Menu toggle

Velkommen

Motor

Motorkjøling: funksjon og viktige komponenter i kjølesystemet

Forbrenningsmotorer genererer ikke bare energi i form av drivkraft under drift, men også mye varme. Denne må avledes ved kjøling slik at motorkomponentene ikke skades av overoppheting. I tillegg gjør kjølesystemet det mulig for motoren å operere i det optimale temperaturområdet, noe som sikrer lave utslipp. Du finner all viktig informasjon om motorkjøling her.

Kjølesystemets funksjon – slik ledes varmen bort fra motoren

For å sikre effektiv kjøling er alle moderne forbrenningsmotorer utstyrt med et kjølesystem for motoren. Dette er nesten alltid et vannkjølesystem. Kjølevann ledes gjennom fine kanaler gjennom motorblokken og topplokket for å lede varmen bort fra motoren og senke motortemperaturen. Etter at kjølevæsken i radiatoren er avkjølt, føres den tilbake til motoren.

Motorkjøling i ulike kjøresituasjoner

Kjølesystemet i bilen fungerer forskjellig avhengig av kjøresituasjonen, og tilpasser kjølekapasiteten deretter. Dette gjør det mulig å alltid kjøre motoren ved optimal driftstemperatur. Når du kjører fort på landevei eller motorvei, kommer det mye luft inn i radiatoren foran på bilen. Noen ganger er denne luftstrømmen allerede tilstrekkelig til å kunne lede bort varmen.

Motorkjøling under trafikkork eller „stop-and-go“-kjøring

Hvis kjøretøyet derimot står fast i en trafikkork eller i stop-and-go-trafikk, sørger en ekstra vifte for at nok luft kan strømme gjennom radiatoren. Det samme gjelder når en spesielt stor mengde varme må ledes bort fra motoren. Dette kan for eksempel være tilfelle om sommeren når temperaturen stiger ute. Motortemperaturen kan også stige uvanlig mye ved kjøring i oppoverbakker.

Lave og høye temperaturer

Hvis temperaturen utenfor kjøretøyet derimot er spesielt lav, for eksempel om vinteren, brukes ikke viften. Kjølekretsen til radiatoren aktiveres også bare når motoren har nådd sin driftstemperatur. Hvis motoren overopphetes uventet, kan det være nyttig å slå på varmen i bilen og åpne vinduene. På denne måten ledes ytterligere varme bort via varmeapparatets varmeveksler.

Luftkjøling versus vannkjøling

I tillegg til motorkjøling ved hjelp av en kjølekrets, kan kjøling også realiseres ved hjelp av luft. Den mest kjente bilen med luftkjøling er sannsynligvis Volkswagen Beetle. Porsche fortsatte også å bruke denne typen motorkjøling i lang tid med 911-modellen. Kjøling ved hjelp av luftstrøm har flere fordeler i forhold til motorkjøling med kjølevæske. Blant annet trengs det betydelig færre komponenter enn ved væskekjøling.

Kjøling ved hjelp av luftstrøm

I kjøretøy med luftkjøling suges omgivelsesluften inn av en mekanisk drevet kjølevifte og ledes over motorkomponentene som skal kjøles. For å muliggjøre bedre varmeoverføring er motorhus, sylindere eller topplokk utstyrt med kjøleribber.

Fordeler og ulemper med luftkjølte motorer

Viktige komponenter i vannkjølesystemet som radiator, vannpumpe og radiatorslanger er utelatt i luftkjølte motorer. Følgelig kan ikke disse komponentene slites ut eller gå i stykker. Siden det ikke er noe kjølevann, kan heller ikke vannet fryse. Luftkjøling er imidlertid mindre effektiv enn kjøling av motoren ved hjelp av kjølevæske. Motorer med lave utslipp kan derfor bare realiseres med væskekjøling.

Oversikt over viktige komponenter for motorkjøling

  • Radiator: Radiatoren er vanligvis montert foran på kjøretøyet bak radiatorgitteret. Den inneholder små rør som kjølevæsken strømmer gjennom. Fine lameller letter utvekslingen av varme fra kjølevæsken til omgivelsesluften.
  • Vannpumpe: Vannpumpen sørger for at kjølevannet sirkulerer kontinuerlig i kjølekretsen når motoren er i gang. Avhengig av kjøretøyet drives pumpen direkte av motoren, via en tannrem eller via kileremmen. Det finnes også elektriske pumper.
  • Termostat: Termostaten i kjølesystemet regulerer motorens kjøling. Først når motoren har nådd en optimal driftstemperatur, åpnes ventilen. Kjølevannet strømmer da gjennom hele kjølesystemet med radiatoren foran på kjøretøyet.
  • Varmeveksler: Varmeapparatets varmeveksler sørger for at kupeen alltid har en behagelig temperatur om vinteren. Kjølevannet strømmer gjennom denne komponenten og kan avgi varmen til kupeen ved hjelp av en vifte.
  • Radiatorvifte: Radiatoren er utstyrt med en eller flere radiatorvifter. Disse viftene sikrer en større luftstrøm gjennom radiatoren når det er nødvendig, selv uten luftstrøm. De er vanligvis elektrisk drevet, på noen modeller også mekanisk.
  • Ekspansjonstank: Det lukkede kjølesystemet i moderne biler har vanligvis en ekstern ekspansjonstank. Denne delen finnes i motorrommet og fungerer som en ekspansjonstank. Ofte kan riktig kjølevæskenivå også avleses her.
  • Kjølevæske: Selve kjølevæsken er også viktig i en forbrenningsmotor med væskekjøling. Det sikrer rask fjerning av varmen som genereres under motordrift. Som regel brukes en blanding av vann og et tilsetningsstoff som kjølevæske.

Disse feilene kan oppstå i kjølesystemet

Hvis det er problemer med motorens kjøling, er defekte komponenter nesten alltid årsaken. Ofte er det en lekkasje i kjølesystemet der kjølevæske slipper ut. Radiatorslangene, selve radiatoren eller vannpumpen kan lekke. Resultatet er et utilstrekkelig kjølevæskenivå.

Driftstemperaturen er ikke nådd eller overskredet

Hvis kjølevannstemperaturen stiger kraftig, er en defekt termostat eller en ødelagt radiatorvifte mulige årsaker. Hvis motoren er treg til å nå driftstemperatur, kan termostaten sitte fast. En defekt topplokkpakning kan også være ansvarlig for tap av kjølevann hvis vannet kommer inn i forbrenningskammeret.

5 tips for å unngå problemer med kjølesystemet

  1. Kontroller kjølesystemet: Mange komponenter i kjølesystemet er synlige fra motorrommet. Dette gjør det enkelt å kontrollere komponentene for lekkasjer. Det lønner seg å ta en titt under panseret av og til for å oppdage lekkasjer og forebygge skader.
  2. Bruk egnet kjølevæske: Kjølevæsken som brukes i kjølesystemet består ikke bare av vann, men er blandet med et egnet tilsetningsstoff. Ofte foreskriver produsentene et spesifikt kjølevæsketilsetningsstoff som inneholder frostvæske i tillegg til korrosjonsbeskyttelse.
  3. Kontroller frostvæsken: Frostvæsken som tilsettes kjølevannet, kan bli mindre effektiv over tid. Dette er spesielt tilfelle hvis vann har blitt tilsatt en gang. Frostvæsken kan kontrolleres med en frostvæsketester slik at den kan suppleres om nødvendig.
  4. Ikke utsett reparasjoner: Defekter i kjølesystemet kan raskt føre til skade på motoren. Hvis det oppdages en defekt del, eller hvis vann under motorrommet indikerer en lekkasje, bør reparasjonen utføres umiddelbart.
  5. Få service på motoren: Et vedlikehold av bilen eller en inspeksjon av motoren på verkstedet inkluderer også kjølesystemet. Alle viktige komponenter for motorkjøling inspiseres av spesialisten og kontrolleres for feil.

Kjøp og utskifting av reservedeler til kjølesystemet

Mange deler av motorens kjølesystem som radiator, vifte, ekspansjonstank eller radiatorslanger er enkle å bytte ut. For vannpumpen avhenger innsatsen av installasjonsposisjonen og stasjonen. Det er viktig å lufte kjølekretsen etter utskifting av deler og å fylle på kjølevæske tilsvarende. Originale komponenter er spesielt presise og kan enkelt velges og kjøpes brukt hos Autoparts24.