjærer
Torsjonsfjærer er torsjonsfjærer som skaper spenning når de vris rundt sin egen akse. Denne typen fjæring ble tidligere brukt i personbiler og nyttekjøretøyer. Her gir fjærblad i et akselrør fjærkreftene etter vridning.
Bladfjærer
Bladfjærer har blitt brukt i biler siden begynnelsen. De er buede fjærblader laget av stål som gir fjærkreftene. På kjøretøy med en stiv aksel brukes bladfjærer ofte som en fjærenhet for å suspendere bakakselen.
Hvordan fjæringskomponentene fungerer sammen
Hjulopphenget på kjøretøy er et komplekst system der delene fungerer i samspill med hverandre under kjøring. Den nøyaktige virkemåten til de enkelte komponentene varierer avhengig av fjæringens type og teknologi. Hvis for eksempel veibanen er ujevn, vil alltid det riktige hjulet fjæres. Dempere overtar vibrasjonsdempingen, mens hjulstyringens geometri sørger for kontakt mellom alle dekkene i alle styrevinkler.
Vanlige problemer med suspensjonssystemet
Fjæringen og alle fjæringsdeler utsettes for store belastninger hver gang kjøretøyet kjøres. Disse delene må absorbere til dels betydelige krefter, i tillegg til å bære vekten av karosseriet og motoren. I tillegg blir komponentene under bilen belastet av fuktighet og også av veiskitt og veisalt om vinteren. Dette fører ofte til defekter.
- Brudd på en opphengsfjær under høy belastning
- Spjeldene er slitte og lekker
- Lagrene til stabilisatoren er utslitte
- Bærearmene er utslitte
- Trekkstangenden er slitt og utslitt
Regelmessig vedlikehold og inspeksjon av fjæringssystemet
Ikke bare deler som motoren, men også chassiset bør vedlikeholdes og kontrolleres regelmessig. Hvis bilen for eksempel har en vibrasjonsdemper som lekker, vil dette bli oppdaget under vedlikehold. På denne måten kan følgeskader på chassiset utelukkes. Et feiljustert chassis er også umiddelbart merkbart i løpet av den regelmessige inspeksjonen av bilen på verkstedet.
Tips for å forlenge fjæringssystemets levetid
Ulike tiltak kan iverksettes for å forlenge fjæringens levetid. I tillegg til vedlikehold av en spesialist på verkstedet, kan sjåførene visuelt kontrollere komponentene i fjæringen, for eksempel når de skifter hjul om våren og høsten.
- Reduser påkjenningene på understellet: Den beste måten å forlenge understellets levetid på er å holde påkjenningene lave. Alle deler av understellet vil vare lenger hvis en bil flyttes med forsiktighet og ikke hele tiden er ute av veien.
- Kjøp deler av god kvalitet: Når du kjøper chassisdeler, spesielt fjæringsdeler, er det bedre å kjøpe deler av god kvalitet fra butikken. Disse inkluderer oppheng fra de største produsentene som også er opprinnelig installert i kjøretøyet.
- Regelmessig vedlikehold av kjøretøyet: Hvis et kjøretøy vedlikeholdes regelmessig, vil defekte deler av chassiset bli lagt merke til umiddelbart. Etter utskifting av de defekte komponentene vil bilen fungere som tiltenkt igjen, og ingen følgeskader kan oppstå.
Bilens chassis – en konklusjon:
For å muliggjøre god veigrep og økt kjørekomfort, jobber mange deler perfekt sammen i chassisområdet. Slitasje og defekter kan imidlertid begrense funksjonen. Få derfor bilens chassis vedlikeholdt regelmessig, slik at du kan fortsette å glede deg over kjøresikkerhet og komfort i fremtiden.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon