Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet

Bedre miljøvern og redusert forurensning står høyt på dagsordenen i mange land. Definerte forurensningsklasser for biler garanterer at visse utslippsgrenser overholdes. Her finner du all viktig informasjon om dette temaet.

Ulike standarder for eksosutslipp over hele verden

Det finnes regler for eksosutslipp og tilhørende forurensningsklasser i mange deler av verden. I EU er det for eksempel fastsatt grenseverdier for forurensende stoffer som karbonmonoksid, nitrogenoksider, hydrokarboner og partikler. De forurensende stoffene i eksosen bestemmes i kjøresykluser og fastsettes per kilometer.

Euro-eksosutslippsstandarder som Euro 5 eller Euro 6

Medlemslandene i EU følger en felles linje når det gjelder forurensningsklasser. De gjeldende avgasskravene i EU fastsettes derfor i fellesskap og håndheves av landene. I EU finnes det forurensningsklassene Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5 og forurensningsklassen Euro 6. Gyldigheten av forurensningsklassen avhenger av førstegangsregistreringen av de aktuelle kjøretøyene. For eksempel gjaldt Euro 1-standarden for nye biler fra introduksjonsdatoen i januar 1993. Euro 2-eksosutslippsstandarden gjaldt for biler fra begynnelsen av 1996, og Euro 3 gjaldt fra 01. Euro 4 gjaldt for nyregistreringer fra 2006, etterfulgt av Euro 5a i 2011 og Euro 6 fra 2015.

Standarder for eksosutslipp i USA

I USA har det eksistert ulike forurensningsklasser for kjøretøy siden 1990-tallet. Reglene og forskriftene for forurensende utslipp fra personbiler kan imidlertid variere fra delstat til delstat. Problemet med miljøforurensning forårsaket av eksos har vært kjent lenge, spesielt i California. I 1994 innførte California den nasjonale eksosutslippsstandarden Tier 1. I 2004 ble denne erstattet av den strengere Tier 2-standarden, og siden 2017 har Tier 3 vært på plass. Andre delstater har fulgt disse standardene i årenes løp. Grensene for enkelte forurensende stoffer er satt lavere i USA enn i Europa. Dette gjelder for eksempel verdien for nitrogenoksid i dieselbiler.

Standarder i andre land

Det finnes også standarder for eksosutslipp fra kjøretøy med forbrenningsmotor i andre deler av verden. I Kina er det for eksempel ulike utslippsstandarder for diesel- og bensinbiler. Den første standarden for kjøretøy trådte i kraft i 2008. En eksosforskrift som var gyldig i hele landet fra 2010, var basert på den europeiske standarden Euro 4. I Kina fulgte ytterligere standarder og klasser som ligner på den europeiske Euro 5a fra 2013. Forskrifter basert på Euro 6 har vært i kraft siden 2020. Land som Japan har også egne regler for eksosutslipp. Landet innførte sine første standarder i 1994, som ble tilpasset i 2000. Nye standarder fulgte i 2005 og 2009, og fra 2019 gjelder tester i henhold til WLTP.

Hvordan motordesign påvirker utslippsklassen

I utviklingen av nye kjøretøy og motorer er det stadig større fokus på forurensende utslipp og hvilken forurensningsklasse som er målet. Bilprodusentene satser blant annet på ny teknologi i motordesignet. Optimalisering av forbrenningskamrene og kompresjonsforholdet gjør det for eksempel mulig å redusere de forurensende utslippene. Innovasjoner innen motorstyring bidrar også til forbedret utslippsadferd. Dette omfatter blant annet optimalisert elektronisk innsprøytning og et tilpasset tenningssystem med karttenning eller deaktivering av enkelte sylindere etter behov. I tillegg har behandlingen av avgassene en avgjørende innvirkning på forurensningsklassen. Dette omfatter både eksosresirkulering og katalysator eller partikkelfilter.

Hvilken forurensningsklasse har bilen min?

Som bileier er du sikkert interessert i hvilken forurensningsklasse din egen bil har. Det er enkelt å finne ut av det selv ved hjelp av bilens papirer. Eldre kjøretøy som har vært registrert i lengre tid, har et nøkkelnummer øverst til venstre i vognkortet. Siden 2005 har registreringsbevis del 1 i henhold til europeiske standarder blitt brukt i stedet for vognkortet. Nøkkelnummeret for forurensende utslipp i vognkortet gjør det mulig å bestemme forurensningsklassen. I forurensningsklassene 1 til Euro 4 kan forurensningsklassen bestemmes ut fra de to siste sifrene i nummeret. Fra Euro 5 til Euro 6 angis et lengre utslippskodenummer. I tillegg noteres forurensningsklassen direkte i felt 14 i vognkortet eller i felt 1 i det gamle vognkortet.

Konsekvenser for bilavgiftene og miljøsonene

Personbilers forurensende utslipp har ofte direkte innvirkning på kostnadene knyttet til bilen, for eksempel bilavgiftene. I byer kan det til og med være fare for kjøreforbud hvis bilen ikke oppfyller utslippskravene. Mange tyske byer har for eksempel opprettet miljøsoner som krever et tilsvarende miljøskilt. Selv elbiler med E-nummer må ha et slikt klistremerke for å kunne kjøre inn i miljøsonene. Bilavgiften kan også avhenge av bilens forurensende utslipp. I tillegg til motorkapasiteten påvirker også avgassstandarden og overholdelse av visse CO2-grenser avgiftens størrelse. Avhengig av kjøretøy og motor kan imidlertid utslippene og den tilhørende klassifiseringen i forurensningsklassen forbedres. Dette kan for eksempel gjøres ved å installere en kaldkjøringsregulator eller ettermontere en katalysator.

Mest leste guider