Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
innhold
1. Ulike standarder for eksosutslipp over hele verden
2. Hvordan motordesign påvirker utslippsklassen
Bedre miljøvern og redusert forurensning står høyt på dagsordenen i mange land. Definerte forurensningsklasser for biler garanterer at visse utslippsgrenser overholdes. Her finner du all viktig informasjon om dette temaet.
Ulike standarder for eksosutslipp over hele verden
Det finnes regler for eksosutslipp og tilhørende forurensningsklasser i mange deler av verden. I EU er det for eksempel fastsatt grenseverdier for forurensende stoffer som karbonmonoksid, nitrogenoksider, hydrokarboner og partikler. De forurensende stoffene i eksosen bestemmes i kjøresykluser og fastsettes per kilometer.
Euro-eksosutslippsstandarder som Euro 5 eller Euro 6
Medlemslandene i EU følger en felles linje når det gjelder forurensningsklasser. De gjeldende avgasskravene i EU fastsettes derfor i fellesskap og håndheves av landene. I EU finnes det forurensningsklassene Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5 og forurensningsklassen Euro 6. Gyldigheten av forurensningsklassen avhenger av førstegangsregistreringen av de aktuelle kjøretøyene. For eksempel gjaldt Euro 1-standarden for nye biler fra introduksjonsdatoen i januar 1993. Euro 2-eksosutslippsstandarden gjaldt for biler fra begynnelsen av 1996, og Euro 3 gjaldt fra 01. Euro 4 gjaldt for nyregistreringer fra 2006, etterfulgt av Euro 5a i 2011 og Euro 6 fra 2015.
Standarder for eksosutslipp i USA
I USA har det eksistert ulike forurensningsklasser for kjøretøy siden 1990-tallet. Reglene og forskriftene for forurensende utslipp fra personbiler kan imidlertid variere fra delstat til delstat. Problemet med miljøforurensning forårsaket av eksos har vært kjent lenge, spesielt i California. I 1994 innførte California den nasjonale eksosutslippsstandarden Tier 1. I 2004 ble denne erstattet av den strengere Tier 2-standarden, og siden 2017 har Tier 3 vært på plass. Andre delstater har fulgt disse standardene i årenes løp. Grensene for enkelte forurensende stoffer er satt lavere i USA enn i Europa. Dette gjelder for eksempel verdien for nitrogenoksid i dieselbiler.
Standarder i andre land
Det finnes også standarder for eksosutslipp fra kjøretøy med forbrenningsmotor i andre deler av verden. I Kina er det for eksempel ulike utslippsstandarder for diesel- og bensinbiler. Den første standarden for kjøretøy trådte i kraft i 2008. En eksosforskrift som var gyldig i hele landet fra 2010, var basert på den europeiske standarden Euro 4. I Kina fulgte ytterligere standarder og klasser som ligner på den europeiske Euro 5a fra 2013. Forskrifter basert på Euro 6 har vært i kraft siden 2020. Land som Japan har også egne regler for eksosutslipp. Landet innførte sine første standarder i 1994, som ble tilpasset i 2000. Nye standarder fulgte i 2005 og 2009, og fra 2019 gjelder tester i henhold til WLTP.
Hvordan motordesign påvirker utslippsklassen
I utviklingen av nye kjøretøy og motorer er det stadig større fokus på forurensende utslipp og hvilken forurensningsklasse som er målet. Bilprodusentene satser blant annet på ny teknologi i motordesignet. Optimalisering av forbrenningskamrene og kompresjonsforholdet gjør det for eksempel mulig å redusere de forurensende utslippene. Innovasjoner innen motorstyring bidrar også til forbedret utslippsadferd. Dette omfatter blant annet optimalisert elektronisk innsprøytning og et tilpasset tenningssystem med karttenning eller deaktivering av enkelte sylindere etter behov. I tillegg har behandlingen av avgassene en avgjørende innvirkning på forurensningsklassen. Dette omfatter både eksosresirkulering og katalysator eller partikkelfilter.
Hvilken forurensningsklasse har bilen min?
Som bileier er du sikkert interessert i hvilken forurensningsklasse din egen bil har. Det er enkelt å finne ut av det selv ved hjelp av bilens papirer. Eldre kjøretøy som har vært registrert i lengre tid, har et nøkkelnummer øverst til venstre i vognkortet. Siden 2005 har registreringsbevis del 1 i henhold til europeiske standarder blitt brukt i stedet for vognkortet. Nøkkelnummeret for forurensende utslipp i vognkortet gjør det mulig å bestemme forurensningsklassen. I forurensningsklassene 1 til Euro 4 kan forurensningsklassen bestemmes ut fra de to siste sifrene i nummeret. Fra Euro 5 til Euro 6 angis et lengre utslippskodenummer. I tillegg noteres forurensningsklassen direkte i felt 14 i vognkortet eller i felt 1 i det gamle vognkortet.
Konsekvenser for bilavgiftene og miljøsonene
Personbilers forurensende utslipp har ofte direkte innvirkning på kostnadene knyttet til bilen, for eksempel bilavgiftene. I byer kan det til og med være fare for kjøreforbud hvis bilen ikke oppfyller utslippskravene. Mange tyske byer har for eksempel opprettet miljøsoner som krever et tilsvarende miljøskilt. Selv elbiler med E-nummer må ha et slikt klistremerke for å kunne kjøre inn i miljøsonene. Bilavgiften kan også avhenge av bilens forurensende utslipp. I tillegg til motorkapasiteten påvirker også avgassstandarden og overholdelse av visse CO2-grenser avgiftens størrelse. Avhengig av kjøretøy og motor kan imidlertid utslippene og den tilhørende klassifiseringen i forurensningsklassen forbedres. Dette kan for eksempel gjøres ved å installere en kaldkjøringsregulator eller ettermontere en katalysator.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon