Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
innhold
1. Drivstoffpumpens funksjon i kjøretøyet
2. Vanlige årsaker til feil på drivstoffpumper
Drivstoffpumpen forsyner bilens forbrenningsmotor med drivstoff på en pålitelig måte. Hvis drivstoffpumpen er defekt, oppstår det raskt tydelige symptomer. I guiden vår kan du finne ut hvilke tegn som indikerer at pumpen er defekt og hva de mulige årsakene er. I tillegg får du vite alt du trenger å vite om utskifting av drivstoffpumpen og nødvendige reservedeler.
Drivstoffpumpens funksjon i kjøretøyet
En drivstoffpumpe sørger for jevn tilførsel av drivstoff fra bilens drivstofftank til motoren. Moderne biler med innsprøytningssystem har ofte en annen høytrykkspumpe som sørger for det nødvendige trykket for innsprøytningen. I dette tilfellet har drivstoffpumpen kun en funksjon som forpumpe mellom tanken og motorrommet.
Drivstoffpumpens eller dieselpumpens plassering i kjøretøyet kan variere avhengig av modell. I dag bruker moderne biler pumper som drivstoffpumper i tanken. Disse pumpene i form av en drivstoffleveringsenhet er installert direkte i tanken. En pumpe inne i drivstoffledningen fra tanken til motoren kalles en in-line-pumpe.
Vanlige årsaker til feil på drivstoffpumper
Hvis drivstoffpumper som bensinpumpen eller dieselpumpen er defekte, kan det være ulike årsaker. Drivstoffpumpen i moderne biler er konstruert for lang levetid. Med høyere kjørelengde oppstår det imidlertid slitasje på pumpen, noe som kan føre til at drivstoffpumpen går i stykker. I moderne drivstoffpumper hender det at den elektriske motoren svikter eller setter seg fast. En mekanisk pumpe kan gå i stykker på grunn av ødelagte deler i mekanikken.
Oversikt over årsakene til defekte drivstoffpumper:
- Slitasje på pumpen ved høyere kjørelengde
- Skader på pumpeenheten på grunn av dårlig drivstoff
- Drivstoffpumpens pakninger er porøse
- Skader på mekaniske deler inne i pumpen
- Strømforsyningen til drivstoffpumpen er avbrutt
Dårlig drivstoff eller lekkasjer
Skittent drivstoff eller drivstoff av dårlig kvalitet er også en mulig årsak til en defekt drivstoffpumpe. Smusspartikler kan lett skade komponentene inne i drivstoffpumpen. Tetningene på pumpen eller en membran inne i pumpen kan også bli porøse over tid. Da oppstår det lekkasjer i området rundt drivstoffpumpen. I noen tilfeller er det ikke selve pumpen som er ødelagt, men den svikter på grunn av en defekt strømforsyning.
Typiske symptomer på feil på drivstoffpumpen
Hvis drivstoffpumpen er defekt, er det ofte typiske symptomer som indikerer dette. En defekt drivstoffpumpe fører til at motoren ikke lenger får tilstrekkelig drivstoff fra tanken. Trykket i drivstoffsystemet reduseres, eller den nødvendige drivstoffmengden er ikke tilgjengelig. Forbrenningsmotoren kan da ikke lenger fungere optimalt.
Ujevn motorgang og tap av effekt
Et av de typiske tegnene på en defekt drivstoffpumpe er at motoren ikke går jevnt. På grunn av feil på drivstoffpumpen er bensinmotorer utsatt for feiltenning eller feiltenning. De berørte motorene høres noen ganger uvanlige ut og går dårlig. I alle motortyper fører en defekt drivstoffpumpe også til tap av effekt.
Uvanlige lyder fra motorrommet eller feiltenning kan også indikere en ødelagt drivstoffpumpe. I tillegg merkes en ødelagt drivstoffpumpe eller dieselpumpe ofte ved at kjøretøyet rykker. Moderne biler melder fra om feil på pumpen ved hjelp av en feilmelding i kombiinstrumentet.
Oversikt over symptomer på en defekt drivstoffpumpe:
- Motoren starter dårlig eller ikke i det hele tatt
- Motoreffekten er betydelig redusert
- Kjøretøyet akselererer rykkvis
- Motoren har en tendens til feiltenning
- Feilmelding for drivstoffpumpen
Dårlig motorstart eller drivstofflekkasje
En drivstoffpumpe svikter ikke alltid helt fra det ene øyeblikket til det andre. Ofte vil problemer med drivstofftilførselen, som for eksempel dårlig startevne, vise seg på forhånd. I noen tilfeller oppstår det også lekkasjer når drivstoffpumpen er defekt. Hvis dette fører til at drivstoff som bensin eller diesel renner ut, må det handles raskt. Reparasjoner av drivstofftilførselen bør derfor aldri utsettes.
Bytte av den defekte drivstoffpumpen i bilen
En defekt drivstoffpumpe bør skiftes ut umiddelbart. Dette er den eneste måten å sikre at forbrenningsmotoren fungerer som den skal. Hvis en forforsyningspumpe er defekt, kan det føre til at høytrykkspumpen blir skadet. Dette medfører ytterligere kostnader på verkstedet. Hvis det til og med lekker drivstoff ut av pumpen, er det ikke lenger mulig å bruke kjøretøyet på en sikker og miljøvennlig måte.
Bytte av drivstoffpumpe i 5 trinn
Det går ofte raskt å skifte en drivstoffpumpe i tanken. Det bør imidlertid kun utføres av en erfaren bilmekaniker eller et profesjonelt verksted. Bensin eller bensindamp som lekker ut under reparasjonen kan lett utgjøre en fare.
- Diagnostisering av feilen: Feil på komponenten kan også skyldes årsaker som for eksempel en defekt strømforsyning. Derfor anbefales en omfattende feilsøking.
- Demontering av baksetet: Avhengig av modell er forfôringspumpen montert i tanken under baksetet. Derfor må den demonteres før komponenten kan skiftes ut.
- Ta ut drivstoffpumpen: Når du har fått tilgang, fjernes den defekte delen. Dette gjøres ved å fjerne alle tilkoblinger og ta pumpeenheten ut av tanken.
- Sammenlign reservedeler: Før du installerer en ny pumpe, bør den sammenlignes med den eksisterende. Ofte finner du informasjon som delenummeret på et klistremerke.
- Installer drivstoffpumpen: Installasjonen av drivstoffpumpen som reservedel gjøres i motsatt rekkefølge. Etter montering utføres en test, og den bakre benken monteres på nytt.
Drivstoffpumpe defekt – reparasjon eller bytte
Det lønner seg vanligvis ikke å reparere en defekt bensinpumpe. Pumper for bensin eller diesel er relativt vanskelige å demontere og reparere. Mange bensinpumper har nådd slutten av sin levetid og er helt utslitt når de endelig går i stykker. Takket være gode tilbud kan man imidlertid kjøpe bensinpumper til mange modeller billig brukt.
Kostnader ved utskifting av drivstoffpumpe
Kostnadene for å skifte drivstoffpumpe eller dieselpumpe på verkstedet varierer avhengig av kjøretøyet. Avhengig av produsent og drivstoffpumpens plassering kan byttet være mer eller mindre tidkrevende. Som regel trenger verkstedet minst én time på å skifte drivstoffpumpe. Kostnaden for utskiftningen består av arbeidstid og kostnaden for komponenten. Det er verdt å sammenligne tilbudene her.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon