Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del

Servostyringspumpen er en av de viktigste komponentene i servostyringssystemet. Hvis komponenten er defekt, er styreassistansen noen ganger ikke lenger tilgjengelig. Men andre problemer kan også oppstå hvis komponenten svikter. Veiledningen vår om servostyringspumpen svarer på mange spørsmål og viser tegn og årsaker til en defekt.

Funksjon av kraftpumpe og servostyring

Servostyring gjør det mye enklere å kjøre bil. Derfor har nesten alle moderne biler i dag servostyring. Det moderne servostyringssystemet hjelper så å si føreren av bilen og letter styreprosessen. For dette formålet forsterker styreinnretningen styrekraften avhengig av hvordan føreren vrir på rattet.

Hydraulisk eller elektrisk styreassistanse

Avhengig av kjøretøymodell og styresystem kan servostyring være en hydraulisk eller elektrisk komponent. Utvilsomt mer moderne er den elektriske servostyringen, der elektriske motorer bestemmer styrebevegelsene.

Hydraulisk styring er standard

Imidlertid er det fortsatt installert et hydraulisk servostyringssystem i de fleste kjøretøy i dag. Her sørger et hydraulisk system med hydraulikkolje og en pumpe for den nødvendige styreassistansen. Denne såkalte servostyringspumpen, eller bare servopumpen, drives enten av kileremmen eller elektrisk, avhengig av kjøretøymodellen. Den sørger for det nødvendige trykket.

Typiske symptomer på en defekt servopumpe

Typiske symptomer oppstår ofte i forbindelse med en defekt servostyringspumpe. Hvis pumpen ikke fungerer som den skal, fungerer heller ikke servostyringen som den skal. Føreren må ofte bruke mer kraft for å styre hvis servostyringspumpen har sviktet.

Andre symptomer på defekte pumper

Defekte servopumper forårsaker imidlertid ikke alltid fullstendig svikt i styresystemene. Noen ganger manifesterer feilen seg også gjennom symptomer som endret styreadferd eller et styreapparat som føles tregt. Det kan også oppstå uvanlige lyder når du bruker kjøretøyet, for eksempel slipelyder eller en brummende lyd når du bruker styringen.

Ved lekkasje av servoolje

Noen ganger indikerer symptomer som tydelig lekkasje av servoolje også en defekt servopumpe. Dette kan oppstå på grunn av slitasje eller også på grunn av herdede tetninger på pumpeenheten. I dette tilfellet er servopumpen også defekt. Et konstant fall i nivået på hydraulikkoljen eller skum i ekspansjonstanken kan også indikere en defekt.

Symptomer på en pumpefeil på et øyeblikk:

  • Styreoppførsel i kurver er endret
  • Økt styringsinnsats
  • Oljelekkasjer fra servopumpen
  • Servooljenivået synker
  • Slipelyder fra motorrommet
  • Lyder som summing når du styrer
  • Skumming i beholderen for servoolje
  • Feilmelding i kjørecomputeren

Andre feil fører også til svikt i styrekraftassistansesystemet.

Selve servopumpen er imidlertid ikke alltid defekt. Spesielt med elektriske servopumper oppstår det noen ganger et problem på grunn av korroderte tilkoblinger. Dette avbryter strømmen slik at pumpen ikke kan bygge opp trykk og servoen ikke fungerer. Derfor bør det stilles en grundig diagnose før reparasjonen utføres på verkstedet.

Vanlige årsaker til defekte servopumper

Det er forskjellige mulige årsaker til en feil i servopumpen. For eksempel er servopumper konstant i drift under hver biltur og er derfor utsatt for en viss slitasje. Dette er grunnen til at pumpen svikter, spesielt i eldre biler.

Oljelekkasje og belastninger på servopumpen

Servopumpen kan bli skadet av manglende vedlikehold, for eksempel hvis servooljen ikke er etterfylt. I eldre modeller er tapet av olje ofte forårsaket av selve pumpen. Her kan tetningene stivne, noe som fører til lekkasje av servoolje. Ytre påvirkninger som mekanisk belastning eller rust forårsaket av vinter og fuktig vær reduserer også levetiden.

Oversikt over årsaker til feil på servopumpen:

  • Slitasje på eldre kjøretøy
  • Last i drift
  • Servoolje ble ikke etterfylt
  • Aldring av tetningskomponenter
  • Skader på grunn av ytre påvirkninger

Skifte av servopumpe

Hvis servostyringspumpen er ødelagt, er den eneste løsningen vanligvis å erstatte den med en passende reservedel. Dette er den eneste måten å sikre pålitelig drift av servostyringssystemet i fremtiden. Hvis du fortsetter å kjøre med den defekte komponenten, kan problemet forverres. Servostyringen kan også plutselig svikte, noe som ikke er ufarlig avhengig av kjøresituasjonen.

Bytte til en reservedel i stedet for reparasjon

De fleste moderne servopumper kan ikke repareres, så utskifting med en passende ny eller brukt del er uunngåelig. Siden en servopumpe ikke er for dyr, vil det sjelden lønne seg å reparere komponenten uansett.

Arbeidet med styringen er et profesjonelt anliggende

Alle deler av styresystemet, som for eksempel styringen eller servostyringspumpen, er blant de sikkerhetsrelevante komponentene i bilen. For å kunne skifte ut komponentene er det noen ganger nødvendig med spesialkunnskap. Bilmekanikere med riktig ekspertise skifter noen ganger servostyringspumpen selv, ellers er et verksted den rette kontakten for endringen.

Skifte av servopumpe i 6 trinn

Dyktige bilmekanikere bytter gjerne ut servopumpen selv. Når det gjelder elektriske pumper for servoen, er det noen ganger bare de hydrauliske ledningene og de elektriske tilkoblingene som må skiftes ut. På den annen side kan utskifting av en mekanisk drevet pumpe via kileremmen være mer omfattende. Den nøyaktige prosedyren for å skifte servopumpen kan variere avhengig av kjøretøymodell.

Bytt defekt servopumpe

  1. Forbered deg på å skifte pumpen: For å kunne reparere servostyringen må det gjøres noen forberedelser på forhånd. Som regel må noen trimdeler i motorrommet eller andre komponenter fjernes for å få tilgang til servostyringspumpen. Avhengig av kjøretøymodell og pumpens plassering må støtfangeren eller et av forhjulene fjernes.
  2. Demonter kilerem og tilkoblinger: Som en del av servostyringssystemet drives servostyringspumpen i mange bilmodeller av kileremmen. Derfor må remmen løsnes før servostyringspumpen demonteres. Dette gjøres på forskjellige måter avhengig av modell. Tilkoblingene for servooljen må også kobles fra eller demonteres fra pumpeenheten. Eventuell utstrømmende olje må samles opp i en egnet beholder.
  3. Demontering av den defekte servopumpen: Når kileremmen og tilkoblingene er fjernet, kan servopumpen demonteres. Som regel må forskjellige skruer løsnes før demontering. Deretter kan servopumpen tas ut av motorrommet.
  4. Monter komponentene til den nye servopumpen: Avhengig av pumpeenhetens utforming og omfanget av delene som leveres, må noen komponenter overføres fra den gamle komponenten til den intakte erstatningsdelen. Dette er vanligvis remskiven, som sikrer forbindelsen til kileremmen. Remskiven må løsnes fra den defekte pumpeenheten og deretter festes til erstatningspumpen.
  5. Installere servostyringspumpen: Når servostyringspumpeenheten er ferdig, kan den installeres i bilen. For å gjøre dette, monter enheten i den tiltenkte posisjonen og koble til ledningene. Noen ganger er det lurt å bruke nye skruer til dette. Kileremmen, når den er slakk, kan også byttes ut med en ny om nødvendig. Remmen monteres og strammes forsiktig etter at servopumpen er installert.
  6. Fullfør reparasjonen: For å fullføre reparasjonen fylles servostyringssystemet med ny servostyringsolje og luftes. Deretter kan den nye pumpeenheten testes for funksjon og en prøvekjøring foretas for å vurdere styrekraftassistansen. Deretter må hydraulikkoljenivået kontrolleres på nytt.

Mest leste guider