Menu toggle

Velkommen Tilbake

Guides

Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det

Hører du en høy raslelyd når du gir gir? Gir bilen din en ubehagelig hylelyd bak? I så fall er det sannsynligvis noe galt med den bakre differensialen. Den bakre differensialen tar kraften fra motoren og fordeler den til de to drivhjulene. Når det ene hjulet svinger raskere enn det andre, forårsaker det en raslende eller slitende lyd fra undersiden av bilen.

Det er mange årsaker til dette, f.eks. slitte mekaniske komponenter i differensialen eller skade forårsaket av fart over hindringer som f.eks hull eller fortauskanter. For å løse disse problemene må mekanikere diagnostisere problemet med spesialverktøy som et oscilloskop og et magnetisk pulver.

Dette blogginnlegget dekker noen av de vanligste årsakene til bakakselstøy, hvordan du fikser dem, og hva du skal gjøre hvis de ikke stopper. Hvis du ikke er sikker på hva som skjer med kjøretøyets bakdifferensial, eller hvis du bare vil ha mer informasjon om hvordan det fungerer, kan du lese blogginnlegget vårt „Vanlige årsaker til differensialstøy bak, feilsøking og løsninger“!

Årsaker til støy fra den bakre differensialen

  • Utilstrekkelig differensialvæske
  • Overbelastning
  • Dårlig pinjonglager
  • Defekt hjullager

Betjening av den bakre differensialen

Motorkraften overføres til den bakre differensialen via drivakselen og girkassen. Motorkraften overføres derfor til kjøretøyets drivhjul via differensialen.

Den bakre differensialen til bilen din er designet for å være pålitelig og robust.

Det er imidlertid en komplisert enhet som består av lagre, gir og underenheter. Derfor kan det være vanskelig å diagnostisere et problem med mindre en profesjonell ser på det. Det er imidlertid noen lyder du kan lytte til. Disse inkluderer:

  • En hylelyd når du kjører rett frem – hvis du hører en hyle eller hylelyd når du bremser, kan det være et løst gir. Problemet kan være det samme hvis du akselererer og hører en hylende lyd.
  • Rumling eller rumling når du starter en sving – dette indikerer et problem med giret eller sidehjulene. Det kan også være en lekkasje i smøremiddelet eller et defekt gir.
  • En skranglelyd etter noen få meter er ofte et resultat av ødelagte gir og tannhjul.

Diagnose av støy fra den bakre differensialen

Bakdifferensielt kan oppstå i ulike situasjoner. Hvis du hører en knirkende lyd når du skifter gir, kan det være et tegn på slitasje. Hvis du merker under kjøring at hylelyden bare oppstår når du bremser, er girlageret løst og må strammes. Ved ulike hastigheter kan hylet være et tegn på at girene ikke er riktig justert eller slitt.

Hvis støyen fra den bakre differensialen kun oppstår når kjøretøyet akselererer, er det sannsynlig at girene er slitt på grunn av feil i smøring eller overbelastning. Hvis de lager en knirkende lyd, er det best å sjekke skjevheten og sørge for at tennene er på linje.

Hvis du kjører i mer enn 20 mil i timen og merker en susende og rumlende lyd, kan det være et problem med lagrene i bæresystemet. På kjøretøy med C-clip-aksel kan støyen fra den bakre differensialen variere i forskjellige svinger.

Men hvis girene er slitte, kan de produsere spinnelyder ved samme hastighet eller ved retardasjon eller akselerasjon. Tannhjulslagrene kan lage en susende lyd fordi de roterer raskere enn bæreledd. Derfor, hvis du merker denne støyen, er det sannsynligvis girlagrene som er problemet.

Hvis det rasler regelmessig med noen meters mellomrom, kan tannhjulet og tannhjulet være ødelagt.

Gamle lagre lager hylelyder når de ikke støtter tannhjulene ordentlig. En rumlende lyd ved svinging er derimot et resultat av et defekt hjullager. Banking og skranglelyder kan også skyldes ødelagte gir eller utilstrekkelig smøring av posisjoneringshandlingen.

Lytt etter disse lydene når du diagnostiserer problemet.

Reparasjon av bakre differensial

Hvis du er mekanisk begavet, kan du enkelt reparere den bakre differensialen. Du trenger imidlertid noen verktøy for å utføre disse reparasjonene.

Her er enkle trinn for å reparere en støyende differensial:

  • Klargjør kjøretøyet : Du kan gjøre dette ved å plassere kjøretøyet på et jekkstativ og sørge for et bredt dryppbrett som væsken kan renne fra.
  • Fyll på differensialvæske : Du kan lese i bruksanvisningen hvor ofte væsken må skiftes. Hvis du oppdager at det allerede er for sent, er det på tide å tømme væsken og fylle den på nytt med fersk væske. Med dette tipset kan du fjerne halestøyen.
  • Skift pakning : Etter å ha tømt oljevæsken og funnet små metalldeler, skift pakningen. For å gjøre dette, fjern dekkplaten helt og inspiser den for eventuelle defekter.
    Hvis kjøretøyet ditt har en for høy hylelyd, er det eneste alternativet å bytte pakningDenne guiden vil gå i dybden med de vanlige årsakene til servostyringsstøy, og har du bil bør du synes den er god lesning.

    Kjøretøyets servostyringssystem består av tannstang og tannhjulsstyringspumpe. Tannhjulet endrer retningen på hjulet og pumpen får hjulet til å bevege seg lett og jevnt. Væsken i rattpumpen sørger for at du enkelt kan vri på rattet.

    Når sykkelen din ikke lenger går jevnt, vil problemene som er fremhevet i denne veiledningen begynne å oppstå.
    Vanlige årsaker

    Lavt væskenivå

    Hvorfor hyler bilen min når jeg dreier på rattet? Mange stiller dette spørsmålet uten å vite løsningen på problemet, men det er ganske enkelt. Når det er for lite servostyringsvæske kommer luft inn og begynner å sirkulere i rattet, og lager de rare lydene du hører når du dreier på rattet.

    Mangel på tilstrekkelig vedlikehold

    Hvorfor lager servostyringen min lyder? Servostyringspumpen prøver å fjerne væsken fordi den ikke har blitt skiftet på en stund. Dette skjer fordi luftbobler har samlet seg i væsken inne i pumpen.

    Defekt servostyringspumpe

    Hvordan høres en defekt servostyringspumpe ut? Du hører en plystrelyd som hengslene på en dør som ikke er skikkelig oljet, bare høyere og med mer kontakt. Det er et urovekkende tegn hvis du hører støyen uten at væsken renner ut og kontrollen fortsatt fungerer fint.

    Hvordan høres et defekt rattpumpelager ut? Det er knirkelyder og noen ganger en stønnelyd når du prøver å vri hjulet. Du vil også merke at hjulet er litt tregt når du prøver å snu det. Dette er et tegn på et defekt ratt eller servostyring. Dette betyr at den allerede er skadet og ikke kan lagres, eller at den er på vei, og at du må handle raskt for å løse problemet.

    Luftlommer og pumpedesign

    Konstruksjonen av pumpen, en sentrifugalpumpe, fremmer dannelsen av luftlommer. De oppsamlede luftlommene dannes rundt rattpumpen og lager en lyd når du dreier på rattet. Gassen i væsken fanges opp og danner luftboblene.

    Hvilken lyd lager en defekt servostyringspumpe? Knirkelyder kan høres når kjøretøyet startes. Dette skjer når rattpumpen er defekt og beltet sklir og lager knirkelyder. Lydene kommer fra bilens panser, umiddelbart etter at du har startet bilen.

    Hvorfor hører jeg lyder når jeg dreier på rattet? Når du kjører rundt en sving, kan rattet ditt reagere litt sakte. Bruker du mer kraft kan du høre en lyd når du dreier rattet helt inn. Servopumpen din er sannsynligvis defekt.

    Slik reparerer du servorattet

    Mange drømmer om å eie sin egen bil eller kjøre bil når de tar førerkort. De fleste er ikke klar over at vedlikehold av et kjøretøy er en skremmende og kostbar oppgave. Hold øye med skiltene så snart du eier et kjøretøy. Hvis du føler at noe er galt, vet du at det er et problem. Hvis du hører servorattet ditt sutre, vær oppmerksom på følgende.

    Besøk av en mekaniker

    De fleste bileiere vet ikke hvordan bilen deres fungerer mekanisk; selv å skifte dekk kan være et problem. Hvis eieren ikke kan de enkle tingene, hva med å skifte motorolje eller skifte styrevæske? Derfor bør du gå til en mekaniker som kan stille en diagnose og anbefale den beste løsningen for kjøretøyet ditt. Du kan kalle ham «billegen» fordi en mekaniker stiller en diagnose, sjekker væskenivået og gir deg en liste over hva kjøretøyet trenger.

    Mekanikeren kjører sugeledningene med økende gradient mot pumpen for å fjerne luftlommene og forhindre at ytterligere luftlommer dannes. Mekanikeren kan om mulig sørge for at hver pumpe har sin egen sugeledning slik at det ikke kan komme luft inn i sugeledningen gjennom en pumpe som ikke fungerer når kun én pumpe er i drift.

    Mekanikeren kan også stenge sluseventiler i inntaksrør hvis spindel er montert i horisontal posisjon. I stedet for å erstatte alt, vil mekanikeren raskt fikse problemet.

    Regelmessige vedlikeholdskontroller

    Regelmessig vedlikehold vil hjelpe deg med å løse et problem før det blir et stort problem. Vedlikehold bør planlegges slik at du kan følge en planlagt rutine som sikrer at bilen din er fersk hver gang du besøker verkstedet.

    Erfarne bileiere utfører ofte vedlikeholdsarbeidet. En ansvarlig bileier vet hvilken olje som skal fylles på og har noen væsker på lager for nødstilfeller. For vedlikehold, tøm servostyringsvæsken og fyll den med en ny porsjon.

    Regelmessig vedlikehold lar deg sjekke kvaliteten på væskene, og hvis det ser ut til å være ujevnt, betyr det at du må bytte væske. Under vedlikehold kan du oppdage lekkasjer i kjøretøyet. Når væsken lekker, synker væskenivået, noe som forårsaker knirkelyder i rattet.

    Endelige vurderinger

    Hvis kjøretøyet ditt lager uvanlige lyder, er det et tegn på at noe ikke fungerer. Hvis du ignorerer det, vil det bare bli høyere og reparasjonskostnadene vil være enorme. Ikke overse støyen, men lytt til bilen og se etter problemområdet. Ta vare på problemet og unngå verkstedet hvor mekanikerne kan kreve høyere gebyrer. Tipsene ovenfor vil hjelpe deg med å løse støyen fra servostyringen, og følger du disse tipsene er du på god vei til å bli en ansvarlig bileier.

Mest leste guider