Menu toggle

Velkommen

Motor

Forskjeller mellom bensin- og dieselmotorer

Dieselmotorer og bensinmotorer henter sin energi fra flytende drivstoff, men de er svært forskjellige. Funksjonen til motorene er også vesentlig forskjellig mellom bensin og diesel. Mens bensinmotoren tenner gassen som komprimeres av stempelet i sylindrene ved hjelp av en tennplugg, fungerer dieselmotoren ved selvantennelse ved høy kompresjon. Få en oversikt over de ulike drivstoffene og den nyeste teknologien nå.

Ulike drivstoff – diesel og bensin i sammenligning

Drivstoffene diesel og bensin utvinnes begge fra råolje, men det er noen ganger store forskjeller. For eksempel produseres diesel av de tyngre komponentene i oljen, mens bensin produseres av de lettere komponentene. Begge drivstoffene produseres i et raffineri, og det produseres også andre typer drivstoff.

Forskjellig sammensetning av bensin og diesel

Diesel inneholder en høyere andel karbon og er tyngre og mer oljeholdig enn bensin. Bensin er derimot lettere og også mer brannfarlig. Sammenlignet med bensin fordamper diesel først ved en mye høyere temperatur, og er derfor vanskeligere å antenne. En annen grunnleggende forskjell er at diesel inneholder mer energi enn bensin.

Fordeler og ulemper med diesel eller bensin

Avhengig av type drivstoff er det fordeler og ulemper. I lang tid var den lave prisen på diesel sammenlignet med bensin en av fordelene i Tyskland. Årsaken til dette er den ulike beskatningen av denne typen drivstoff. Imidlertid har denne prisforskjellen ved pumpen nå nesten forsvunnet, slik at diesel bare er litt billigere enn bensin.

Forskjeller i drivstofforbruk og innkjøp

Diesel har en stor fordel når det gjelder drivstofforbruk. På grunn av sitt høye energiinnhold kan dieselmotoren trekke mer kraft fra samme mengde drivstoff enn en bensinmotor. Derfor er dieselmotorer mer økonomiske enn bensinmotorer. Det lavere forbruket er imidlertid mer merkbart på lange reiser; på korte reiser kan ikke dieselmotoren alltid utnytte sin fordel.

Når det gjelder kjøp av ny bil, påvirker drivstoffet noen ganger kostnadene ved kjøpet. Biler med bensinmotorer er generelt billigere å kjøpe enn sammenlignbare dieselbiler. På den ene siden er en dieselmotor mer kompleks i design, og på den andre siden er rensing av eksos ofte mer komplisert på grunn av strenge forskrifter. Dette påvirker innkjøpsprisen på kjøretøyene.

Avgifter og forsikring avhengig av drivstoff

Fordeler og ulemper oppstår også når det gjelder avgifter og forsikring. Motorvognavgiften for dieselbiler i Tyskland er generelt høyere enn for biler som bruker bensin som drivstoff. Blant annet gjøres det en forskjell i beregningen basert på motorkapasitet og forurensende utslipp. Dette gir dieselmotorer en ulempe. Også når det gjelder bilforsikring er dieselbiler dårligere stilt enn bensinbiler, blant annet fordi dieselbiler er dyrere.

Fordeler med bensinmotoren

  • Anskaffelse er billigere
  • Motoren anses som mer raffinert
  • Forsikring og skatt er billigere

Fordeler med dieselmotoren

  • Forbruket er lavere
  • Dreiemomentet er høyere
  • Avgiftsfordeler på drivstoff

Tenning for dieselmotorer og bensinmotorer

Når det gjelder tenning, er det store forskjeller mellom dieselmotorer og bensinmotorer. Dieselmotorer er såkalte selvtenningsmotorer som ikke krever faktisk tenning. I stedet komprimeres luften i sylinderen kraftig via stempelet, slik at den varmes opp. Dieselen som sprøytes inn i sylinderen, antenner seg selv i form av en selvantennelse.

