Menu toggle

Velkommen

Brukte dynamoer fra bilopphuggerier

Finn nå:

Søk via: Nummerskilt | Original nummer | Bilmerker

Hvilket merke leter du etter?

Sorter etter:

Audi

Audi

Dele til salg: 3.701

Mercedes-benz

Mercedes-benz

Dele til salg: 2.021

BMW

BMW

Dele til salg: 2.492

Citroën

Citroën

Dele til salg: 2.945

Dacia

Dacia

Dele til salg: 531

Fiat

Fiat

Dele til salg: 1.890

Ford

Ford

Dele til salg: 4.462

Honda

Honda

Dele til salg: 643

Hyundai

Hyundai

Dele til salg: 2.143

Kia

Kia

Dele til salg: 2.467

Mazda

Mazda

Dele til salg: 1.448

Mitsubishi

Mitsubishi

Dele til salg: 1.135

Nissan

Nissan

Dele til salg: 2.679

Opel

Opel

Dele til salg: 4.111

Peugeot

Peugeot

Dele til salg: 3.530

Dynamo: Hvilken oppgave den har, og hvordan du feilsøker den

Hva er en dynamo?

En dynamo er et kjøretøys generator som brukes til å konvertere mekanisk energi til elektrisk energi, og distribuere den til resten av bilen. Sammen med batteriet og spenningsregulatoren er dynamoen en kritisk komponent i et kjøretøys ladesystem. Alle biler med forbrenningsmotor har dynamo, unntatt moderne hybridbiler. Den er plassert foran motoren, nær serpentinbeltet.

Hva gjør en dynamo?

Primært skal dynamoen levere strøm til bilen din, og lade opp batteriet ved å konvertere mekanisk energi til elektrisk energi. I eldre kjøretøymodeller er dynamoen koblet til veivakselen ved hjelp av en remskive. I moderne biler drives dynamoen imidlertid av motorens veivaksel via et serpentinbelte.

Vanligvis er en dynamo laget av en stator (stasjonær utvendig vikling) og en rotor (roterende indre vikling) omgitt av magneter. Strøm tilføres gjennom spenningsregulatoren til rotoren, som begynner å bevege seg. Som et resultat skaper magnetene rundt den et elektromagnetisk felt som induserer elektrisk vekselstrøm til statoren. Kjøretøyets elektriske system bruker imidlertid likestrøm.

Derfor konverterer diode-likeretteren vekselstrømmen til likestrøm, som tilføres kjøretøyets elektriske system. Den genererte elektrisiteten føres også gjennom den innebygde spenningsregulatoren, som kontrollerer mengden kraft som distribueres til bilen og batterilading.

Kan du erstatte den selv?

Å bytte en dynamo er en ganske enkel oppgave som alle som følger riktig prosedyre kan utføre. Så i stedet for å bruke masse penger på et verksted, kan du velge å gjøre det selv. Uthevet nedenfor finner du en prosedyre for hvordan du kan bytte ut dynamoen din effektivt;
 Koble fra batteriet. Det finnes en forbindelse mellom batteriet og dynamoen. Hvis du ikke kobler fra batteriet, risikerer du elektrisk støt.
 Koble fra ledningene. Sørg for at du merker ledningene når du kobler dem fra, slik at du unngår forvirring når du skal koble dem på igjen.
 Fjern serpentinbeltet. For å fjerne beltet må du først løsne fjærene på strammehjulet.
 Fjern ledningsnettet og koblingene
 Fjern boltene på den skadede dynamoen
 Installer den nye dynamoen ved å tilpasse den godt inn i boltehullene
 Sett tilbake serpentinbeltet og sørg for at strammehjulet er strammet
 Koble til batteripolene igjen.

Ting å være klar over og huske når du bytter dynamo

Å bytte ut en dynamo som et DIY-prosjekt er en enkel oppgave, men en enkel feil kan imidlertid vise seg å bli ekstremt kostbar. Derfor må du være ivrig og ta hensyn til hvert påfølgende trinn for en sømløs utskifting av dynamoen.

Først må du ta hensyn til alle kablene. Dynamoen er koblet til mange kabler og plugger, som gjør det lett å overse noen. Derfor må du merke ledningene som går bak og foran dynamoen. Det er også grunnleggende å foreta en sekundær visuell inspeksjon etter utskifting av enheten, for å sikre at alt er på riktig plass.

