Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?

En eksosturbolader hjelper motoren til å produsere mer kraft og forbedrer drivstofføkonomien. Mange produsenter bruker derfor en turbolader i sine modeller. Dette gir imidlertid også bilen en annen komponent som kan gå i stykker. Spørsmålet som ofte oppstår på verkstedet er om turboladeren skal repareres eller byttes ut. I vår guide vil du lære om fordelene og ulempene med hver og hvordan du bytter ut turboladeren.

Hvordan turboladeren fungerer i bilen

Mange biler er utstyrt med en avgass turbolader. Denne komponenten tilfører frisk luft til motoren ved et visst ladetrykk. Dette fører til høyere effekt med samme slagvolum. I moderne motorer reduserer turboen drivstofforbruket.

Laderen drives av eksosgassen

Turboladeren drives av motorens eksosgassstrøm og har et turbinhjul for dette formålet. Turbinen er stivt koblet til et kompressorhjul inne i turboen, som komprimerer luften før forbrenning og fører den til motoren.

Reparasjon eller utskifting av turbolader?

Defekte turboladere byttes vanligvis helt ut. Det er imidlertid også mulig å reparere turboladeren. Når turboladerskader oppstår, står bileiere ofte overfor en vanskelig beslutning. Turboladerreparasjon eller utskifting av hele komponenten? Begge tilnærmingene har fordeler og ulemper. Hvis du er usikker, bør du be verkstedet om et estimat av kostnadene ved å reparere eller bytte ut turboladeren.

Reparasjon av turboen av en profesjonell

Kontroll og reparasjon av turboladere krever spesialkunnskap og erfaring. Svært få bilmekanikere ønsker derfor å utføre reparasjonen av turboladeren selv. Noen spesialiserte selskaper har derimot spesialisert seg på reparasjon av turboladere. De har alle nødvendige maskiner for testing og den nødvendige kunnskapen. Dermed utfører spesialistene en overhaling av turboladeren med komponenter av høy kvalitet.

Bytte ut turboladeren

Mange verksteder foretrekker å erstatte turboen med en ny komponent. I noen tilfeller kan denne tilnærmingen spare høye kostnader. Dette er fordi den komplette reparasjonen, inkludert fjerning og installasjon av turbolader, kan utføres på bare en dag. Nye turboladere fra den opprinnelige produsenten eller reservedeler av høy kvalitet kan installeres i henhold til produsentens spesifikasjoner.

Symptomer på en defekt i turboladeren

Hvis turboladeren er defekt, kan forskjellige tegn indikere feilen. Disse inkluderer et merkbart fall i motorytelsen eller uvanlige lyder fra turboladeren. Røyk fra eksosen eller høyt oljeforbruk kan også forekomme. I noen tilfeller går kjøretøyet i nødmodus hvis turboladeren er defekt.

Oversikt over symptomene

  • Motorytelsen har gått merkbart ned
  • Boost-trykket synker kraftig
  • Røyk fra eksosen
  • Støy fra turboladeren
  • Kjøretøy hopper inn i nødprogrammet
  • Oljeforbruket øker jevnt og trutt

Få turboladeren kontrollert og reparert på et tidlig stadium.

Så snart de første tegnene indikerer at turboladeren kan være defekt, bør problemet kontrolleres nærmere. Hvis symptomene ignoreres, kan det raskt oppstå store skader på turboen. I mange tilfeller er reparasjon da dyrt eller ikke lenger mulig. Kjøring med en defekt turbolader kan også føre til motorskader.

Årsaker til feil på turboladeren

Hvis turboladeren er defekt, er det forskjellige mulige årsaker. Høy kjørelengde forårsaker en viss slitasje på turboen, og en sportslig kjørestil fører også til at turboladeren slites raskere. Ofte er turboen ødelagt fordi den ikke ble smurt tilstrekkelig på grunn av mangel på olje eller fordi feil olje ble fylt på. I tillegg kan fremmedlegemer i inntakskanalen skade kompressorhjulet.

Oversikt over vanlige årsaker

  • Slitasje på turbolader
  • Turboschade på grunn av sportslig kjørestil
  • Mangel på olje på turboen
  • Oljetype ble fylt ut feil
  • Fremmedlegeme i inntakskanalen

Skifte av turbolader

Hvis turboen forårsaker problemer, bør ikke turboladerreparasjonen settes på bakbrenneren. Fjerning av turboladeren er uunnværlig. Det er irrelevant om en turboladerutskifting er planlagt eller om turboen skal sendes til reparasjon. Erfarne og dyktige hobbymekanikere utfører ofte fjerning og installasjon av turboladeren selv for å spare kostnader for verkstedet.

Varighet for bytte av turbolader

Hvor lang tid det tar å skifte turbolader avhenger av forskjellige faktorer. Avhengig av motoren og den respektive kjøretøymodellen kan arbeidet ta mer eller mindre tid. Hvis du vil bytte turbolader selv, bør du alltid beregne nok tid. Hvis du vil ha turboladeren installert, kan du kontakte forskjellige verksteder på forhånd for å estimere tid og kostnader.

Instruksjon for bytte av turbolader

Avhengig av kjøretøymodell kan det være nødvendig med en spesifikk tilnærming for å bytte turbolader. I noen tilfeller fjernes turboen bedre ovenfra, i andre fra under motorrommet.

Det viktigste spørsmålet er: Hvor er turboladeren plassert? Avhengig av modell kan turboladeren være skjult i motorrommet. I dette tilfellet må mange andre komponenter fjernes for å skifte turboladeren.

Bytte turbolader i 5 trinn

  1. Forbered for fjerning: Før selve fjerningen av turboladeren kan begynne, må prosedyren forberedes. I mange tilfeller innebærer dette å fjerne alle trimdelene i motorrommet samt mange komponenter, for eksempel deler av eksosanlegget. Som regel må oljen og, når det gjelder turboladere med vannkjøling, vannet også tappes ut.
  2. Fjern turboladeren: I det andre trinnet kan den defekte turboladeren fjernes. For å gjøre dette må alle tilkoblinger på turboladeren løsnes og de tilkoblede ledningene fjernes. Deretter løsnes selve turboladeren fra festepunktene.
  3. Fjern turboen: Når alle ledninger og skruer på turboladeren er løsnet, kan den vanligvis tas ut av motorrommet uten problemer. Eventuelle lekkende driftsvæsker som olje eller kjølevæske må samles opp og avhendes på riktig måte. Turboladeren kan deretter inspiseres visuelt og om nødvendig sendes til reparasjon.
  4. Forbered deg på installasjon: Før du installerer en ny eller reparert turbolader, er det viktig å avklare årsaken til feilen i den gamle turboladeren. Først når dette er eliminert, kan installasjonen begynne. Før den intakte turboladeren kan installeres, må den ofte utstyres med nødvendig tilbehør.
  5. Installer turboen: Før installasjon inspiseres turboladeren kort visuelt. Imidlertid er nye turboladere fra produsentens nåværende produksjon eller fra en pålitelig kilde vanligvis i perfekt stand. I tillegg bør tilkoblingsledningene i motorrommet kontrolleres og rengjøres eller skiftes ut om nødvendig. Til slutt installeres turboladeren i omvendt rekkefølge.

Mest leste guider