Menu toggle

Velkommen

Motor

Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?

Uvanlige lyder fra motorrommet bekymrer enhver bilist. Det er ikke uvanlig at en uvanlig lyd fra motoren indikerer et alvorlig problem med bilen. I guiden vår forklarer vi hva som kan føre til at motoren klaprer, hviner eller har en tendens til å rasle. Du vil også finne ut hvordan du selv kan komme til bunns i de uvanlige lydene på bilen og hva du bør gjøre for å unngå motorskader.

Mulige årsaker til lyder fra motorrommet

Hvis motoren i bilen lager uvanlige lyder, er det forskjellige mulige årsaker. Dette kan være et problem med ventiltoget eller et problem med hjelpeenhetene. I verste fall kan det være feil i stemplene og sylindrene som krever rask handling for å forhindre motorskader.

  • Ventilklaringen er justert
  • Hydrauliske stempler fungerer ikke som de skal
  • Oljeforsyningen er utilstrekkelig
  • Kamaksel og ventiler er slitt
  • Slitasje på kraftuttaksremmen
  • Defekt generator eller luftkondisjoneringskompressor
  • Komponenter på motoren er løse
  • Sylinder eller stempel er defekt

Ikke alle lyder fra motorområdet er også forårsaket av motoren. Førere bør være oppmerksomme på om støyen avhenger av motorturtallet eller hastigheten. Uvanlige lyder avhengig av motorturtallet indikerer imidlertid ofte et motorproblem.

Kjøretøyspesifikke lyder på motoren

Visse lyder forekommer hyppigere med noen kjøretøymodeller eller motorer enn med andre. Modellspesifikke lyder er ikke uvanlig. For eksempel lager visse BMW-kjøretøy noen ganger hylelyder etter start. Dette kan skyldes defekte remskiver i drivverket. Motorer fra Volkswagen Group, derimot, er ofte merkbare for en raslende lyd som utløses av en strukket timingkjede.

Hvis tilleggsenheten lager lyd

Drivenheten i seg selv er ikke alltid årsaken til uvanlig støy. De mange hjelpeenhetene til motoren kan også lage lyder hvis de ikke fungerer optimalt. Disse inkluderer dynamoen og servostyringspumpen, men også klimaanleggskompressoren eller vannpumpen. Slitte drivreimer til hjelpeaggregatene, som kileremmer eller kileribbelter, er også mulige årsaker.

Andre deler kan forårsake støy

I noen tilfeller høres en irriterende lyd ut som om den kommer fra motoren, men i virkeligheten ligger årsakene et helt annet sted. For eksempel kan lyder som skrangling i fri også komme fra clutchen. Rasling av ødelagte clutchfjærer høres da ut som om motoren skrangler.

Noen ganger er det løse deler på bilen, for eksempel et varmeskjold på eksosen, som bare vibrerer ved bestemte motorhastigheter og frekvenser. Dette høres noen ganger ut som om støyen kommer fra motoren. Defekter i girkassen eller drivverket kan også være årsaken til lydene.

Uvanlig støy på motoren – disse lydene finnes

Hvis bilen lager uvanlige lyder, legger de fleste sjåfører merke til dem umiddelbart. Ikke alle lyder indikerer umiddelbart en feil. For eksempel kan en tikkende motor når panseret er åpent også være forårsaket av normal tikking av drivstoffinnsprøytningen. Andre lyder forekommer imidlertid langt oftere og bør gis spesiell oppmerksomhet.

  • Klakkingen av motoren
  • Knirking fra motorrommet
  • Skramlende lyder
  • Motor skrangler

Lyder som klapring, skrangling eller knirking bør tas på alvor i enhver bil. Det kan være et alvorlig problem med motoren som til slutt kan føre til motorhavari. Årsaken til støyen må undersøkes omgående. Hvis du ikke er en erfaren mekaniker, bør du oppsøke et verksted så snart som mulig.

Når motoren smeller

Hvis motoren lager en metallisk klakkende lyd, er det ikke alltid mulig å finne årsaken. Mulige årsaker kan være slitte dynamolager, men støyen kan også komme fra innsiden av motoren. I dette tilfellet kan hydrotappene på ventilene være årsaken.

Disse hydrauliske stemplene eller ventilløfterne er montert mellom kamakselen og ventilen, der de regulerer ventilklaringen. De hydrauliske stemplene er spesielt følsomme for svingninger i oljetilførselen. Hvis klakkingen ikke forsvinner kort tid etter at motoren er startet, bør ventilene og hydraulikktappene undersøkes nærmere.

Knirking fra motorrommet

En ofte forekommende lyd i forbrenningsmotorer er knirking. Støyen kan oppstå kontinuerlig under kjøring eller er bare merkbar ved akselerasjon. Knirkende lyder forårsakes ofte av drivreimene. Hvis reimene som er montert her er slitte og i dårlig stand, kan de ikke lenger drive hjelpeaggregatene som generatoren riktig og sklir over remskivene.

Motorrasling

En raslende motor oppstår ofte når det er problemer med timingkjeden. Ofte har timingkjeden forlenget seg med høyere kjørelengde, og det er derfor den raslende lyden kan høres. Imidlertid kan strammeren til timingkjeden også være slitt, slik at den ikke lenger er ordentlig strammet. Enkelte motortyper er mer utsatt for raslelyder enn andre.

Uvanlige lyder fra motoren – hva bilistene kan gjøre

Bare ekspertbilmekanikere bør utføre diagnoser eller til og med reparasjoner selv hvis motoren lager en uvanlig lyd. Feilsøking er imidlertid aldri feil. Dette hjelper ikke bare med å finne årsaken til støyen. Mekanikeren på verkstedet kan også lettere isolere årsaken til feilen med denne informasjonen.

  1. Ta en prøvetur: Når du kjører på en plan og rett vei, bør lydene i bilen analyseres nærmere. Er støyen avhengig av turtallet? Oppstår den også når clutchen trykkes inn? I så fall er det mer sannsynlig at den kommer fra motoren enn fra drivverket. Men hvis motoren ikke bare høres uvanlig ut, men varsellampene også lyser i dashbordet, er det bedre å slå av motoren og taue bilen bort.
  2. En titt under panseret: En titt inn i motorrommet avslører ikke bare defekte motordeler. Noen ganger er det også lettere å finne årsaken til støyen enn under kjøring. For å gjøre dette kan en annen person i bilen trykke på gasspedalen. Kommer støyen fra dynamoen eller direkte fra motoren? Dette kan ofte sjekkes med øret.
  3. Kontroller væskenivåene: Hvis oljenivået eller nivået på servovæsken ikke er riktig, kan motoren eller servopumpen ha en tendens til å lage lyder. Mangel på oljetilførsel kan ikke bare være årsaken til en klakkende motor. I verste fall fører mangel på olje til et fastkjørt stempel og dermed til store motorskader på bilen. Hvis oljenivået er lavt, må motorolje etterfylles. Hvis de uvanlige lydene vedvarer, bør et verksted kontaktes.
  4. Inspiser remmen: En slitt drivreim er ofte årsaken til uvanlige lyder som knirking. Når motoren er slått av, kan kileremmene til hjelpeaggregatene kontrolleres for slitasje. Noen ganger er det bare et spørsmål om nødvendig reimspenning. På eldre biler kan remmen etterstrammes; på en nyere bil kan det være nødvendig å bytte ut beltestrammeren.
  5. Kontroller ventiler og kamaksel: Erfarne bilmekanikere kan inspisere ventiler og kamaksler etter å ha fjernet ventildekselet. Defekter og mulige årsaker til motorlyder kan noen ganger bli funnet her. Om nødvendig kan fagpersoner justere ventilklaringen eller bytte ut ventiltappene selv; alle andre bør ta bilen til et verksted.