For å starte den kalde motoren er manuell forvarming ved hjelp av et forvarmingssystem fortsatt nødvendig, spesielt med eldre dieselmotorer, men dieselmotorer har ikke et tenningssystem. Bensinmotoren er ganske annerledes. For at blandingen av luft og bensin som føres inn i sylinderen skal forbrennes, er det nødvendig med gnisttenning. Denne tenningen skjer i bensinmotorer ved hjelp av et tenningssystem og tennplugger for hver sylinder.

Kompresjonsforhold for bensin og diesel

Dieselmotorer har et mye høyere kompresjonsforhold enn bensinmotorer. En av grunnene til dette er at diesel, i motsetning til bensin, bare antenner seg selv ved mye høyere trykk. Blandingen i sylindrene komprimeres mye mer i dieselmotoren, noe som blant annet fører til et høyere dreiemoment sammenlignet med bensinmotoren. Det høyere trykket krever imidlertid en mer robust konstruksjon, noe som gjør dieselmotoren tyngre.

Kraft og dreiemoment

Dieselmotorer er kjent for sitt høye dreiemoment. Dette er igjen et resultat av det høyere kompresjonsforholdet og den høyere og smalere sylinderformen. Dette resulterer for eksempel i bedre akselerasjon med diesel. Og dette selv om dieselen har lavere motoreffekt sammenlignet med bensinmotoren. På den annen side arbeider dieselmotoren med lavere turtall og går mindre jevnt enn en bensinmotor.

Reparasjon og reservedeler til diesel- og bensinmotorer

Avhengig av om en motor er konstruert for diesel eller bensin, kan det være forskjeller når det gjelder vedlikehold og reparasjon. For eksempel har mange dieselmotorer et mer komplisert eksosanlegg, og det er også en forskjell i innsprøytning sammenlignet med bensinmotorer. I tillegg har dieselmotorer et etterbehandlingssystem for eksos som bruker innsprøytet urea for effektivt å redusere nivået av skadelige nitrogenoksider. Det er ikke uvanlig at dieselmotorer krever demontering av flere deler, eller at montering og demontering generelt er mer komplisert. Dette kan føre til høyere kostnader for kjøp, reparasjon og reservedeler til dieselmotorer.

Vedlikeholdskostnader – forskjell bensin- og dieselmotorer

Vedlikeholdskostnadene kan være ganske forskjellige for biler med bensinmotor enn for et kjøretøy med dieselmotor. Ofte er vedlikeholdet av en bensinmotor billigere fordi det er færre deler i motoren og eksosanlegget enn i en dieselmotor. I tillegg har dieselmotorer ofte ureainnsprøyting i eksosanlegget, noe som også krever vedlikehold. Noen bensinmotormodeller har imidlertid kortere vedlikeholdsintervaller enn samme modell med dieselmotor. Derfor bør vedlikeholdstidspunkt og -kostnader alltid sammenlignes.

Kostnader for reservedeler – diesel- versus bensinmotor

På grunn av forskjellig utforming og blandingsdannelse i motoren kan kostnadene for reservedeler variere mellom bensin- og dieselmotorer. Selv om noen reservedeler, for eksempel tennpluggen, er utelatt i dieselmotoren, kommer andre komponenter i tillegg til bensinmotoren. Dette gjelder for eksempel en rekke komponenter fra området for resirkulering og rensing av avgasser. I tillegg koster komponenter som injektorer for dieselmotorer ofte et betydelig beløp per enhet. Reservedeler til motor og drivverk er imidlertid lett tilgjengelige brukt for både bensin og diesel.

Kjøp reservedeler til diesel- og bensinmotorer

For diesel- og bensinmotorer kreves det spesielle reservedeler til bilen avhengig av drivstoffet. Når du kjøper deler, bør du alltid merke deg om den tilsvarende komponenten er designet for den respektive dieselmotoren eller bensinmotoren. Lufttilførselen kan variere, det samme kan komponenter i kjøretøyets elektronikk. Sylindere og stempler er designet helt annerledes for dieselmotorer sammenlignet med bensinmotorer. Det er også forskjeller mellom en bil for bensin og en modell for diesel når det gjelder utslipp av avgasser.