Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe

Drivstoffpumpen forsyner bilens forbrenningsmotor med drivstoff på en pålitelig måte. Hvis drivstoffpumpen er defekt, oppstår det raskt tydelige symptomer. I guiden vår kan du finne ut hvilke tegn som indikerer at pumpen er defekt og hva de mulige årsakene er. I tillegg får du vite alt du trenger å vite om utskifting av drivstoffpumpen og nødvendige reservedeler.

Drivstoffpumpens funksjon i kjøretøyet

En drivstoffpumpe sørger for jevn tilførsel av drivstoff fra bilens drivstofftank til motoren. Moderne biler med innsprøytningssystem har ofte en annen høytrykkspumpe som sørger for det nødvendige trykket for innsprøytningen. I dette tilfellet har drivstoffpumpen kun en funksjon som forpumpe mellom tanken og motorrommet.

Drivstoffpumpens eller dieselpumpens plassering i kjøretøyet kan variere avhengig av modell. I dag bruker moderne biler pumper som drivstoffpumper i tanken. Disse pumpene i form av en drivstoffleveringsenhet er installert direkte i tanken. En pumpe inne i drivstoffledningen fra tanken til motoren kalles en in-line-pumpe.

Vanlige årsaker til feil på drivstoffpumper

Hvis drivstoffpumper som bensinpumpen eller dieselpumpen er defekte, kan det være ulike årsaker. Drivstoffpumpen i moderne biler er konstruert for lang levetid. Med høyere kjørelengde oppstår det imidlertid slitasje på pumpen, noe som kan føre til at drivstoffpumpen går i stykker. I moderne drivstoffpumper hender det at den elektriske motoren svikter eller setter seg fast. En mekanisk pumpe kan gå i stykker på grunn av ødelagte deler i mekanikken.

Oversikt over årsakene til defekte drivstoffpumper:

  • Slitasje på pumpen ved høyere kjørelengde
  • Skader på pumpeenheten på grunn av dårlig drivstoff
  • Drivstoffpumpens pakninger er porøse
  • Skader på mekaniske deler inne i pumpen
  • Strømforsyningen til drivstoffpumpen er avbrutt

Dårlig drivstoff eller lekkasjer

Skittent drivstoff eller drivstoff av dårlig kvalitet er også en mulig årsak til en defekt drivstoffpumpe. Smusspartikler kan lett skade komponentene inne i drivstoffpumpen. Tetningene på pumpen eller en membran inne i pumpen kan også bli porøse over tid. Da oppstår det lekkasjer i området rundt drivstoffpumpen. I noen tilfeller er det ikke selve pumpen som er ødelagt, men den svikter på grunn av en defekt strømforsyning.

Typiske symptomer på feil på drivstoffpumpen

Hvis drivstoffpumpen er defekt, er det ofte typiske symptomer som indikerer dette. En defekt drivstoffpumpe fører til at motoren ikke lenger får tilstrekkelig drivstoff fra tanken. Trykket i drivstoffsystemet reduseres, eller den nødvendige drivstoffmengden er ikke tilgjengelig. Forbrenningsmotoren kan da ikke lenger fungere optimalt.

Ujevn motorgang og tap av effekt

Et av de typiske tegnene på en defekt drivstoffpumpe er at motoren ikke går jevnt. På grunn av feil på drivstoffpumpen er bensinmotorer utsatt for feiltenning eller feiltenning. De berørte motorene høres noen ganger uvanlige ut og går dårlig. I alle motortyper fører en defekt drivstoffpumpe også til tap av effekt.

Uvanlige lyder fra motorrommet eller feiltenning kan også indikere en ødelagt drivstoffpumpe. I tillegg merkes en ødelagt drivstoffpumpe eller dieselpumpe ofte ved at kjøretøyet rykker. Moderne biler melder fra om feil på pumpen ved hjelp av en feilmelding i kombiinstrumentet.

Oversikt over symptomer på en defekt drivstoffpumpe:

  • Motoren starter dårlig eller ikke i det hele tatt
  • Motoreffekten er betydelig redusert
  • Kjøretøyet akselererer rykkvis
  • Motoren har en tendens til feiltenning
  • Feilmelding for drivstoffpumpen

Dårlig motorstart eller drivstofflekkasje

En drivstoffpumpe svikter ikke alltid helt fra det ene øyeblikket til det andre. Ofte vil problemer med drivstofftilførselen, som for eksempel dårlig startevne, vise seg på forhånd. I noen tilfeller oppstår det også lekkasjer når drivstoffpumpen er defekt. Hvis dette fører til at drivstoff som bensin eller diesel renner ut, må det handles raskt. Reparasjoner av drivstofftilførselen bør derfor aldri utsettes.

Bytte av den defekte drivstoffpumpen i bilen

En defekt drivstoffpumpe bør skiftes ut umiddelbart. Dette er den eneste måten å sikre at forbrenningsmotoren fungerer som den skal. Hvis en forforsyningspumpe er defekt, kan det føre til at høytrykkspumpen blir skadet. Dette medfører ytterligere kostnader på verkstedet. Hvis det til og med lekker drivstoff ut av pumpen, er det ikke lenger mulig å bruke kjøretøyet på en sikker og miljøvennlig måte.

Bytte av drivstoffpumpe i 5 trinn

Det går ofte raskt å skifte en drivstoffpumpe i tanken. Det bør imidlertid kun utføres av en erfaren bilmekaniker eller et profesjonelt verksted. Bensin eller bensindamp som lekker ut under reparasjonen kan lett utgjøre en fare.

  1. Diagnostisering av feilen: Feil på komponenten kan også skyldes årsaker som for eksempel en defekt strømforsyning. Derfor anbefales en omfattende feilsøking.
  2. Demontering av baksetet: Avhengig av modell er forfôringspumpen montert i tanken under baksetet. Derfor må den demonteres før komponenten kan skiftes ut.
  3. Ta ut drivstoffpumpen: Når du har fått tilgang, fjernes den defekte delen. Dette gjøres ved å fjerne alle tilkoblinger og ta pumpeenheten ut av tanken.
  4. Sammenlign reservedeler: Før du installerer en ny pumpe, bør den sammenlignes med den eksisterende. Ofte finner du informasjon som delenummeret på et klistremerke.
  5. Installer drivstoffpumpen: Installasjonen av drivstoffpumpen som reservedel gjøres i motsatt rekkefølge. Etter montering utføres en test, og den bakre benken monteres på nytt.

Drivstoffpumpe defekt – reparasjon eller bytte

Det lønner seg vanligvis ikke å reparere en defekt bensinpumpe. Pumper for bensin eller diesel er relativt vanskelige å demontere og reparere. Mange bensinpumper har nådd slutten av sin levetid og er helt utslitt når de endelig går i stykker. Takket være gode tilbud kan man imidlertid kjøpe bensinpumper til mange modeller billig brukt.

Kostnader ved utskifting av drivstoffpumpe

Kostnadene for å skifte drivstoffpumpe eller dieselpumpe på verkstedet varierer avhengig av kjøretøyet. Avhengig av produsent og drivstoffpumpens plassering kan byttet være mer eller mindre tidkrevende. Som regel trenger verkstedet minst én time på å skifte drivstoffpumpe. Kostnaden for utskiftningen består av arbeidstid og kostnaden for komponenten. Det er verdt å sammenligne tilbudene her.

Mest leste guider