7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
Med de økende kostnadene for bilreparasjoner prøver mange mennesker å reparere og tune bilene sine selv for å spare penger. De konsulterer noen instruksjonsvideoer og blogger som gir instruksjoner om hvordan de kan reparere seg selv. Det er imidlertid et risikabelt foretak som kan ende opp med å forårsake ytterligere skade på kjøretøyet. Dette innlegget handler om å bytte bildeler som du ikke bør gjøre selv.
En god tommelfingerregel for alle som eier en bil er: Hvis noe virker galt mens du kjører, legg merke til hvorfor det føles rart; kanskje det er for mye press bakfra, noe som gir hjulspinn; kanskje den ene siden har mistet noe av sin reaktivitet fordi friksjonen ikke har vært jevnt fordelt over overflaten osv., noe som kan føre til andre problemer, f.eks. slitte puter som skal skiftes.
For å sikre trygg og pålitelig kjøring, planlegg en bilreparasjon når bremsene dine trenger oppmerksomhet. Mekanikeren kan også løse problemer med tennplugger eller bremsevæske og sørge for at alt fungerer som det skal – for en komfortabel tur!
Fagpersonen bør også sjekke om bilen er overopphetet, diagnostisere eventuelle problemer med girkassen og vurdere eventuelle andre risikoer du kan bli utsatt for på veien. Mens noen reparasjoner er enkle å utføre, f.eks. et oljeskift, bør alle andre reparasjoner kun utføres av en mekaniker.
7 bilreparasjoner du ikke bør gjøre selv
1. koble til radioen eller DVD-spilleren
Selv om det kan virke som en enkel oppgave du kan gjøre selv, er det ikke det. Installasjon av en radio krever en viss mengde elektriske ledninger. Derfor må du vite hva du gjør før du utfører denne typen reparasjoner. Noen av farene du kan støte på er kortslutninger. En kortslutning kan forårsake elektrisk brann i bilen din. Det kan også være at du gjør alt arbeidet, men da finner du ut at radioen ikke fungerer. I dette tilfellet kan du bli frustrert.
2. registerreim
Etter en tid er registerremmen alltid utsatt for slitasje. Mange prøver å erstatte det selv, men bare noen få lykkes. Det er viktig å vite at registerremmen er en viktig komponent som holder motoren i gang.
I tillegg krever utskifting av registerremmen at nesten halvparten av motoren demonteres og settes sammen igjen. Forsøk på å skifte registerremmen kan forårsake uopprettelig skade på motoren.
3. reparasjon av frontruten
En ødelagt frontrute kan virke som et mindre problem. Imidlertid kan sprekker i frontruten forårsake store skader. Få den derfor reparert raskt av en utdannet mekaniker hvis den er ødelagt. Hvis du handler raskt, kan du også spare deg selv for kostnadene ved en komplett utskifting av frontruten.
I et annet tilfelle kan ethvert forsøk på å reparere selve frontruten resultere i en enda større sprekk, som igjen betyr at du må bruke enda mer penger. Det er derfor lurt å ta med frontruten til en autorisert mekaniker.
4. reparasjon og utskifting av radiatorer
En radiator er en viktig del av motoren. Uten det vil kjøretøyet uunngåelig overopphetes, noe som kan føre til alvorlig motorskade, som i de fleste tilfeller er uopprettelig. Radiatoren er med andre ord hjertet i motorens kjølesystem. Sørg derfor for at du vet nøyaktig hva du gjør når du prøver å reparere den.
Å bytte en radiator er spesielt vanskelig fordi radiatoren må kobles til kjøretøyets motor og denne koblingen må være tett og sikker. Hvis du ikke gjør det riktig, kan alt gå galt og motoren din kan eksplodere.
5. diagnose av motoren
Hvis du merker merkelige lyder under panseret på kjøretøyet og motorens indikatorlampe tennes, er det bare naturlig å være bekymret. Mange bileiere vet ikke hva som forårsaker de merkelige lydene og derfor tukler de bare rundt under panseret.
Derfor er det viktig at du ikke roter rundt, for du kan skade bilens motor enda mer.
Faktisk kan det være at motorlyset bare tennes fordi tanklokket ikke er skrudd ordentlig på eller fordi bilens motor er overopphetet. Det kan også hende at bremsevæsken må skiftes eller tennpluggene må byttes. Men ikke spekuler, men ta bilen til en spesialist for å få en grundig motordiagnose.
6. maling og karosseri
Å reparere en skadet kropp er en langvarig prosess og det er tungvint. Det trengs mange avgasser, og du må være godt trent for å håndtere dem. I tillegg er det viktig at du har spesialverktøy for malerarbeid fordi de fleste avgassene er giftig. Hvis du ikke har de riktige verktøyene, kan du få pusteproblemer. Det er helt naturlig å ønske å spare penger ved å reparere selv, men denne oppgaven bør kun overlates til fagfolk.
7. gjenoppretting av klimaanlegg
Moderne kjøretøy har et ekstremt komplekst klimaanlegg som krever et godt øye. Reparasjonen er omfattende, langvarig og nesten umulig for en lekmann. Hvis klimaanlegget slutter å fungere, ta det med til en utdannet mekaniker, hvem skal bestemme hva som er den beste handlingen.
& nbsp;
I tillegg er klimaanlegget koblet til andre deler av kjøretøyet, som er like følsomme. Den er koblet til luftfilteret, kompressoren, fordamperen, kondensatoren og mange andre komponenter. Så hvis du får utført feil reparasjon, kan luftfilteret bli skadet, noe som igjen får andre konsekvenser.
Vanlige spørsmål
Hvilke bilreparasjoner bør du ikke gjøre selv?
Det er mange bildeler du ikke bør bytte selv. Her er noen av dem:
- Reparasjon av frontruten
- Radiatorreparasjon
- Reparasjon av støtdemper
- Feste hovedpakningen
- Diagnose av girkasseproblemer eller uovervåket girkasseoljeskifte.
- Girolje er også en følsom komponent.
– Hva er den vanskeligste delen å erstatte på en bil?
Å bytte en motor er en av de vanskeligste oppgavene og er en av reservedelene du ikke bør bytte selv. Selv utdannede fagfolk synes ofte det er vanskelig å erstatte en defekt motor med en ny. Men biler er dyre. Det er alltid bedre å bytte ut bilens motor enn å kjøpe en ny bil.
– Er det bedre å reparere bilen din selv?
Nei, det er aldri bedre å reparere bilen din. For å reparere en bil må du først gjennom en omfattende diagnoseprosess for å finne ut nøyaktig hva problemet er. Du kan også prøve å se i girkassen, men problemet er ikke her. Denne prosessen innebærer ofte bruk av dyrt diagnoseutstyr som kun fagfolk kan mestre. Derfor er det best å konsultere en profesjonell, da ellers kan du gjøre mer skade enn nytte.
Konklusjon
Vedlikehold av girkasse og bremser bør utføres av en fagmann. Før du utfører en bilreparasjon på egen hånd, bør du vite konsekvensene av et mislykket forsøk. Enten det er bremseklossene som svikter eller om det er et problem med bremsesystemet, er det kun en mekaniker med ekspertise som kan hjelpe deg skikkelig. Tar du bilen til en profesjonell vil du også forlenge levetiden til motoren. Hvis du ønsker å holde bilen i toppform, leie en profesjonell til å utføre vedlikehold og reparere eventuelle defekte deler.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon