OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
innhold
2. OEM-deler til el- og hybridbiler
3. Kompatibilitet mellom reservedeler og elbilen
4. Hvis batteriet i elbilen er defekt
5. Sikkerhet ved håndtering av høyspenningskomponenter
Elbiler og hybridbiler baserer seg på miljøvennlig elektrisk drift. Men også disse bilene slites ut, noe som gjør det nødvendig å skifte ut deler. Vi forteller deg hva du bør tenke på når du skal bytte ut komponenter på elbilen eller hybridbilen din. Du kan også lese om fordelene med OEM-reservedeler til elbiler.
El- og hybridbiler
Elbiler finnes i forskjellige varianter. Den rene elbilen har utelukkende elektrisk drift. En eller flere elektriske motorer sørger for fremdriften. Batteriet er ofte montert i gulvet i bilen. Det finnes også hybridbiler der flere drivkilder brukes parallelt. I de fleste tilfeller er den elektriske drivkraften kombinert med en klassisk forbrenningsmotor. I plug-in-hybridversjonen er det også mulig å lade batteriet eksternt.
OEM-deler til el- og hybridbiler
Elbiler har færre installerte deler enn en tilsvarende bil med forbrenningsmotor. Likevel kan deler gå i stykker og må skiftes ut. Hybridbiler med to drivteknologier kan til og med ha flere komponenter enn den klassiske forbrenningsmotoren. Biler med elektrisk drift krever også ofte andre reservedeler enn variantene med konvensjonell drift. OEM-reservedeler er deler som bilprodusenten også bruker i produksjonen av sine biler. OEM-deler produseres enten av bilprodusenten selv eller kjøpes fra en leverandør. Disse reservedelene tilsvarer i alle henseender originaldelene som ble montert på fabrikken. Spesielt i elbiler med sine komplekse tekniske systemer sikrer OEM-reservedeler problemfri montering og sikker kjøring.
Kompatibilitet mellom reservedeler og elbilen
Elbiler og hybridversjoner krever ofte spesielle reservedeler. Bare noen få av delene som installeres, finnes også i identisk konstruerte biler med forbrenningsmotor. I langt større grad er det forskjeller mellom komponenter til biler med konvensjonell drivlinje og biler med elmotor. Dette gjelder selv om samme modell tilbys med begge drivlinjer. Når det gjelder OEM-deler, må du forsikre deg om at den aktuelle reservedelen er utviklet spesielt for elbiler. Forsikre deg om at delen er kompatibel med bilens merke og modell. For å gjøre dette er det for eksempel lurt å sammenligne OE-nummeret eller OEM-nummeret på reservedelen med den delen som er montert i bilen.
Hvis batteriet i elbilen er defekt
Batteriet i elbilen forsyner de installerte drivmotorene med strøm. Batteriene er ofte montert i understellet og er vanskelige å bytte ut. Her kreves det spesialkunnskap og et velutstyrt verksted. På grunn av batteripakkenes komplekse konstruksjon er det nødvendig med spesialverktøy. Dessuten er batteribytte ikke uten risiko. Hvis batteriet i elbilen er defekt, blir det vanligvis dyrt. Produsenter av elbiler gir riktignok garanti, men denne opphører etter noen år eller en viss kjørelengde. På grunn av batterienes komplekse konstruksjon bør de kun byttes ut med originale reservedeler. Utskifting og vedlikehold utføres best av et spesialverksted.
Ladere og ladeplugger
Kjøretøy med elektrisk drift selges ofte i ulike deler av verden. Laderne eller ombordladerne som er installert i kjøretøyet, kan variere fra region til region. Det samme gjelder ladekontakter eller integrerte tilkoblingspaneler. Det finnes ofte forskjellige varianter av laderen for en bestemt bilmodell. Når du kjøper OEM-deler, må du være oppmerksom på ladekontaktens utforming og laderens kompatibilitet med kjøretøyet ditt.
Sikkerhet ved håndtering av høyspenningskomponenter
Moderne elbiler og hybridbiler er utstyrt med høyspenningsbatterier. De installerte høyspenningssystemene utgjør en spesiell fare. Elektrokusjon på grunn av feilaktig håndtering kan føre til betydelige helseskader. Derfor bør du overlate reparasjoner og vedlikehold av bilens høyspenningsanlegg til et spesialverksted. Håndtering av høyspenningskomponenter i elbiler krever spesiell opplæring og sikkerhetstiltak. Ansatte på verksteder må gjennomgå videreutdanning før de får lov til å arbeide på elbiler eller hybridbiler med høyspenningssystemer. Det stilles også spesielle krav til verktøy og utforming av arbeidsplassen.
Ansette spesialiserte teknikere
Feil installasjon av elektriske komponenter i biler kan føre til alvorlige problemer. Derfor bør du overlate reparasjonen eller servicen av en elektrisk drevet bil til spesialiserte teknikere. Dette er for eksempel mulig på de autoriserte verkstedene til de respektive bilprodusentene av el- og hybridbiler. I tillegg til merkeverkstedene finnes det nå en rekke spesialverksteder som har spesialisert seg på el- og hybridbiler. Spesialverksteder for el- og hybridbiler har mange OEM-reservedeler på lager eller kan bestille dem på kort varsel. Dette sparer lange ventetider og sikrer påliteligheten til reservedelene.
Programvareintegrasjon ved montering av reservedeler
Moderne biler styrer og overvåker mange funksjoner ved hjelp av elektronikk og mikroprosessorer. Dette krever stadig mer kompleks programvare, og ikke bare for elbiler. Men spesielt elbiler og moderne hybrider blir stadig mer sammenkoblet. Her må sensorer i komponentene og elektrisk styrte komponenter integreres i programvaren. Utskifting av deler i elbiler kan kreve omprogrammering av bilens systemer. Noen ganger er det også nødvendig å oppdatere bilens programvare. Det blir stadig vanligere at nyinstallerte komponenter må tilpasses den aktuelle bilen. OEM-komponenter kan enkelt integreres i bilens programvare.
Regenerative bremsesystemer for elektriske kjøretøy
Elbiler og hybridbiler har spesielle bremsesystemer. De såkalte regenerative bremsesystemene for el- og hybridbiler bremser ikke bare kjøretøyet, men lader også batteriet samtidig. Under bremseprosessen blir drivmotoren til en generator, slik at bilen bremses ned og samtidig genererer strøm. Først når det er behov for mer bremsekraft, kommer det ekstra monterte bremsesystemet med skivebremser inn i bildet. Bremsene på elbiler og hybrider styres ofte av elektroniske signaler og ikke lenger rent mekanisk. Disse brake-by-wire-bremsesystemene skiller seg fundamentalt fra konvensjonelle bremsesystemer. Finn ut mer om de spesifikke komponentene som brukes i bilens regenerative bremsesystem. OEM-reservedeler til elbilbremser oppfyller produsentens standarder.
Tilgjengelighet av reservedeler til elbiler og hybrider
Noen OEM-reservedeler til elbiler er ikke lett tilgjengelige på markedet. Sammenlignet med konvensjonelle biler kan det være lengre ventetid eller høyere kostnader. Dette skyldes delvis at elbiler og hybrider er mindre utbredt enn konvensjonelle biler på verdensbasis. I tillegg er teknologiene som er installert, fortsatt relativt unge, og det er sjeldnere behov for spesifikke reservedeler, noe som kan øke leveringstiden for en spesifikk del. Dessuten går bilproduksjonen for fullt hos mange produsenter, noe som gir lite rom for å skaffe ekstra deler. Noen ganger kan den nødvendige OEM-reservedelen skaffes som en god brukt del med lav kjørelengde fra bilgjenvinning.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon