Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
innhold
1. Hvordan servostyringen fungerer
2. Typiske symptomer på et defekt styreapparat
3. Vanlige årsaker til en defekt styreboks
Bilens styreapparat fungerer i det skjulte og forårsaker sjelden problemer. Komponenten blir bare merkbar når det oppstår klare symptomer på et defekt styreapparat. I vår guide vil du lære hvilke symptomer som oppstår med et defekt styreapparat, hva årsakene er og hvordan komponenten kan byttes ut.
Hvordan servostyringen fungerer
Styreutstyret er en viktig komponent i styringen av moderne biler. Rattets oppgave er å omdanne rattets rotasjonsbevegelse til en glidende bevegelse. Bare på denne måten kan hjulene på kjøretøyet forskyves for å matche førerens styrebevegelse. I tillegg demper transmisjonen effekten av veien på rattet. I biler og lette nyttekjøretøyer brukes vanligvis ratt med tannstang.
Styringen bestemmer styrevinkelen til forhjulene.
Alle bevegelser fra rattet overføres via rattstammen til styringen. Herfra overføres kraften som en skyvebevegelse via styrestangen til de andre komponentene i styresystemet. Når føreren vrir på rattet, endres styrevinkelen til forhjulene. Utvekslingsforholdet til styringen reduserer mengden kraft som kreves for dette.
Styring og servo gjør styringen enklere
For å redusere kraftbehovet ytterligere har moderne kjøretøy nesten alltid styreassistanse ved hjelp av en servo. Hydrauliske komponenter integrert i styringen forsterker førerens styrebevegelser. En servopumpe genererer det nødvendige trykket for å støtte styrefunksjonen etter behov.
Typiske symptomer på et defekt styreapparat
Styreutstyret i moderne biler er svært holdbart og robust. Likevel kan styringen i bilen også gå i stykker fra tid til annen. Hvis styringen er defekt, vil typiske symptomer vanligvis indikere problemet. De nøyaktige tegnene avhenger ikke minst av typen styreapparat og dets design.
Et av de vanligste tegnene på et defekt styreapparat er at styringen plutselig blir treg. Føreren må bruke mye mer kraft for å styre bilen. Rattet kan også bli vanskelig å dreie. I noen tilfeller kan bilen ikke lenger styres presist, eller styringen låser seg helt hvis styringen er defekt.
Oljetap eller støyutvikling
Styreapparater med integrert styreassistanse som servostyring eller elektrohydrauliske styreapparater gjør ofte oppmerksom på feilen gjennom oljetap. Her kan man noen ganger se en oljepøl under de berørte kjøretøyene. Det kan også være servoolje under kjøretøyets gulv og på styreinnretningen, noe som indikerer en defekt styreinnretning.
Hvis du mistenker at styringen kan være defekt, bør du også være oppmerksom på unormale lyder når du styrer. Ofte gir et ødelagt styreapparat uvanlige styrelyder, for eksempel en knirkende eller knakende lyd som kan oppstå når du styrer. En surrende lyd når du beveger rattet kan også være et av symptomene på et defekt ratt.
Tegn på defekt styringsmekanisme
- Kjøretøyets styring er treg
- Økt styringsinnsats
- Styringshjelp mislykkes
- Rattet er låst
- Rettlinjekjøring er upresis
- Støy eller knitring ved styring
- Surring under styrebevegelser
- Feilmeldinger for styremekanisme eller styrevinkelsensor
- Styringsspillet økes
Vanlige årsaker til en defekt styreboks
En defekt i styringen kan oppstå på grunn av forskjellige årsaker. Hvis styringen på eldre kjøretøy er defekt, kan slitasje og komponentenes alder være årsaken. Alle komponentene i et styreapparat slites ved hver styrebevegelse, noe som til slutt kan føre til en defekt.
Ulike påkjenninger forårsaket av kjøring kan også føre til at styringen blir defekt. Dårlige veier eller kjøring utenfor allfarvei overfører støt og vibrasjoner til styringen. Dette kan føre til at komponenter slites eller blir utslitt, slik at girkassen slites ut over tid.
Ulykke eller defekte komponenter som årsak
Ulykker kan også være en mulig årsak til at styringen svikter. Hvis styrekomponenter som f.eks. strekkstag blir påkjørt, kan dette også skade styreinnretningen. I tillegg utsettes styringen for større belastninger under kjøretøyet på grunn av fuktighet og smuss. Hvis det f.eks. trenger inn fuktighet, tar styringen skade.
En defekt i andre komponenter i kjøretøyet kan også føre til et ødelagt styreapparat. For eksempel kan girkassen skades av defekte trekkstag. Ubalanserte hjul eller slitte chassiskomponenter kan også bidra til slitasje på styringen. Hvis det derimot lekker olje fra styringen, er herdede tetningsringer vanligvis årsaken.
Derfor er styreinnretningen defekt
- Slitasje på grunn av høy kjørelengde
- Slitasje på grunn av dårlig veidekke
- Utilsiktet skade på styreinnretningen
- Defekt på grunn av fuktinntrengning
- Tetninger eller pakninger er slitt
- Skader på grunn av defekte trekkstenger
- Belastning på grunn av ubalanserte hjul
Styremekanisme defekt – bør skiftes ut omgående
Hvis det er de første tegn på en defekt i styringen, bør problemet utbedres umiddelbart. En utskifting av hele komponenten er vanligvis uunngåelig av hensyn til kjøresikkerheten. I tillegg kan et ødelagt eller utett styreapparat føre til følgeskader på servopumpen eller servomotoren, noe som kan unngås ved å skifte ut styreapparatet.
Reparasjon av styreapparat
Hvis styreutstyret er defekt, kan det ikke repareres enkelt. Den interne strukturen og funksjonen til komponentene er kompleks, og slitasjen på tannhjulene og tannhjulene samt tannstangen er ofte allerede langt fremskredet. Derfor, i stedet for å reparere styringen, er det vanligvis bedre å bytte ut hele styringen.
Kjøp styreutstyr nytt eller brukt
Styringer tilbys som nye deler, som brukte reservedeler og som erstatningsstyringer. Noen spesialiserte selskaper har spesialisert seg på reparasjon av styresystemer og har gjort det til sin virksomhet å overhale alle typer styringer. I dette tilfellet demonteres et defekt styreapparat fullstendig for å kunne bytte ut komponenter som tannhjul og tannstang. Spesielt for eldre kjøretøy er installasjon av et brukt styreapparat et godt og billig alternativ.
Utskifting av defekt styremaskin
Et defekt styreapparat kan vanligvis enkelt byttes ut med en intakt reservedel. Siden girkassen er en sikkerhetsrelevant komponent, bør denne reparasjonen bare utføres av fagpersoner. Den nøyaktige fremgangsmåten kan variere avhengig av type styremaskin. En løfteplattform er nyttig for å kunne skifte komponenten under kjøretøyet.
- Forbered utskifting av styremaskinen: Før utskiftingen av styringen kan begynne, må visse forberedelser gjøres. Dette inkluderer demontering av noen komponenter, for eksempel deler av chassiset eller eksosanlegget. Rustne deler og skrueforbindelser bør rengjøres med en stålbørste eller behandles med rustfjerner.
- Fjerning av styreinnretningen: Deretter fjernes den defekte styreinnretningen. Dette innebærer vanligvis å løsne sporstengene fra styreknokene. Tilkoblingsledningene til servostyringen må også demonteres. Eventuell lekkasje av servoolje må samles opp. Etter å ha løsnet alle festepunktene, kan styringen fjernes fra undersiden av bilen.
- Monter styreutstyret: Det neste trinnet er å installere det nye styreapparatet. Avhengig av versjon må komponenter fra det gamle styreapparatet tas over på forhånd. Monter deretter styreinnretningen i kjøretøyet i motsatt rekkefølge. Det er viktig å overholde alle tiltrekkingsmomenter som er angitt av produsenten, og å arbeide forsiktig.
- Fullføring av reparasjonen: Etter montering av styringen må servovæsken etterfylles og systemet luftes. Siden komponenter i chassiset har blitt løsnet, og med det nye styreutstyret er en viktig del av kjøretøyets styring byttet ut, bør det utføres en hjuljustering etter inngrepet.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon