Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent

Generatoren leverer strøm til alle elektriske forbrukere i bilen. Tidligere var det bare nødvendig for frontlysene, men i dag er det uunnværlig for pålitelig strømforsyning til mange komponenter. Hvis den trofaste strømgeneratoren er defekt, blir dette ofte bare lagt merke til når ladeindikatorlampen lyser. Men andre symptomer kan også indikere feil.

Generatorens funksjon i bilen

Generatoren i bilen leverer spenningen som kreves for drift. For dette formålet drives komponenten, som også er kjent som Lima, dynamo eller dynamo, direkte av motoren via remskiver. Når motoren er i gang, er dynamoen også i drift. Generatoren omdanner den mekaniske energien som tilføres via remskiven til elektrisk energi. Dette er nødvendig for forbrukerne i bilen og for å lade bilbatteriet.

Hvis generatoren ikke leverer noen eller bare lite strøm, for eksempel ved stillestående ved lave turtall, trer batteriet inn som spenningsbuffer. I dag brukes trefasede generatorer hovedsakelig som generatorer i biler. En laderegulator er integrert direkte i dynamoen. I moderne biler med hybriddrift og 48-volts teknologi er generatoren ofte utformet som en startgenerator. Denne komponenten kombinerer dynamoen og starteren.

Defekt generator – utskifting eller reparasjon?

Når generatoren er defekt, oppstår ofte spørsmålet: Bytt ut eller reparere? Begge prosedyrene er mulige. Noen spesialiserte verksteder tilbyr reparasjon av dynamoer, noe som vanligvis krever at dynamoen sendes inn. Dette kan for eksempel lønne seg for klassiske biler, der det er vanskelig å få tak i en dynamo. Ellers lønner det seg ofte å bytte ut dynamoen med en intakt dynamo. Hvis du ikke vil betale for en ny del, er det best å kjøpe en brukt dynamo fra en Bilophuggeri.

Typiske symptomer på en defekt i generatoren

Hvis dynamoen er ødelagt, peker visse tegn ofte på feilen. Hvis dynamoen svikter helt, lades ikke batteriet lenger. Uten strøm fra dynamoen synker spenningen i batteriet jevnt og trutt. I dette tilfellet lyser ladeindikatorlampen i dashbordet.

  • Indikatorlampen for lading tennes
  • Batteriet lades ikke
  • Motoren starter ikke
  • Starteren dreier bare sakte
  • Støy fra motorrommet
  • Motoren går ut

Etter en generatorfeil er energien som er tilgjengelig i batteriet ofte ikke lenger tilstrekkelig til å starte forbrenningsmotoren ved hjelp av starteren. Da dreier starteren noen ganger bare sakte. Motoren kan også rett og slett stoppe hvis spenningen som kreves for tenning mangler. I tillegg kan det oppstå uvanlige lyder hvis en feil er nært forestående, for eksempel hvis et lager i generatoren er utslitt.

Årsaker til en defekt generator

De mulige årsakene til en defekt i generatoren kan være mange. Alle dynamokomponenter er utsatt for en viss slitasje. Spesielt i et eldre kjøretøy kan dynamoen derfor svikte på et eller annet tidspunkt, uavhengig av om det er i en Opel eller en VW. Noen ganger går også ladekontrolleren til dynamoen i stykker. Mer sjelden slites remskiven ut eller går i stykker.

Bytt ut generatoren på bilen

Hvis typiske tegn peker på en feil i generatoren, bør delen skiftes ut. En original reservedel som også ble installert i denne formen på kjøretøyet, er best egnet for dette formålet. Den nøyaktige reparasjonsprosedyren kan variere avhengig av kjøretøymodell. Ulike trinn kan være nødvendige for en Opel enn for en VW.

Bytt generator i 6 trinn:

  1. Kontroller dynamoen: Det første trinnet bør være å sjekke om Lima er ødelagt. Andre deler kan også forårsake de typiske tegnene, for eksempel skadede kabler eller et slitt batteri. Et multimeter kan være nyttig for å måle spenningen.
  2. Fjerning av tilbehør: For å fjerne den defekte generatoren må mange komponenter i motorrommet først demonteres, avhengig av kjøretøyet. Kjøretøyets batteri må også kobles fra før demontering av generatoren kan begynne.
  3. Slapp av remmen: For å kunne løsne enheten må drivremmen først løsnes og fjernes fra remskiven. Hvis delen allerede er slitt, er dette et ideelt tidspunkt å erstatte den med en ny del.
  4. Fjern generatoren: Før du bytter ut Lima med en intakt, må alle tilkoblingskabler fjernes. Først da kan skrueforbindelsene og hele komponenten løsnes. Enheten kan deretter manøvreres forsiktig ut av motorrommet.
  5. Sammenlign deler: Etter demontering av den defekte komponenten, bør den sammenlignes med det intakte elementet. Produsenter som Opel eller VW bruker noen ganger forskjellige enheter for forskjellige motorer. Originale reservedeler passer vanligvis uten problemer.
  6. Installere Lima: Hvis alt passer, kan reservedelen installeres i motorrommet. For å gjøre dette er generatoren montert og koblet i omvendt rekkefølge. Deretter spennes generatorremmen. Etter at alle delene er installert, står ingenting i veien for en test.

Mest leste guider