For det andre er det nødvendig å verifisere reimspenningen etter vellykket utskifting. Sjansen er stor for at reimen ikke vil ha samme spenning som det hadde før du åpnet enheten. Derfor må du stramme reimen rundt strammehjulet etter ferdigstillelse veldig godt.

Til slutt, sørg for å koble fra batteripolene. På grunn av avstanden mellom dynamoen og batteriet er det lett å glemme å fjerne polene. Dette utsetter deg for støt når du ved et uhell jorder en strømførende ledning.

Ulike typer/generasjoner/modeller av delen

Bil-dynamoer er kategorisert basert på designet deres. Når det gjelder designbasen, er de bredt kategorisert i fremtredende poltype og glatt sylindrisk type. Den fremtredende poltypen har utstikkende poler montert på de magnetiske polene. På den annen side har den glatte sylindriske typen sin rotor laget med solide smidde sylindre med spor frest for montering av magnetspoler.

Ulike underdeler av dynamoen

Dynamoene er utstyrt med underdeler for å sikre optimal funksjon. Nedenfor er noen av standardkomponentene til dynamoen og deres tilsvarende funksjoner;
 Stator. En stator er en jernring fylt med magnetiske spoler som skaper elektrisk strøm når magnetfeltet induseres. Den fungerer også som kroppen til dynamoen.
 Rotor. Tro mot navnet, snurrer den inne i dynamoen og roterer trinsen, som driver trinsesystemet til å skape et magnetfelt.
 Diode-likeretter. Den brukes til å konvertere vekselstrømmen til en likestrøm som brukes til lading.
 Spenningsregulator. Den kontrollerer mengden strømforsyning fra dynamoen til batteriet.
 Trinse. Den forbinder drivakselen og drivremsystemet som forårsaker rotasjonen.
 Slepering. Det er en elektrokjemisk enhet som roterer en spole for å gi strøm til rotoren.
 Sliperingslager. Er lager som brukes til å støtte rotasjonen av rotorakselen.
 Drivendelager. Dette er lager som utfyller funksjonen til sleperingslageret.

Identifiser problemer eller symptomer på feil

Akkurat som andre bilkomponenter er dynamoen ikke immun mot skader/feil. Det positive er at du raskt kan legge merke til tegn på feil og umiddelbart fikse dem. Det første signalet å legge merke til er flimringen av varsellampen på bilens instrumentpanel. Indikasjonen på instrumentpanelet er et batteri eller ALT eller GEN, som representerer henholdsvis dynamo og generator.

De andre tegnene på dynamoproblemer hos bilen inkluderer;
 Dødt batteri
 Problemer med å starte motoren, eller hyppig stopp
 Dimmet eller for sterkt lys
 Tregt elektronisk utstyr
 Merkelige lyder
 Lukten av svidd gummi.

Hyppige problemer med dynamoen

I de fleste tilfeller er det alder eller overbruk av dynamoen som forårsaker feilen. Dette er imidlertid ikke alltid tilfelle, fordi de kan gå i stykker for tidlig. For tidlig funksjonsfeil på dynamoen utløses hovedsakelig av andre underliggende faktorer som utslitte lager, feiljusterte trinser, svikt i dens interne komponenter og motoroljelekkasje til dynamoen.

Normal levetid

Verken kjøretøyets kilometerstand eller alderen bestemmer levetiden til en dynamo. Når det gjelder kilometer, kan den optimalt operere opptil 130 000 til 240 000 km. Alternativt kan levetiden anslås til 7 til 10 år.

Andre deler å fikse ved utskifting av dynamo

Skader på en dynamo kan ha ringvirkning på andre bildeler. Derfor er det viktig å også fikse andre bildeler som serpentinbeltet, reimhjul, strammehjulet og dynamoen. Det perfekte stedet å få tak i disse komponentene er på autoparts-24.no.

Hvordan sikre at du kjøper riktig del til akkurat din bil?

Det riktige dynamovalget avhenger av kjøretøyets modell, merke og produksjonsår. Derfor, når du søker etter den rette, er alt du trenger å gjøre å se etter OEM-nummeret (Original Equipment Manufacturer). Det er også tilrådelig å kjøpe en brukt OEM-dynamo for å redusere kostnadene ved utskiftning. Du trenger ikke bekymre deg for hvor du skal finne en, de er alle tilgjengelige hos autoparts-24.no.

Konklusjon

Noen ganger er det umulig å unngå skade på dynamoen. I tilfelle dette skjer, er det ideelt å kjøpe en brukt OEM-dynamo. Du kan skaffe denne hos autoparts-24.no.

Siste produkter

: