Skoda-motorer: Hva du trenger å vite om Skoda-motoren
Skoda har eksistert som merke siden 1895 og er dermed et av de eldste bilselskapene i verden. Bilprodusenten fra Tsjekkia har vært heleid av Volkswagen-konsernet siden 2000. I dag kommer også de fleste Skoda-motorene fra VW-serien.
Ofte er en Skoda-motor med identisk konstruksjon også montert i VW , Audi eller Seat . Dette gjør det lettere å velge erstatningsmotorer og få informasjon. Skoda-motorer oppfyller de samme kvalitetsstandardene som gjelder for hele VW-konsernet. På samme måte kan det velkjente problemet med den utvidede registerkjeden oppstå i enkelte Skoda-motorer.
All info om Skoda-motorer
Skoda-motorer finnes i ulike versjoner avhengig av modell. Avhengig av variant finnes enhetene som dieselmotorer, bensinmotorer, naturgassmotorer eller også i form av alternative drivmidler som hybridsystemer eller elektriske motorer.
Skoda bensinmotorer
- Skoda MPI-motorer: Skoda-motorer med MPI-betegnelsen er turboladede bensinmotorer. Skoda utvikler hele tiden denne motorserien for å redusere drivstofforbruket og samtidig øke ytelsen. Tresylindrede MPI-motorer kan f.eks. tilgjengelig i fjerde generasjon Skoda Fabia .
- Skoda TSI-motorer: Hvis en Skoda-motor bærer betegnelsen TSI, er det en turboladet bensinmotor. De moderne motorene fra VW-hyllen er installert av Skoda i ulike varianter i modeller som Fabia, Scala eller også Kamiq , Karoq eller Kodiaq a>.
Skoda diesel- og gassmotorer
- Skoda TDI-motorer: Skoda-motorer med forkortelsen TDI er dieselmotorer med turbolading og common rail-innsprøytning, som lenge har vært brukt med suksess i VW-gruppen. Skoda bruker disse motorene i biler som Karoq, Kodiaq og toppmodellen Skoda Superb .
- Skoda TGI-motorer: Drivmotorer for gassdrift kalles TGI hos Skoda. De moderne CNG-enhetene er montert i Skoda Scala, Kamiq, Octavia og Octavia Combi-modellene som 3-sylindrede og 4-sylindrede enheter med forskjellig slagvolum.
Skoda elektriske motorer og hybridkonsepter
- Skoda TSI e-TEC Hybrid: Skoda tilbyr motorer som milde hybrider under navnet TSI e-TEC. Her er en turbobensinmotor kombinert med et 48-volts system. Hybriddriften er installert i modeller som Skoda Octavia eller Octavia Combi med 1,0 eller 1,5 liters slagvolum og 7-trinns DSG.
- Skoda elektriske motorer: Skoda elektriske motorer er utformet som et kompakt system i området rundt akslene. Skoda Enyaq- og Enyaq RS-modellene bruker synkronmaskiner med permanente magneter på bakakselen, som kompletteres med en asynkronmaskin på forakselen for firehjulsdrift, avhengig av modellvariant.
10 moderne kjørekonsepter fra Skoda
- 1,0 MPI-motor – Skoda tresylindrede MPI-bensinmotor er en ren injeksjonsmotor. MPI-motoren er tilgjengelig med en motoreffekt på 48 kW eller 59 kW og et slagvolum på 1,0 liter, og den er montert i Skoda Fabia med en 5-trinns manuell girkasse.
- 1,0 TSI 70 kW – 1,0-liters Skoda-motoren i TSI-varianten er en moderne tresylindret motor med turbolader. Kombinert med en 5-trinns manuell girkasse, leverer den 70 kW i modellene Fabia, Scala og Kamiq.
- 1.0 TSI 81 kW – Som en variant med 81 kW motoreffekt fra én liters slagvolum, er Skoda TSI montert som en tresylindret turbobensinmotor i Skoda Fabia, Scala, Kamiq eller Karoq. Skoda-motoren er tilgjengelig her med en 6-trinns manuell girkasse eller 7-trinns DSG.
- 1,5 TSI 110 kW – 1,5-litersversjonen av Skoda TSI turbobensinmotor har fire sylindre og 110 kW kraft. Motoren er utstyrt med en 6-trinns girkasse eller 7-trinns DSG i mange Skoda-modeller fra Fabia til Kodiaq.
- 1,0 TGI 66 kW – Skoda TGI-motoren kan kjøre på CNG og har tre sylindre. Med et slagvolum på 1,0 liter yter motoren 66 kW med et maksimalt dreiemoment på 160 Nm. Den er utstyrt med en 6-trinns manuell girkasse i modellene Scala og Kamiq.
- 2.0 TSI RS 180 kW – Skoda TSI-motoren med to liters slagvolum og 180 kW motoreffekt er en firesylindret turbobensinmotor. Den er tilgjengelig som en 6-trinns manuell girkasse eller med 7-trinns direktegirkasse i Skoda Octavia RS og Skoda Kodiaq RS.
- 2,0 TDI 4×4 147 kW – Dieselmotoren med to liters slagvolum og fire sylindre gir kraftig fremdrift i Skoda Octavia RS og i toppmodellen Skoda Superb. Turbodieselen er kombinert med en 7-trinns DSG 4×4 girkasse med 7 gir og firehjulsdrift.
- 2.0 TSI 4×4 140 kW – Skoda bensinmotor med fire sylindre og turboladet. Motoren har et slagvolum på 2,0 liter og yter 140 kW. I Skoda Octavia er disse overført til en 7-trinns DSG 4×4 girkass emed firehjulsdrift med 7 gir.
- 1,5 TSI e-TEC 110 kW – Moderne mild hybrid firesylindret motor med 48 volt system. TSI e-TEC med 1,5 liters slagvolum og elektrisk assistanse gir en motoreffekt på 110 kW og et maksimalt dreiemoment på 250 Nm. Systemet finner du i Skoda Octavia.
- 2.0 TSI 4×4 206 kW – Turbobensinmotor med to liters slagvolum som firesylindret motor. Motoren har en effekt på 206 kW og er i Skoda Superb kombinert med en 7-trinns DSG 4×4 girkasse med 7-trinns DSG-gir med firehjulsdrift som firehjulsdrift.
Kjøp brukte Skoda-motorer som originale erstatningsmotorer
Hvis en Skoda-motor går i stykker med høy kjørelengde, er brukte Skoda-motorer et godt alternativ som erstatningsmotor på grunn av de gunstige prisene. Du kan finne brukte motorer fra bilopphuggeri på Autoparts24.eu. Takket være det store utvalget og søkefunksjonen via motorkode, OEM-nummer, originalnummer eller kjøretøymodell kan du enkelt kjøpe en original brukt Skoda-motor.