Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Hva er et solid state-batteri for elbiler?

Solid-state-batteriet er den nyeste utviklingen innen e-mobilitet. Selv om elbiler har gjennomgått en betydelig teknologisk utvikling den siste tiden, har batteriteknologien ofte fremstått som utilstrekkelig. Dette er nå i ferd med å endre seg med bruken av faststoffbatterier i elbiler. Den nye teknologien har flere positive egenskaper som kan bety et stort gjennombrudd. Her finner du alt du trenger å vite om faststoffbatterier til elbiler.

Solid state-batterier er på vei til å erstatte konvensjonelle litium-ion-batterier

I bilindustrien blir faststoffbatterier sett på som en „game changer“ innen elektromobilitet. Det er ikke så rart, for den nye teknologien har mange fordeler. Den største fordelen er den høyere energitettheten sammenlignet med konvensjonelle litium-ion-batterier. Når det gjelder sikkerhet og levetid, forventes den nye batteriteknologien også å overgå alle tidligere installerte litium-ion-batterier.

Hva er et faststoffbatteri?

Et faststoffbatteri er et batteri der det brukes en fast elektrolytt i stedet for en flytende elektrolytt. Elektrolytens oppgave er å sørge for transport av ioner mellom anoden og katoden. Samspillet mellom elektrodene og elektrolytten sørger til syvende og sist for strømmen i batteriet. De nye faste elektrolyttene gjør det mulig å bruke andre elektroder og skal også øke sikkerheten til det oppladbare batteriet.

Hva er et faststoffbatteri?

Solid state-batteriet for elbiler er det siste fremskrittet innen solid state-teknologi. I motsetning til tidligere litium-ion-batterier arbeider denne typen bilbatterier med faste elektrolytter og er snart på vei til å bli standard. Den videre utviklingen til serieproduksjonsmodenhet byr imidlertid fortsatt på utfordringer for produsentene. For eksempel må produksjonsprosessen legges helt om for å kunne produsere de nye batteriene i store mengder.

Hvorfor er faststoffbatterier bedre?

Faststoffbatteriet har mange fordeler for elbiler. Blant disse er først og fremst den økte energitettheten til batterier med fast elektrolytt. På denne måten kan et faststoffbatteri lagre mer strøm med samme batteristørrelse. Dette øker i sin tur rekkevidden til elbiler med riktig utstyr. Alternativt kan et bilbatteri med samme kapasitet kreve betydelig mindre plass enn i dag. I tillegg til den høye energitettheten har de nyeste generasjonene av faststoffbatterier også andre fordeler. Bruken av ulike materialer skal for eksempel sikre kortere ladetider for elbiler. Teknologien gir også økt sikkerhet når den installeres i elbiler. Sammenlignet med konvensjonelle batterier med flytende elektrolytt skal faststoffelektrolytten i faststoffbatterier øke brannsikkerheten.

Hva betyr faststoffbatteriet for elbiler?

Utviklingen av produksjonsklare faststoffbatterier kan bli en milepæl for elbiler. Særlig den forbedrede energitettheten vil vise seg å være en avgjørende fordel. Dermed kan elbiler få mye lengre rekkevidde uten at det er nødvendig å lade batteriet underveis. Den korte rekkevidden anses som en av de største ulempene med dagens elbiler. I tillegg til økt kapasitet lover produsentene kortere ladetid for den nyeste generasjonen faststoffbatterier. Takket være den høyere ladehastigheten vil en elbil kunne lades like raskt som en bil med forbrenningsmotor. Denne kortere ladetiden og den økte rekkevidden vil gjøre elbiler mer attraktive og lettere å markedsføre.

Hvilket selskap produserer faststoffbatterier?

Faststoffbatterier utvikles og produseres av ulike selskaper. Batteriprodusentene samarbeider ofte med bilprodusentene. Det gjør det mulig å gjøre praktiske forbedringer av batteriene, og batteriet og teknologien kan harmoniseres bedre. Bilselskapene selv er mer involvert i videreutviklingen av teknologien enn tidligere, og noen av dem driver egne forskningssentre. Flere selskaper har gjort seg bemerket innen produksjon av faststoffbatterier. Blant disse er den taiwanske batteriprodusenten ProLogium, som blant annet samarbeider med Mercedes-Benz. Toyota samarbeider med det japanske selskapet Idemitsu, mens Volkswagen har inngått et samarbeid med QuantumScape. Ford og BMW samarbeider med Solid Power om batteriutvikling.

Når kommer faststoffbatteriene?

Faststoffbatterier for mobilitetsapplikasjoner er allerede tilgjengelige i dag. Produksjonen av de første prototypene av faststoffceller til biler har også allerede startet. Serieproduksjon følger snart for mange produsenter. Volkswagen planlegger serieproduksjon av faststoffbatterier fra 2026, mens Toyota sikter mot serieproduksjon av innovative faststoffbatterier fra 2027.

Når kommer faststoffbatteriene?

Det er ennå uvisst når faststoffbatterier for biler kan produseres billig i store mengder. Spesielt for bruk i elbiler er det alltid problemer som må løses. Forskere beskriver utviklingsarbeidet med denne typen batterier som vanskelig. Sammenlignet med konvensjonelle litium-ion-batterier er utviklingen ikke kommet like langt. Utviklingen av konvensjonelle battericeller har imidlertid også tatt flere tiår.

Hvilken bil har et faststoffbatteri?

Noen bilprodusenter bruker allerede innovative solid state-batterier i kjørbare prototyper. Til dette formålet installeres faststoffbatteriet vanligvis i en eksisterende seriemodell i stedet for det tiltenkte litium-ion-batteriet. For eksempel kunngjorde bilprodusenten BMW nylig at de snart vil presentere en demonstrasjonsbil med et spesialutviklet faststoffbatteri. Andre bilprodusenter har allerede gjennomført innledende testkjøringer med faststoffbatterier. Bilprodusenten Nio har for eksempel rapportert at de har kjørt mer enn 1000 kilometer i ett strekk med et solid state-batteri. Produsenten ønsker å starte serieproduksjon av denne nye batteritypen allerede i 2024. Prisen på faststoffbatteriet forventes imidlertid ikke å bli spesielt gunstig.

Når kommer den første bilen med faststoffbatteri?

Det er ikke helt klart når de første masseproduserte bilene med faststoffbatterier kommer i handelen. De fleste bilprodusentene er fortsatt tause om når de vil være klare for serieproduksjon. Bilprodusenter som Mercedes-Benz sier at faststoffbatterier vil bli satt i serieproduksjon i løpet av de neste årene. Bilprodusenten Nissan vil lansere den første elbilen med solid state-teknologi på markedet fra 2028, mens Toyota vil produsere sine nye solid state-batterier fra 2027, og det kan tenkes at de vil bli installert i serieproduserte biler. Den kinesiske bilprodusenten Nio kan utstyre sin ET9-modell med faststoffbatteri allerede i 2025. Den nye batteriteknologien brukes imidlertid allerede i elektrisk drevne busser. Mercedes-Benz utstyrer for eksempel sine elektriske busser med faststoffbatterier på forespørsel.

Mest leste guider