Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
innhold
1. Struktur og funksjon – hvordan bilens eksos er konstruert
2. Typiske symptomer på defekte lyddempere
3. 3 vanlige årsaker til et defekt eksosrør
4. Reparasjon av lyddemper på bilen
Eksosanlegget til moderne kjøretøy slipper ikke bare ut eksosgassene på en pålitelig måte, men demper også lyden. For dette formålet er flere lyddempere integrert i eksosanlegget. Siden lyddemperne under kjøretøyets gulv er utsatt for høye belastninger, blir de ofte defekte etter noen år. I denne guiden lærer du hvordan eksosanlegget til en bil er konstruert og hva du kan gjøre hvis en lyddemper er defekt.
Struktur og funksjon – hvordan bilens eksos er konstruert
I dag består moderne bilers eksosanlegg av en rekke komponenter som sammenfattes under betegnelsen eksos. Eksosanlegget begynner i motorrommet, der eksosgassene forlater forbrenningsmotoren. Manifolden, som den utstrømmende eksosen raskt kan slippes ut gjennom, er direkte koblet til motorblokken.
Avhengig av produsent og kjøretøymodell følger et Y-rør eller et fleksibelt rør bak manifolden som en del av eksosanlegget. Etter dette passerer eksosen vanligvis gjennom katalysatoren, som i moderne kjøretøy sørger for etterbehandling av eksosen. Katalysatoren kan effektivt redusere forurensende utslipp. Moderne dieselmotorer har et partikkelfilter som reduserer utslippet av sot.
Bakre lyddemper og midtre lyddemper reduserer eksosstøyen.
På sin vei til baksiden av kjøretøyet passerer eksosstrømmen vanligvis gjennom flere meter med eksosrør samt en rekke lyddempere. Disse reduserer eksosstøyen som produseres når alle forbrenningsmotorer er i gang. Bare noen få biler i dag har fortsatt en fordemper. Dette er som regel eldre biler.
I moderne kjøretøy er katalysatoren vanligvis etterfulgt av den sentrale lyddemperen. Denne er vanligvis utformet som en absorpsjonslyddemper og bryter opp lydbølgene. Til slutt følger den bakre lyddemperen, også kalt en lyddemper, på baksiden av kjøretøyet. En slik bakre lyddemper er ofte utformet som en kombinasjon av en reflekterende lyddemper og en absorberende lyddemper.
Den bakre lyddemperen bærer vanligvis eksosrørene eller det ene eksosrøret på kjøretøyet. Den er utsatt for spesielle belastninger på grunn av sin plassering i det bakre området under kjøretøyets gulv. Derfor forårsaker den bakre lyddemperen oftere problemer enn andre deler av eksosanlegget.
Typiske symptomer på defekte lyddempere
Hvis en lyddemper i eksosanlegget er defekt, blir dette merkbart gjennom forskjellige symptomer. Ofte er det støyplager på grunn av den ødelagte eksosen. Derfor bør den defekte komponenten erstattes med en passende erstatning så snart som mulig.
- Bilen forårsaker mer støy
- Lekkasje av eksos under bilen
- Tap av kraft ved akselerasjon
- Synlig skade på eksosrøret
Dette er konsekvensene av en defekt lyddemper
Siden det ikke er noen demping av eksosstøyen med en defekt lyddemper, forårsaker bilen mer støy. På grunn av de uvanlige lydene fra eksosområdet blir mange sjåfører først oppmerksom på den ødelagte eksosen.
Hvis den midtre lyddemperen eller den bakre lyddemperen er defekt, kan eksos også slippe ut under kjøretøyets gulv. Eksosgasser kan da komme inn i kjøretøyets kupé gjennom f.eks. åpne sidevinduer. Siden eksosanlegget er et komplekst og koordinert system, kan en defekt til og med føre til tap av motoreffekt.
Visuelt synlige skader på eksosen er også et tydelig tegn på defekten. Hvis lyddemperen er skadet, kan det også være et problem med TÜV-klistremerket i Tyskland. Hvis komponenten er defekt, vil bilen mislykkes i hovedinspeksjonen. Dette er en annen grunn til at skader på eksosen alltid bør repareres.
3 vanlige årsaker til et defekt eksosrør
- Materialaldring: Materialet i eksosanlegget utsettes for konstant aldring når bilen er i drift. Dette skyldes varmen fra eksosgassene og de konstante temperaturendringene fra varmt til kaldt.
- Veisalt: I mange regioner er det vanlig å bruke veisalt på veiene om vinteren. Det som er bra for kjøresikkerheten, viser seg å være en ulempe for eksosen. Veisaltet angriper overflaten på deler av eksosanlegget og fremmer rust.
- Korte turer: Hvis sjåførene ofte bruker kjøretøyene sine til korte turer, kan dette også forkorte eksosens levetid. Siden komponenter som lyddemperen ikke varmes opp tilstrekkelig, samler det seg kondens der. Dette fører til skader som rust fra innsiden.
Reparasjon av lyddemper på bilen
Lyddemperne i eksosanlegget utsettes for store påkjenninger. Ikke overraskende slites de raskt ut, slik at utskifting med nye deler er på tide. Den bakre lyddemperen er ofte den første som er defekt. Samtidig er den bakre lyddemperen spesielt enkel å bytte ut. Ekspertbilmekanikere bytter derfor ofte den bakre lyddemperen selv.
Endring av sluttoppen i 5 trinn
- Jekke opp bilen: For å kunne utføre reparasjoner på eksosen, bør bilen jekkes opp på en sikker måte. Dette gjøres best med ramper eller en løfteplattform.
- Ta av den bakre lyddemperen: For å skifte ut den bakre lyddemperen må den gamle komponenten fjernes. De fleste bakre lyddempere er koblet til eksosanlegget ved hjelp av en skrueforbindelse. I de fleste tilfeller må en klemme løsnes, i noen få tilfeller må lyddemperen kuttes av med en sag eller kvern.
- Hekt av lyddemperen: Når lyddemperen er løsnet, henger den bare på kjøretøyets gulv ved hjelp av lyddempergummier. Komponenten kan nå hektes av og ganske enkelt legges til side. Overgangen til resten av eksosen bør kontrolleres og rengjøres med en stålbørste.
- Monter den nye lyddemperen: Etter demontering av den defekte lyddemperen kan den nye lyddemperen monteres. For å gjøre dette sammenlignes erstatningsdelen først med den gamle bakre lyddemperen. Hvis den samsvarer med den gamle komponenten, henges den under bilen med nye eksosgummier og settes inn i eksosrøret.
- Koble til eksosen: Det siste trinnet i reparasjonen er å justere og koble lyddemperen. For dette er det tilstrekkelig å skru på klemmen for mange kjøretøy. Siden de gamle klemmene ofte er helt rustne, bør en ny del brukes. Hvis eksosen derimot ble sveiset, må det lages en ny sveisesøm ved tilkoblingen til lyddemperen.
Reparere lyddemperen eller sveise den?
Bilens lyddemper er en av de delene av eksosanlegget som oftest rammes av en defekt. Hull eller sprekker oppstår ofte i midten av lyddemperen, men også ved innløpet og utløpet. Hvis disse delene av eksosen er defekte, er det sjelden verdt å reparere med et eksos-sett eller sveising. Ofte er eksoskomponenten allerede så slitt at den bryter sammen igjen direkte på et annet sted.
Hvor mye koster det å reparere eksosen?
Prisen for en reparasjon av eksosanlegget avhenger av forskjellige faktorer, for eksempel bilens produsent og modell. Det avhenger også av om bare deler av eksosen skiftes ut eller om en komplett eksosutskifting utføres.
Det er ofte tilstrekkelig å bytte ut de lydabsorberende komponentene i eksosanlegget slik at eksosen er tett igjen. Hos autoparts24 finner du et stort utvalg av passende nye og brukte deler til eksosen. Reparasjoner av eksosanlegget kan ofte utføres billigere.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon