Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
Generatoren leverer strøm til alle elektriske forbrukere i bilen. Tidligere var det bare nødvendig for frontlysene, men i dag er det uunnværlig for pålitelig strømforsyning til mange komponenter. Hvis den trofaste strømgeneratoren er defekt, blir dette ofte bare lagt merke til når ladeindikatorlampen lyser. Men andre symptomer kan også indikere feil.
Generatorens funksjon i bilen
Generatoren i bilen leverer spenningen som kreves for drift. For dette formålet drives komponenten, som også er kjent som Lima, dynamo eller dynamo, direkte av motoren via remskiver. Når motoren er i gang, er dynamoen også i drift. Generatoren omdanner den mekaniske energien som tilføres via remskiven til elektrisk energi. Dette er nødvendig for forbrukerne i bilen og for å lade bilbatteriet.
Hvis generatoren ikke leverer noen eller bare lite strøm, for eksempel ved stillestående ved lave turtall, trer batteriet inn som spenningsbuffer. I dag brukes trefasede generatorer hovedsakelig som generatorer i biler. En laderegulator er integrert direkte i dynamoen. I moderne biler med hybriddrift og 48-volts teknologi er generatoren ofte utformet som en startgenerator. Denne komponenten kombinerer dynamoen og starteren.
Defekt generator – utskifting eller reparasjon?
Når generatoren er defekt, oppstår ofte spørsmålet: Bytt ut eller reparere? Begge prosedyrene er mulige. Noen spesialiserte verksteder tilbyr reparasjon av dynamoer, noe som vanligvis krever at dynamoen sendes inn. Dette kan for eksempel lønne seg for klassiske biler, der det er vanskelig å få tak i en dynamo. Ellers lønner det seg ofte å bytte ut dynamoen med en intakt dynamo. Hvis du ikke vil betale for en ny del, er det best å kjøpe en brukt dynamo fra en Bilophuggeri.
Typiske symptomer på en defekt i generatoren
Hvis dynamoen er ødelagt, peker visse tegn ofte på feilen. Hvis dynamoen svikter helt, lades ikke batteriet lenger. Uten strøm fra dynamoen synker spenningen i batteriet jevnt og trutt. I dette tilfellet lyser ladeindikatorlampen i dashbordet.
- Indikatorlampen for lading tennes
- Batteriet lades ikke
- Motoren starter ikke
- Starteren dreier bare sakte
- Støy fra motorrommet
- Motoren går ut
Etter en generatorfeil er energien som er tilgjengelig i batteriet ofte ikke lenger tilstrekkelig til å starte forbrenningsmotoren ved hjelp av starteren. Da dreier starteren noen ganger bare sakte. Motoren kan også rett og slett stoppe hvis spenningen som kreves for tenning mangler. I tillegg kan det oppstå uvanlige lyder hvis en feil er nært forestående, for eksempel hvis et lager i generatoren er utslitt.
Årsaker til en defekt generator
De mulige årsakene til en defekt i generatoren kan være mange. Alle dynamokomponenter er utsatt for en viss slitasje. Spesielt i et eldre kjøretøy kan dynamoen derfor svikte på et eller annet tidspunkt, uavhengig av om det er i en Opel eller en VW. Noen ganger går også ladekontrolleren til dynamoen i stykker. Mer sjelden slites remskiven ut eller går i stykker.
Bytt ut generatoren på bilen
Hvis typiske tegn peker på en feil i generatoren, bør delen skiftes ut. En original reservedel som også ble installert i denne formen på kjøretøyet, er best egnet for dette formålet. Den nøyaktige reparasjonsprosedyren kan variere avhengig av kjøretøymodell. Ulike trinn kan være nødvendige for en Opel enn for en VW.
Bytt generator i 6 trinn:
- Kontroller dynamoen: Det første trinnet bør være å sjekke om Lima er ødelagt. Andre deler kan også forårsake de typiske tegnene, for eksempel skadede kabler eller et slitt batteri. Et multimeter kan være nyttig for å måle spenningen.
- Fjerning av tilbehør: For å fjerne den defekte generatoren må mange komponenter i motorrommet først demonteres, avhengig av kjøretøyet. Kjøretøyets batteri må også kobles fra før demontering av generatoren kan begynne.
- Slapp av remmen: For å kunne løsne enheten må drivremmen først løsnes og fjernes fra remskiven. Hvis delen allerede er slitt, er dette et ideelt tidspunkt å erstatte den med en ny del.
- Fjern generatoren: Før du bytter ut Lima med en intakt, må alle tilkoblingskabler fjernes. Først da kan skrueforbindelsene og hele komponenten løsnes. Enheten kan deretter manøvreres forsiktig ut av motorrommet.
- Sammenlign deler: Etter demontering av den defekte komponenten, bør den sammenlignes med det intakte elementet. Produsenter som Opel eller VW bruker noen ganger forskjellige enheter for forskjellige motorer. Originale reservedeler passer vanligvis uten problemer.
- Installere Lima: Hvis alt passer, kan reservedelen installeres i motorrommet. For å gjøre dette er generatoren montert og koblet i omvendt rekkefølge. Deretter spennes generatorremmen. Etter at alle delene er installert, står ingenting i veien for en test.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon