Menu toggle

Velkommen

Motor

EGR-ventil defekt: Unngå motorproblemer og rengjør EGR-ventilen.

Avgassresirkuleringsventilen er en iøynefallende komponent i inntakskanalen til mange dieselmotorer og noen bensinmotorer. Den sørger for at en viss mengde avgasser føres tilbake til forbrenningskammeret. En defekt EGR-ventil kan forverre avgassverdiene og begrense motorens funksjon. Hvis det oppstår symptomer på en defekt, bør du iverksette tiltak. Ofte er det nok å rengjøre EGR-ventilen for å forhindre motorproblemer.

EGR-ventilens funksjon i bilen

EGR-ventilen er en viktig komponent i den eksterne resirkuleringen av avgasser i moderne forbrenningsmotorer. Ved hjelp av den ledes avgassene fra motorens eksos tilbake til innsugningskanalen. Dette forbedrer først og fremst avgassverdiene til kjøretøyet.

For dette formålet avleder EGR-ventilen bare en del av eksosgassene som produseres under forbrenningen oppstrøms for eksosanlegget. Mengden bestemmes av bilens motorstyringssystem. Avhengig av behovet åpnes ventilen enten ytterligere eller lukkes.

Plassering og utforming av EGR-ventiler

De fleste EGR-ventiler på personbiler styres enten pneumatisk eller ved hjelp av elektromekanikk og en servomotor. Ventilene har et ventilkammer som eksosen ledes gjennom. En skyve- eller spjeldventil på innsiden regulerer strømmen av eksosgass.

Avgassresirkuleringsventilen er plassert i motorrommet nær motoren. Avhengig av modell kan den installeres direkte på eksosmanifolden, eller den kan finnes nærmere inntakskanalen. Ofte er EGR-ventilen kombinert med en EGR-kjøler, som kjøler ned eksosgassene før resirkulering.

Dette er hva EGR-ventilen gjør i forbrenningsmotoren

EGR-ventiler er først og fremst installert i moderne dieselbiler, men finnes også i bensinbiler. I biler med dieselmotorer senker denne typen resirkulering av eksosgass forbrenningstemperaturen i sylindrene med flere hundre grader Celsius.

Den reduserte temperaturen på diesel reduserer utslippet av skadelige nitrogenoksider. Disse produseres først og fremst i forbrenningskammeret ved høy temperatur og høyt trykk. Utslippet av sot reduseres også i dieselmotoren. For bensinmotorer derimot reduserer resirkulering av eksosgass først og fremst drivstofforbruket.

EGR-ventil eller EGR-ventil – hva er forskjellen?

De ulike betegnelsene på eksosresirkuleringsventilen skaper noen ganger forvirring. Det er imidlertid vanligvis en og samme komponent. Det andre begrepet er ganske enkelt forkortelsen av det engelske begrepet Exhaust Gas Recirculation. AGR er derimot den tyske forkortelsen for eksosgassresirkulering.

EGR-ventil defekt Symptomer

Hvis EGR-ventilen er defekt, kan ikke motoren og avgassrensesystemet lenger fungere optimalt. Dette skyldes blant annet at avgassene bare tilføres motoren i dellastområdet. Defekter i EGR-ventilen som feil eller fastkjøring kan føre til følgende symptomer:

  • Motoren går ikke jevnt og rykker
  • Hastigheten varierer
  • Avgassverdiene er dårlige
  • Drivstofforbruket øker
  • Effekttap ved full belastning
  • Belysning av motorens kontrollampe

Hvis det er en defekt i EGR-ventilen, kan den sette seg fast i åpen eller lukket tilstand. Dette betyr at eksosgass noen ganger tilføres motoren selv om dette ikke er tiltenkt av motorstyringssystemet. Avgassstrømmen kan også blokkeres på feil måte.

Disse symptomene forekommer

Hvis EGR-ventilen er defekt og permanent åpen, mates for mye eksos inn i motoren, for eksempel ved full belastning. Dette betyr at motoren mangler frisk luft, slik at optimal forbrenning ikke lenger er mulig. Resultatet er tap av kraft.

Hvis ventilen derimot sitter fast når den er lukket, vil blant annet eksosutslippsverdiene forverres. I dette tilfellet kan ikke bilen bestå utslippstesten. En defekt EGR-ventil kan også forårsake symptomer som risting i motoren, svingende turtall eller økt drivstofforbruk. Kontrollampen kan også lyse hvis EGR-ventilen er defekt.

Årsaker til en defekt EGR-ventil

En feil i eksosresirkuleringsventilen kan ha flere årsaker. De første symptomene oppstår ofte når ventilen setter seg fast på grunn av smuss. Noen ganger fjernes blokkeringen først, først senere er EGR-ventilen helt defekt eller permanent fastkjørt.

  • EGR-ventilen er skitten
  • Tilkoblingen på EGR-ventilen er defekt
  • Pneumatikk for EGR-ventil fungerer ikke
  • Programvare for motorstyring ble endret

En vanlig årsak til problemer med eksosresirkuleringsventilen er forurensning av komponenten. Betjeningsmekanismene inne i ventilkamrene befinner seg direkte i eksosstrømmen og utsettes dermed for mange påkjenninger. Fremfor alt kan sot og oljerester i eksosgassene forurense og blokkere EGR-ventilen.

Andre mulige årsaker er

EGR-ventilen i seg selv er ikke alltid årsaken til problemer med resirkulering av eksos. En feilkobling på den elektriske EGR-ventilen kan også være årsaken til feilen. Det samme gjelder defekter i pneumatikken til pneumatisk styrte EGR-ventiler. Også programvaren til noen dieselbiler er endret på en slik måte at mer eksosgasser resirkuleres. Dette fører til at EGR-ventilen slites ut og blir raskere tilsmusset.

Rengjør EGR-ventilen

Hvis det er tydelige symptomer på en feil i EGR-ventilen, bør komponenten kontrolleres. I mange tilfeller er det tilstrekkelig å rengjøre eksosventilen for å gjenopprette funksjonen. Det er ikke alltid nødvendig å bytte ut EGR-ventilen.

For grundig rengjøring fjerner fagfolk vanligvis EGR-ventilen. Selv om noen produsenter tilbyr spray som skal rengjøre EGR-ventilen selv når den er installert, er det vanligvis grundigere å rengjøre den når den er fjernet.

Rengjøring av EGR-ventilen i 5 trinn

  1. Finn EGR-ventilen: Finn først EGR-ventilen i motorrommet. Det er vanligvis en stor metallkomponent. En reparasjonshåndbok kan svare på spørsmål om plasseringen av EGR-ventilen.
  2. Fjern ventilen: Når EGR-ventilen er funnet, fjernes den. Fremgangsmåten kan variere avhengig av kjøretøymodell. De elektriske og pneumatiske tilkoblingene løsnes først. Deretter kan skruene løsnes og EGR-ventilen fjernes.
  3. Kontroller EGR-ventilen: Etter å ha fjernet eksosresirkuleringsventilen, kontrolleres den visuelt for skader. Hvis deler på innsiden er ødelagte eller defekte, er den eneste løsningen å erstatte den med en ny EGR-ventil. Forurensning kan derimot enkelt fjernes.
  4. Rengjøring av ventilen: I de fleste tilfeller er EGR-ventilen sterkt forurenset med eksosrester. For å rengjøre den, spray et spesielt EGR-ventilrengjøringsmiddel fra handelen inn i komponenten. Etter en viss tid kan smusset fjernes med en myk klut.
  5. Monter EGR-ventilen: Etter rengjøring og kontroll kan EGR-ventilen installeres på nytt i bilen. Dette gjøres i motsatt rekkefølge av demonteringen. Alle tilkoblinger og slanger settes tilbake på EGR-ventilen, etterfulgt av en testkjøring.

Skifte av EGR-ventil

Hvis EGR-ventilen er defekt og ikke fungerer selv etter rengjøring, er utskifting med en reservedel uunngåelig. Reparasjoner på selve komponenten er vanligvis ikke mulig. Avgassresirkuleringsventilen skiftes ut i en lignende rekkefølge som rengjøring.

Som en ny del direkte fra produsenten kan en EGR-ventil koste flere hundre euro. Noen ganger er det billigere å installere en god brukt reservedel. Hos Autoparts24 finner du eksosresirkuleringsventiler og EGR-kjølere til mange bilmodeller. Frakt er alltid gratis.