Aircon
Dele til salg: 192.415
innhold
1. Kjølesystemets funksjon – slik ledes varmen bort fra motoren
2. Motorkjøling i ulike kjøresituasjoner
3. Luftkjøling versus vannkjøling
4. Oversikt over viktige komponenter for motorkjøling
Forbrenningsmotorer genererer ikke bare energi i form av drivkraft under drift, men også mye varme. Denne må avledes ved kjøling slik at motorkomponentene ikke skades av overoppheting. I tillegg gjør kjølesystemet det mulig for motoren å operere i det optimale temperaturområdet, noe som sikrer lave utslipp. Du finner all viktig informasjon om motorkjøling her.
For å sikre effektiv kjøling er alle moderne forbrenningsmotorer utstyrt med et kjølesystem for motoren. Dette er nesten alltid et vannkjølesystem. Kjølevann ledes gjennom fine kanaler gjennom motorblokken og topplokket for å lede varmen bort fra motoren og senke motortemperaturen. Etter at kjølevæsken i radiatoren er avkjølt, føres den tilbake til motoren.
Kjølesystemet i bilen fungerer forskjellig avhengig av kjøresituasjonen, og tilpasser kjølekapasiteten deretter. Dette gjør det mulig å alltid kjøre motoren ved optimal driftstemperatur. Når du kjører fort på landevei eller motorvei, kommer det mye luft inn i radiatoren foran på bilen. Noen ganger er denne luftstrømmen allerede tilstrekkelig til å kunne lede bort varmen.
Hvis kjøretøyet derimot står fast i en trafikkork eller i stop-and-go-trafikk, sørger en ekstra vifte for at nok luft kan strømme gjennom radiatoren. Det samme gjelder når en spesielt stor mengde varme må ledes bort fra motoren. Dette kan for eksempel være tilfelle om sommeren når temperaturen stiger ute. Motortemperaturen kan også stige uvanlig mye ved kjøring i oppoverbakker.
Hvis temperaturen utenfor kjøretøyet derimot er spesielt lav, for eksempel om vinteren, brukes ikke viften. Kjølekretsen til radiatoren aktiveres også bare når motoren har nådd sin driftstemperatur. Hvis motoren overopphetes uventet, kan det være nyttig å slå på varmen i bilen og åpne vinduene. På denne måten ledes ytterligere varme bort via varmeapparatets varmeveksler.
I tillegg til motorkjøling ved hjelp av en kjølekrets, kan kjøling også realiseres ved hjelp av luft. Den mest kjente bilen med luftkjøling er sannsynligvis Volkswagen Beetle. Porsche fortsatte også å bruke denne typen motorkjøling i lang tid med 911-modellen. Kjøling ved hjelp av luftstrøm har flere fordeler i forhold til motorkjøling med kjølevæske. Blant annet trengs det betydelig færre komponenter enn ved væskekjøling.
I kjøretøy med luftkjøling suges omgivelsesluften inn av en mekanisk drevet kjølevifte og ledes over motorkomponentene som skal kjøles. For å muliggjøre bedre varmeoverføring er motorhus, sylindere eller topplokk utstyrt med kjøleribber.
Viktige komponenter i vannkjølesystemet som radiator, vannpumpe og radiatorslanger er utelatt i luftkjølte motorer. Følgelig kan ikke disse komponentene slites ut eller gå i stykker. Siden det ikke er noe kjølevann, kan heller ikke vannet fryse. Luftkjøling er imidlertid mindre effektiv enn kjøling av motoren ved hjelp av kjølevæske. Motorer med lave utslipp kan derfor bare realiseres med væskekjøling.
Hvis det er problemer med motorens kjøling, er defekte komponenter nesten alltid årsaken. Ofte er det en lekkasje i kjølesystemet der kjølevæske slipper ut. Radiatorslangene, selve radiatoren eller vannpumpen kan lekke. Resultatet er et utilstrekkelig kjølevæskenivå.
Hvis kjølevannstemperaturen stiger kraftig, er en defekt termostat eller en ødelagt radiatorvifte mulige årsaker. Hvis motoren er treg til å nå driftstemperatur, kan termostaten sitte fast. En defekt topplokkpakning kan også være ansvarlig for tap av kjølevann hvis vannet kommer inn i forbrenningskammeret.
Mange deler av motorens kjølesystem som radiator, vifte, ekspansjonstank eller radiatorslanger er enkle å bytte ut. For vannpumpen avhenger innsatsen av installasjonsposisjonen og stasjonen. Det er viktig å lufte kjølekretsen etter utskifting av deler og å fylle på kjølevæske tilsvarende. Originale komponenter er spesielt presise og kan enkelt velges og kjøpes brukt hos Autoparts24.
Aircon
Dele til salg: 192.415
Drivstoffsystem
Dele til salg: 45.836
Eksossystem
Dele til salg: 94.557
Elektroniske deler
Dele til salg: 448.296
Girkasse
Dele til salg: 239.637
Hjul / bremsedeler
Dele til salg: 277.927
Interiør
Dele til salg: 382.233
Karosserideler
Dele til salg: 329.586
Kjølesystem
Dele til salg: 81.417
Kontakter
Dele til salg: 249.681
Låsesystem
Dele til salg: 158.864
Lykter
Dele til salg: 121.191
Motor / motordeler
Dele til salg: 333.656
Radio / lyd / infotainment
Dele til salg: 70.866
Speil
Dele til salg: 67.441
Styring
Dele til salg: 145.365
Undervogn
Dele til salg: 248.760
Verktøy/enheter
Dele til salg: 11.901
Visker
Dele til salg: 222.762