Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
innhold
1. Hvordan turboladeren fungerer i bilen
2. Reparasjon eller utskifting av turbolader?
3. Symptomer på en defekt i turboladeren
En eksosturbolader hjelper motoren til å produsere mer kraft og forbedrer drivstofføkonomien. Mange produsenter bruker derfor en turbolader i sine modeller. Dette gir imidlertid også bilen en annen komponent som kan gå i stykker. Spørsmålet som ofte oppstår på verkstedet er om turboladeren skal repareres eller byttes ut. I vår guide vil du lære om fordelene og ulempene med hver og hvordan du bytter ut turboladeren.
Hvordan turboladeren fungerer i bilen
Mange biler er utstyrt med en avgass turbolader. Denne komponenten tilfører frisk luft til motoren ved et visst ladetrykk. Dette fører til høyere effekt med samme slagvolum. I moderne motorer reduserer turboen drivstofforbruket.
Laderen drives av eksosgassen
Turboladeren drives av motorens eksosgassstrøm og har et turbinhjul for dette formålet. Turbinen er stivt koblet til et kompressorhjul inne i turboen, som komprimerer luften før forbrenning og fører den til motoren.
Reparasjon eller utskifting av turbolader?
Defekte turboladere byttes vanligvis helt ut. Det er imidlertid også mulig å reparere turboladeren. Når turboladerskader oppstår, står bileiere ofte overfor en vanskelig beslutning. Turboladerreparasjon eller utskifting av hele komponenten? Begge tilnærmingene har fordeler og ulemper. Hvis du er usikker, bør du be verkstedet om et estimat av kostnadene ved å reparere eller bytte ut turboladeren.
Reparasjon av turboen av en profesjonell
Kontroll og reparasjon av turboladere krever spesialkunnskap og erfaring. Svært få bilmekanikere ønsker derfor å utføre reparasjonen av turboladeren selv. Noen spesialiserte selskaper har derimot spesialisert seg på reparasjon av turboladere. De har alle nødvendige maskiner for testing og den nødvendige kunnskapen. Dermed utfører spesialistene en overhaling av turboladeren med komponenter av høy kvalitet.
Bytte ut turboladeren
Mange verksteder foretrekker å erstatte turboen med en ny komponent. I noen tilfeller kan denne tilnærmingen spare høye kostnader. Dette er fordi den komplette reparasjonen, inkludert fjerning og installasjon av turbolader, kan utføres på bare en dag. Nye turboladere fra den opprinnelige produsenten eller reservedeler av høy kvalitet kan installeres i henhold til produsentens spesifikasjoner.
Symptomer på en defekt i turboladeren
Hvis turboladeren er defekt, kan forskjellige tegn indikere feilen. Disse inkluderer et merkbart fall i motorytelsen eller uvanlige lyder fra turboladeren. Røyk fra eksosen eller høyt oljeforbruk kan også forekomme. I noen tilfeller går kjøretøyet i nødmodus hvis turboladeren er defekt.
Oversikt over symptomene
- Motorytelsen har gått merkbart ned
- Boost-trykket synker kraftig
- Røyk fra eksosen
- Støy fra turboladeren
- Kjøretøy hopper inn i nødprogrammet
- Oljeforbruket øker jevnt og trutt
Få turboladeren kontrollert og reparert på et tidlig stadium.
Så snart de første tegnene indikerer at turboladeren kan være defekt, bør problemet kontrolleres nærmere. Hvis symptomene ignoreres, kan det raskt oppstå store skader på turboen. I mange tilfeller er reparasjon da dyrt eller ikke lenger mulig. Kjøring med en defekt turbolader kan også føre til motorskader.
Årsaker til feil på turboladeren
Hvis turboladeren er defekt, er det forskjellige mulige årsaker. Høy kjørelengde forårsaker en viss slitasje på turboen, og en sportslig kjørestil fører også til at turboladeren slites raskere. Ofte er turboen ødelagt fordi den ikke ble smurt tilstrekkelig på grunn av mangel på olje eller fordi feil olje ble fylt på. I tillegg kan fremmedlegemer i inntakskanalen skade kompressorhjulet.
Oversikt over vanlige årsaker
- Slitasje på turbolader
- Turboschade på grunn av sportslig kjørestil
- Mangel på olje på turboen
- Oljetype ble fylt ut feil
- Fremmedlegeme i inntakskanalen
Skifte av turbolader
Hvis turboen forårsaker problemer, bør ikke turboladerreparasjonen settes på bakbrenneren. Fjerning av turboladeren er uunnværlig. Det er irrelevant om en turboladerutskifting er planlagt eller om turboen skal sendes til reparasjon. Erfarne og dyktige hobbymekanikere utfører ofte fjerning og installasjon av turboladeren selv for å spare kostnader for verkstedet.
Varighet for bytte av turbolader
Hvor lang tid det tar å skifte turbolader avhenger av forskjellige faktorer. Avhengig av motoren og den respektive kjøretøymodellen kan arbeidet ta mer eller mindre tid. Hvis du vil bytte turbolader selv, bør du alltid beregne nok tid. Hvis du vil ha turboladeren installert, kan du kontakte forskjellige verksteder på forhånd for å estimere tid og kostnader.
Instruksjon for bytte av turbolader
Avhengig av kjøretøymodell kan det være nødvendig med en spesifikk tilnærming for å bytte turbolader. I noen tilfeller fjernes turboen bedre ovenfra, i andre fra under motorrommet.
Det viktigste spørsmålet er: Hvor er turboladeren plassert? Avhengig av modell kan turboladeren være skjult i motorrommet. I dette tilfellet må mange andre komponenter fjernes for å skifte turboladeren.
Bytte turbolader i 5 trinn
- Forbered for fjerning: Før selve fjerningen av turboladeren kan begynne, må prosedyren forberedes. I mange tilfeller innebærer dette å fjerne alle trimdelene i motorrommet samt mange komponenter, for eksempel deler av eksosanlegget. Som regel må oljen og, når det gjelder turboladere med vannkjøling, vannet også tappes ut.
- Fjern turboladeren: I det andre trinnet kan den defekte turboladeren fjernes. For å gjøre dette må alle tilkoblinger på turboladeren løsnes og de tilkoblede ledningene fjernes. Deretter løsnes selve turboladeren fra festepunktene.
- Fjern turboen: Når alle ledninger og skruer på turboladeren er løsnet, kan den vanligvis tas ut av motorrommet uten problemer. Eventuelle lekkende driftsvæsker som olje eller kjølevæske må samles opp og avhendes på riktig måte. Turboladeren kan deretter inspiseres visuelt og om nødvendig sendes til reparasjon.
- Forbered deg på installasjon: Før du installerer en ny eller reparert turbolader, er det viktig å avklare årsaken til feilen i den gamle turboladeren. Først når dette er eliminert, kan installasjonen begynne. Før den intakte turboladeren kan installeres, må den ofte utstyres med nødvendig tilbehør.
- Installer turboen: Før installasjon inspiseres turboladeren kort visuelt. Imidlertid er nye turboladere fra produsentens nåværende produksjon eller fra en pålitelig kilde vanligvis i perfekt stand. I tillegg bør tilkoblingsledningene i motorrommet kontrolleres og rengjøres eller skiftes ut om nødvendig. Til slutt installeres turboladeren i omvendt rekkefølge.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon