Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
innhold
1. Funksjon av kraftpumpe og servostyring
2. Typiske symptomer på en defekt servopumpe
Servostyringspumpen er en av de viktigste komponentene i servostyringssystemet. Hvis komponenten er defekt, er styreassistansen noen ganger ikke lenger tilgjengelig. Men andre problemer kan også oppstå hvis komponenten svikter. Veiledningen vår om servostyringspumpen svarer på mange spørsmål og viser tegn og årsaker til en defekt.
Funksjon av kraftpumpe og servostyring
Servostyring gjør det mye enklere å kjøre bil. Derfor har nesten alle moderne biler i dag servostyring. Det moderne servostyringssystemet hjelper så å si føreren av bilen og letter styreprosessen. For dette formålet forsterker styreinnretningen styrekraften avhengig av hvordan føreren vrir på rattet.
Hydraulisk eller elektrisk styreassistanse
Avhengig av kjøretøymodell og styresystem kan servostyring være en hydraulisk eller elektrisk komponent. Utvilsomt mer moderne er den elektriske servostyringen, der elektriske motorer bestemmer styrebevegelsene.
Hydraulisk styring er standard
Imidlertid er det fortsatt installert et hydraulisk servostyringssystem i de fleste kjøretøy i dag. Her sørger et hydraulisk system med hydraulikkolje og en pumpe for den nødvendige styreassistansen. Denne såkalte servostyringspumpen, eller bare servopumpen, drives enten av kileremmen eller elektrisk, avhengig av kjøretøymodellen. Den sørger for det nødvendige trykket.
Typiske symptomer på en defekt servopumpe
Typiske symptomer oppstår ofte i forbindelse med en defekt servostyringspumpe. Hvis pumpen ikke fungerer som den skal, fungerer heller ikke servostyringen som den skal. Føreren må ofte bruke mer kraft for å styre hvis servostyringspumpen har sviktet.
Andre symptomer på defekte pumper
Defekte servopumper forårsaker imidlertid ikke alltid fullstendig svikt i styresystemene. Noen ganger manifesterer feilen seg også gjennom symptomer som endret styreadferd eller et styreapparat som føles tregt. Det kan også oppstå uvanlige lyder når du bruker kjøretøyet, for eksempel slipelyder eller en brummende lyd når du bruker styringen.
Ved lekkasje av servoolje
Noen ganger indikerer symptomer som tydelig lekkasje av servoolje også en defekt servopumpe. Dette kan oppstå på grunn av slitasje eller også på grunn av herdede tetninger på pumpeenheten. I dette tilfellet er servopumpen også defekt. Et konstant fall i nivået på hydraulikkoljen eller skum i ekspansjonstanken kan også indikere en defekt.
Symptomer på en pumpefeil på et øyeblikk:
- Styreoppførsel i kurver er endret
- Økt styringsinnsats
- Oljelekkasjer fra servopumpen
- Servooljenivået synker
- Slipelyder fra motorrommet
- Lyder som summing når du styrer
- Skumming i beholderen for servoolje
- Feilmelding i kjørecomputeren
Andre feil fører også til svikt i styrekraftassistansesystemet.
Selve servopumpen er imidlertid ikke alltid defekt. Spesielt med elektriske servopumper oppstår det noen ganger et problem på grunn av korroderte tilkoblinger. Dette avbryter strømmen slik at pumpen ikke kan bygge opp trykk og servoen ikke fungerer. Derfor bør det stilles en grundig diagnose før reparasjonen utføres på verkstedet.
Vanlige årsaker til defekte servopumper
Det er forskjellige mulige årsaker til en feil i servopumpen. For eksempel er servopumper konstant i drift under hver biltur og er derfor utsatt for en viss slitasje. Dette er grunnen til at pumpen svikter, spesielt i eldre biler.
Oljelekkasje og belastninger på servopumpen
Servopumpen kan bli skadet av manglende vedlikehold, for eksempel hvis servooljen ikke er etterfylt. I eldre modeller er tapet av olje ofte forårsaket av selve pumpen. Her kan tetningene stivne, noe som fører til lekkasje av servoolje. Ytre påvirkninger som mekanisk belastning eller rust forårsaket av vinter og fuktig vær reduserer også levetiden.
Oversikt over årsaker til feil på servopumpen:
- Slitasje på eldre kjøretøy
- Last i drift
- Servoolje ble ikke etterfylt
- Aldring av tetningskomponenter
- Skader på grunn av ytre påvirkninger
Skifte av servopumpe
Hvis servostyringspumpen er ødelagt, er den eneste løsningen vanligvis å erstatte den med en passende reservedel. Dette er den eneste måten å sikre pålitelig drift av servostyringssystemet i fremtiden. Hvis du fortsetter å kjøre med den defekte komponenten, kan problemet forverres. Servostyringen kan også plutselig svikte, noe som ikke er ufarlig avhengig av kjøresituasjonen.
Bytte til en reservedel i stedet for reparasjon
De fleste moderne servopumper kan ikke repareres, så utskifting med en passende ny eller brukt del er uunngåelig. Siden en servopumpe ikke er for dyr, vil det sjelden lønne seg å reparere komponenten uansett.
Arbeidet med styringen er et profesjonelt anliggende
Alle deler av styresystemet, som for eksempel styringen eller servostyringspumpen, er blant de sikkerhetsrelevante komponentene i bilen. For å kunne skifte ut komponentene er det noen ganger nødvendig med spesialkunnskap. Bilmekanikere med riktig ekspertise skifter noen ganger servostyringspumpen selv, ellers er et verksted den rette kontakten for endringen.
Skifte av servopumpe i 6 trinn
Dyktige bilmekanikere bytter gjerne ut servopumpen selv. Når det gjelder elektriske pumper for servoen, er det noen ganger bare de hydrauliske ledningene og de elektriske tilkoblingene som må skiftes ut. På den annen side kan utskifting av en mekanisk drevet pumpe via kileremmen være mer omfattende. Den nøyaktige prosedyren for å skifte servopumpen kan variere avhengig av kjøretøymodell.
Bytt defekt servopumpe
- Forbered deg på å skifte pumpen: For å kunne reparere servostyringen må det gjøres noen forberedelser på forhånd. Som regel må noen trimdeler i motorrommet eller andre komponenter fjernes for å få tilgang til servostyringspumpen. Avhengig av kjøretøymodell og pumpens plassering må støtfangeren eller et av forhjulene fjernes.
- Demonter kilerem og tilkoblinger: Som en del av servostyringssystemet drives servostyringspumpen i mange bilmodeller av kileremmen. Derfor må remmen løsnes før servostyringspumpen demonteres. Dette gjøres på forskjellige måter avhengig av modell. Tilkoblingene for servooljen må også kobles fra eller demonteres fra pumpeenheten. Eventuell utstrømmende olje må samles opp i en egnet beholder.
- Demontering av den defekte servopumpen: Når kileremmen og tilkoblingene er fjernet, kan servopumpen demonteres. Som regel må forskjellige skruer løsnes før demontering. Deretter kan servopumpen tas ut av motorrommet.
- Monter komponentene til den nye servopumpen: Avhengig av pumpeenhetens utforming og omfanget av delene som leveres, må noen komponenter overføres fra den gamle komponenten til den intakte erstatningsdelen. Dette er vanligvis remskiven, som sikrer forbindelsen til kileremmen. Remskiven må løsnes fra den defekte pumpeenheten og deretter festes til erstatningspumpen.
- Installere servostyringspumpen: Når servostyringspumpeenheten er ferdig, kan den installeres i bilen. For å gjøre dette, monter enheten i den tiltenkte posisjonen og koble til ledningene. Noen ganger er det lurt å bruke nye skruer til dette. Kileremmen, når den er slakk, kan også byttes ut med en ny om nødvendig. Remmen monteres og strammes forsiktig etter at servopumpen er installert.
- Fullfør reparasjonen: For å fullføre reparasjonen fylles servostyringssystemet med ny servostyringsolje og luftes. Deretter kan den nye pumpeenheten testes for funksjon og en prøvekjøring foretas for å vurdere styrekraftassistansen. Deretter må hydraulikkoljenivået kontrolleres på nytt.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon