Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
innhold
3. Hvorfor er chassisnummeret viktig?
4. Hvordan kan jeg finne ut chassisnummeret til kjøretøyet mitt?
5. Hvorfor trenger jeg VIN når jeg kjøper brukte bildeler til kjøretøyet mitt?
Hvert motorkjøretøy har i dag et chassisnummer som gjør det mulig å identifisere kjøretøyet når som helst. Koden, kjent som kjøretøyets identifikasjonsnummer eller VIN, finnes i kjøretøyets dokumenter og er også festet på kjøretøyet flere ganger.
Hva er et chassisnummer?
Et chassisnummer er en standardisert identifikasjon som tildeles separat for hvert motorkjøretøy. Nummeret som tildeles av produsenten, gjør det mulig å identifisere kjøretøyene entydig. I tillegg til informasjon om produsent, modell og produksjonssted inneholder chassisnummeret også informasjon om den installerte motoren eller utstyret til en bil.
Chassisnummer blir kjøretøyets identifikasjonsnummer
I tidligere tider, da hver bil besto av et chassis og et karosseri montert på det, ble nummeret stemplet på chassiset. Selv om nesten alle biler i dag har et selvbærende karosseri, er betegnelsen chassisnummer fortsatt vanlig. Det korrekte og mer moderne begrepet er kjøretøyidentifikasjonsnummer.
Hva er VIN og FIN?
Forkortelsene FIN og VIN forekommer noen ganger i forbindelse med chassisnummeret. FIN er ganske enkelt en forkortelse for kjøretøyets identifikasjonsnummer. VIN er forkortelsen for Vehicle Identification Number (kjøretøyets identifikasjonsnummer). Dette er også et chassisnummer.
Hva er forskjellen mellom VIN og FIN?
Både betegnelsen FIN og den engelske betegnelsen VIN refererer til chassisnummeret. Det oppstår imidlertid forskjeller med hensyn til opprinnelsen til det respektive kjøretøyet. Hvis et kjøretøy ble produsert i Europa, tilsvarer kjøretøyets identifikasjonsnummer den gjeldende ISO-standarden. Hvis en bil har sin opprinnelse i Nord-Amerika, brukes et VIN i en litt annen form.
Hent kjøretøyhistorikk via VIN
VIN kan brukes til å innhente informasjon om kjøretøyhistorikken til kjøretøy som tidligere har vært registrert i USA. For eksempel om bilen en gang var totalvrak. Dette er vanligvis ikke mulig for et kjøretøy registrert i Tyskland på grunn av de strengere personvernreglene.
Hvorfor er chassisnummeret viktig?
- Chassisnummeret er et slags individuelt fingeravtrykk for hvert kjøretøy. Ved hjelp av dette nummeret kan viktig informasjon om kjøretøyet hentes ut.
- Mekanikeren på verkstedet kan legge inn kjøretøyets identifikasjonsnummer i datasystemet for å få data om modellår, motor og girkasse.
- Ved å sammenligne nummeret i kjøretøyets registreringsdokument med koden på kjøretøyet, er det enkelt å avgjøre om papirene som er tilgjengelig tilhører den respektive bilen.
- Kjøretøyets identifikasjonsnummer er svært nyttig når du kjøper reservedeler, siden koden gjør det mye enklere å finne de riktige delene.
Hvordan kan jeg finne ut chassisnummeret til kjøretøyet mitt?
Chassisnummeret kan finnes på forskjellige måter. Nummeret er registrert i dokumenter som kjøretøyets registreringsbevis og vognkort, samt på selve kjøretøyet.
For å sikre at VIN-nummeret i kjøretøyets papirer også samsvarer med nummeret på kjøretøyet, er det best å sjekke begge.
- Sjekk kjøretøyets registreringsdokument: Chassisnummeret finner du både i det tyske vognkortet og i kjøretøyets vognkort, det såkalte registreringsbeviset del II. I begge dokumentene finner du kjøretøyets identifikasjonsnummer under punkt „E“.
- På frontruten: Chassisnummeret er ofte skrevet på eller bak frontruten. Noen ganger har den svarte kanten på frontruten en fordypning i det nedre området som nummeret er synlig gjennom.
- Ved siden av passasjersetet: Noen produsenter stanser chassisnummeret inn i karosseriet under eller ved siden av passasjersetet. Der har teppet som er lagt i kjøretøyet en fordypning som kan brettes til siden for å avsløre chassisnummeret.
- Ved siden av førerdøren: Avhengig av kjøretøyet kan kjøretøyets identifikasjonsnummer også finnes på et klistremerke eller en plakett ved siden av førerdøren. Her er nummeret vanligvis festet til B-stolpen eller dørkarmen, der koden kan leses etter at døren er åpnet.
- I motorrommet: Nesten alle europeiske biler har et kjøretøyidentifikasjonsnummer stemplet inn i motorrommet. Avhengig av kjøretøyet kan dette være plassert på skottet eller på stagkuppelen. Nummeret er synlig når du åpner panseret.
- På kjøretøyets ramme: Bare klassikere eller eksotiske biler har fortsatt et separat chassis eller kjøretøyramme. Hvis dette er tilfelle, er imidlertid chassisnummeret vanligvis også stemplet direkte på det bærende understellet.
Hvorfor trenger jeg VIN når jeg kjøper brukte bildeler til kjøretøyet mitt?
Når du kjøper reservedeler, er kjøretøyets identifikasjonsnummer svært nyttig. Identifikasjonsnummeret er kjøretøyets identitetskort, som kan brukes til å hente frem alle opplysninger om produsent og kjøretøymodell.
Takket være det individuelle nummeret med informasjon om modellår og utstyr, kan du velge de riktige delene til kjøretøyet ditt selv uten erfaring.
På Autoparts24 er alt du trenger å gjøre å skrive inn kjøretøyets VIN i søkemasken, og alle matchende reservedeler for den aktuelle kjøretøymodellen og utstyret vises.
Mest leste guider
- Innsprøytningssystemet i bilen enkelt forklart - deler og funksjon av innsprøytn...
- Vedlikehold og reparasjon av elbiler: Hva kan ditt vanlige verksted gjøre?
- Øke ytelsen ved hjelp av chiptuning: fordeler, risikoer og tips
- Guide: Datasystemer og programvare i bilen
- Hvilke elbildeler trenger oftest reparasjon eller utskifting?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hva er et solid state-batteri for elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrenningsmotorer til elbiler
- Øk rekkevidden til en elbil: Slik kommer alle elbiler lenger
- Levetid for elbilbatterier: Slik forlenger du batteriets levetid
- Hva er kompresjonen i en bilmotor?
- Dette er kubikkapasiteten til en bilmotor
- Ventiler i forbrenningsmotorer: funksjon, feil og reparasjon
- Kjernekomponenter i forbrenningsmotoren - deler og funksjoner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funksjon og mangler
- Miljøpåvirkningen ved produksjon av nye bildeler
- Alt om forurensningsklasser og deres rolle i miljøvernet
- Overhaling av motor: Hva er motorreparasjon og hva koster det?
- OEM-produksjon av bildeler: de viktigste komponentene i sektoren
- Forstå motoreffekt - innsikt i bilmotorens teknologi
- Bilens styresystem - oppbygging og funksjon
- >Bilens bremsesystem - oppbygging, deler og funksjon
- Motortyper i biler: V-motor, rekkemotor og boxermotor - forklart
- 8 tips før du kjøper en brukt elbil
- Skille mellom OEM-deler, ettermarkedsdeler og forfalskede bildeler
- EPC-indikatorlampen lyser eller blinker: Hva skal jeg gjøre?
- Hovedbremsesylinderen: funksjon, oppdagelse av feil og reparasjon
- OEM-bildeler til hybrid- og elbiler
- Brukte youngtimer- og veteranbildeler - de beste tipsene.
- Cruisekontroll: Funksjon og reparasjon av cruisekontrollsystemet i bilen
- Eksosanlegg: Alt du trenger å vite om eksosanleggets deler og funksjon
- Låsesystem: sikker og pålitelig låsing av bilen.
- Motorens luftinntakssystem - deler, funksjon og utskifting
- Bremseklave defekt? Slik bytter du den ut selv
- Drivstoffsystem: deler av drivstofftilførselen fra tanken til sylinderen.
- Klimaanlegg: funksjon og komponenter i bilens klimaanlegg
- Clutchen: struktur og funksjon enkelt forklart
- Detektere og skifte ut en defekt drivstoffpumpe
- Overrasket? Så mange pumper fungerer i bilen din
- De vanligste årsakene til en defekt elektrisk bil
- De 6 viktigste sikkerhetskomponentene i bilen din
- Identifisere og reparere en defekt startmotor på et blunk
- 10 ukjente bildeler som mange bilister ikke kjenner til
- 5 vanlige chassisproblemer og hvordan du løser dem
- Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet
- Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer
- Brukte deler: Slik kontrollerer du kvaliteten på brukte bildeler
- Kjøretøyoverføring: Hva er forskjellen mellom manuell og automatisk girkasse?
- Injeksjonsdyse defekt? Diagnostisering, rengjøring og bytte av innsprøytningsdys...
- Å jekke opp bilen din trygt: Hvordan jekke opp bilen din med en jekk og jekkstøt...
- OEM-originaldeler eller ettermarked: dette er forskjellene
- Vanlige problemer og reparasjon av defekte drivaksler
- Lyddemper: Hvordan en defekt i lyddemperen blir merkbar og hvordan den byttes ut
- Reduser drivstofforbruket: Slik bruker bilen din mindre drivstoff
- EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.
- Bremsevarsellampe lyser - årsaker og hva skal jeg gjøre?
- Når og hvordan du bytter bremseskiver og bremseklosser
- Motorkontrollampen lyser: Hva du bør gjøre som bilist
- Hva kan bildiagnoseenheter gjøre, og trenger jeg en OBD-skanner?
- Årsaker til motorstøy og hva du skal gjøre?
- Turbolader defekt? Reparasjon eller bytte?
- Servopumpe defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du bør bytte del
- Clutch ødelagt? - Disse symptomene indikerer en defekt i clutchen
- Eksosmanifold lekker? Symptomer på et defekt eksosmanifold eller pakning og hva d...
- Inntaksmanifold defekt? Bytt pakning eller rengjør manifolden?
- Klimaanleggskompressor defekt? Hva er symptomene og når bør kompressoren byttes ...
- Lambdasonde defekt? Hva er symptomene og kan jeg rengjøre sensoren?
- Styreutstyr defekt? Hva er symptomene og når bør komponenten skiftes ut?
- Vannpumpe defekt? Symptomer og hvordan du reparerer eller bytter den
- Generator defekt? Hvilke symptomer oppstår og når du skal bytte komponent
- Chassiset: oversikt over og funksjon av alle fjæringskomponenter
- ABS-pumpe defekt? Funksjon, reparasjon og utskifting
- Betydningen av chassisnummeret ved kjøp av brukte bildeler
- Brukte elektriske bildeler: Hva du skal se etter
- Firehjulsdrift: Hvordan mekanikken og komponentene i firehjulsdrift fungerer
- Motorstyringsenhet bil: Alt om komponenter og virkemåte
- Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon
- HK vs. dreiemoment: Hva er forskjellen mellom effekt og dreiemoment?
- Grunnleggende om elbilmotorer: Hvordan er de bygget, hvordan fungerer de og skille...
- Viktige bildeler og deres funksjon
- Girkassekode: Hva betyr det og hvor kan den finnes på girkassen?
- Bilreparasjonsfeil: Dette er de 7 vanligste bilreparasjonsfeilene
- Bilreparasjonsverktøy: Disse 10 verktøyene du bør eie
- Motorkode: Hva betyr en motorkode og hvor finner jeg den på bilen?
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Elbilmotor: Disse delene kan du selv erstatte til elbiler
- Fordeler med å kjøpe reservedeler på nett sammenlignet med å gå til den lokal...
- Hva er den lukten fra bilen min? De viktigste årsakene og behandlingene
- Gir for biler: Hva er forskjellen mellom et manuelt og et automatisk gir?
- Kilometerstand: Hvordan kjørelengde påvirker bildeler
- Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren
- De beste tipsene for å dekorere din egen garasje hjemme
- Vanlige motorproblemer i biler: diagnose, feilsøking og reparasjon
- 7 Reservedeler og reparasjoner som du ikke bør gjøre selv
- Guide: Gjør-det-selv bilvedlikehold og reparasjon
- Beste praksis for ombygging av motorer
- Veiledning: Slik vedlikeholder og beskytter du bilmotoren din
- Vanlige årsaker til servostyringsstøy og hva du kan gjøre med det
- Vanlige årsaker til bakdifferensialstøy, feilsøking
- Bildemontering: Hva skjer med bilen når den resirkuleres?
- Fordeler og ulemper med nye og brukte bildeler
- vin-informasjon
- Nummerskilt og VIN-informasjon