Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
innhold
1. Slik fungerer cruisekontrollen i bilen
2. Cruisekontroll defekt – dette er årsakene
Cruisekontrollsystemet er et populært kjøreassistentsystem som hjelper bilen med å holde en innstilt hastighet automatisk. Avhengig av produsent kalles systemet cruisekontroll eller tempostat. Assistansesystemet avlaster føreren i trafikken og er et av de mest bestilte systemene i biler. Finn ut alt du trenger å vite om cruisekontroll i bilen din. Og hvordan du selv kan oppdage defekte deler og bytte dem ut.
Slik fungerer cruisekontrollen i bilen
Cruisekontroll har vært installert i biler som et kjøreassistentsystem siden 1960-tallet. Systemet, også kjent som cruisekontroll eller tempostat, gjør det mulig å holde en viss hastighet. For å gjøre dette trenger ikke sjåføren å holde foten på gasspedalen, i stedet styrer cruisekontrollen hastigheten helt automatisk. En integrert hastighetsbegrenser gjør det også mulig for føreren å stille inn maksimal hastighet. Dette øker kjørekomforten for føreren betraktelig, spesielt ved kjøring på motorvei.
Føreren bestemmer hastigheten
Cruisekontrollen aktiveres og stilles inn etter førerens eget ønske. Avhengig av kjøretøyet aktiveres cruisekontrollen via en spak på rattstammen eller ved å trykke på en knapp på rattet. I tillegg kan maksimal hastighet velges via hastighetsbegrenseren. Det er også mulig å stille inn maksimal avstand til kjøretøyet foran. Hvis føreren trykker på en bryter eller tråkker på gasspedalen, clutchen eller bremsen, deaktiveres cruisekontrollen.
Adaptiv cruisekontroll regulerer avstanden
Allerede for noen tiår siden ble cruisekontrollen som kjøreassistentsystem utvidet med en praktisk funksjon. Via sensorer foran på bilen måler systemene avstanden til bilen foran og tilpasser hastigheten deretter. Systemet, som kalles adaptiv cruisekontroll, øker komforten i stop-and-go-trafikk. Det reduserer også førerens arbeidsbelastning på motorveien merkbart.
Cruisekontroll defekt – dette er årsakene
En cruisekontroll består av et komplekst system av ulike komponenter. Hvis en av komponentene er defekt eller skadet, fungerer cruisekontrollen ikke lenger som tiltenkt eller svikter helt. Årsakene til feilen kan være mange. I tillegg er det forskjell på om cruisekontrollen styres elektronisk eller om den har en mekanisk eller pneumatisk styring.
Vanlige årsaker til defekt cruisekontroll:
- Cruisekontrollensstyreenhet er defekt
- Defekt i deler av vakuumsystemet
- Bryter eller kabel er skadet
- Defektservomotor for cruisekontrollen
- Sensor er skadet eller skitten
Cruisekontroll med elektronisk regulering
Moderne biler har et cruisekontrollsystem som er helelektronisk styrt. Systemet bruker eksisterende komponenter, for eksempel den elektroniske gasspedalen eller sensorer som er installert i kjøretøyet. Alle data kombineres og videresendes i cruisekontrollens styreenhet. I denne typen systemer er det ofte en defekt styreenhet eller defekte sensorer som er årsaken til en feil. Defekte kabler og brytere kan også føre til at systemet svikter.
Mekanisk eller pneumatisk cruisekontroll
Eldre biler har ofte en cruisekontroll som fungerer enten mekanisk eller pneumatisk. Med denne typen cruisekontroll kan årsakene til feil variere: en defekt servomotor eller utette slanger er også mulige årsaker til feil i eldre cruisekontrollsystemer. I likhet med den elektroniske versjonen er det også her, avhengig av bilmodell, installert en styreenhet som også kan svikte.
Defekt cruisekontroll – disse symptomene oppstår
Typiske symptomer oppstår ofte når cruisekontrollen er defekt. For eksempel opprettholdes ofte ikke ønsket hastighet hvis cruisekontrollen er defekt. Så snart føreren tar foten av gasspedalen, reduseres hastigheten til tross for at cruisekontrollen er aktivert. Det kan også oppstå andre symptomer hvis førerassistentsystemet er defekt.
Symptomer på en defekt cruisekontroll:
- Hastigheten opprettholdes ikke
- Hastighetsbegrenseren fungerer ikke
- Cruisekontrollen kan ikke aktiveres
- Hastigheten varierer til tross for cruisekontrollen
- Justering av hastighet forblir av
Andre tegn på defekt cruisekontroll
En defekt i cruisekontrollen viser seg ofte ved at systemet ikke lenger kan aktiveres. Selv om føreren trykker på knappen på rattet eller spaken på rattstammen, aktiveres ikke cruisekontrollen. Hvis cruisekontrollen er defekt, kan hastighetsbegrenseren svikte, noe som betyr at hastighetsbegrensningen ikke lenger kan aktiveres og maksimal hastighet ikke kan stilles inn. Noen ganger varierer hastigheten når cruisekontrollen er defekt.
Reparasjon eller utskifting med egnede reservedeler
En defekt cruisekontroll reduserer kjørekomforten betraktelig. Det anbefales derfor å reparere cruisekontrollen så snart som mulig hvis den er defekt. Reservedeler til cruisekontrollsystemer er lett tilgjengelige brukt og er som regel enkle å bytte ut.
Styreenhet og ledninger
En vanlig årsak til feil på cruisekontrollen er en defekt styreenhet. Siden styreenheten som regel ikke er lett å reparere, er det best å erstatte den med en reservedel. Det er vanligvis billigere å kjøpe en brukt styreenhet til cruisekontrollen enn å få den reparert av en spesialist. Etter å ha løsnet noen plugger og skruer, kan den defekte delen enkelt byttes ut med en reservedel. Ledningene bør også kontrolleres på forhånd.
Cruisekontroll med mekanisk system eller vakuumsystem
Ved cruisekontroll med mekanisk styring er det ofte komponenter som servomotoren eller den mekaniske clutchen som er defekte. Hvis cruisekontrollen er vakuumstyrt, er det ofte utette vakuumslanger som forårsaker feil i eldre biler. Defekte vakuumventiler er også en mulig årsak. Den elektriske motoren til kontrollen kan vanligvis enkelt byttes ut. Det samme gjelder komponentene i vakuumsystemet.
Cruisekontrollbryter eller rattstangspak
Hvis cruisekontrollen ikke kan aktiveres, er årsaken ofte en defekt bryter eller en ødelagt rattstangspak. En bryter på rattet eller spaken på rattstammen kan imidlertid skiftes ut, selv om innsatsen varierer avhengig av bilmodell. Noen ganger må deler av rattstangdekselet fjernes eller rattdekselet demonteres. Deretter kan bryterne byttes ut relativt enkelt ved å plugge dem inn.
Ettermontering av cruisekontroll i bilen
Hvis det ikke er installert cruisekontroll i bilen, er det ofte et ønske om å ettermontere dette førerstøttesystemet. Ettermontering er som regel mulig og gjennomførbart. Det er en fordel hvis det aktuelle kjøretøyet ble tilbudt med cruisekontroll. I så fall er det bare å kjøpe og montere de delene som er nødvendige for cruisekontrollen. Ettermontering er spesielt billig hvis det brukes brukte deler.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon