Menu toggle

Velkommen

Motor

Din guide til komponentene og funksjonene til bilmotoren

Ikke alle bilister kan det grunnleggende om bilmotorer som hjelper dem å holde bilen i gang. I denne guiden lærer du det grunnleggende om forbrenningsmotorer, de viktigste forskjellene mellom bensin- og dieselmotorer og mye mer. Det vil gi deg en bedre forståelse av bilens motordeler og moderne motorteknologi.

Hva er det grunnleggende om motorer?

For mange bilister i dag er det normalt å søke etter bildeler på nett i stedet for å søke dem hos individuelle bilgjenvinningsfirmaer, noe som kan være en tidkrevende affære. Du må vite at mange motordeler kan skiftes ut ganske enkelt så lenge du forstår det grunnleggende og har litt grunnleggende mekanisk kunnskap.

I utgangspunktet er alle motorer like i design. De blander drivstoff med luft og frigjør energi ved å brenne det. Dette skaper en lineær kraft som absorberes av flere stempler og kan brukes til å snu hjulene og flytte kjøretøyet fremover.

Hva er forbrenningsmotorer?

Det er to typer motorer: forbrenningsmotorer og eksterne forbrenningsmotorer. Begge virker ved forbrenning, dvs. ved å brenne noe. I forbrenningsmotorer blir en blanding av luft og drivstoff sugd inn i et forbrenningskammer, hvor det forbrennes for å drive en sylinder fremover.

Forbrenningsgassene utvider seg i forbrenningskammeret og driver motorsylindrene utover, som kan omdannes til en rotasjonskraft som kan flytte kjøretøyet fremover. Slik fungerer en bilmotor. Til sammenligning er ekstern forbrenning avhengig av et eksternt tenningssystem, som f.eks en kullkjele for oppvarming av vann. Dette er tilfellet med en dampmaskin.

Se vårt store utvalg av brukte motorer til billige priser

Hva er det grunnleggende for motordrift?

Moderne motorer, enten det er bensin eller diesel, har direkte innsprøytningssystem som sammen med et luftinntakssystem produserer en brennbar luft- og drivstoffblanding. Denne blandingen kommer inn i hoveddelen av motorblokken, også kalt sylinderblokken, som vanligvis er laget av et enkelt stykke metall. I en bensinmotor inneholder sylinderveggene i blokken minieksplosjonen som oppstår med hvert slag av motoren.

Inntaksventiler brukes til å stenge forbrenningen i sylinderblokken slik at drivstofftanken ikke antennes. Drivstoff-luftblandingen antennes av tennplugger drevet av elektrisk strøm. Dette tvinger et stempel ut fordi den resulterende brennende gassen prøver å utvide seg, men holdes tilbake av sylinderveggen til motorblokken til en bensinmotor.

Når stempelet skyves forover, kan det frembringes en roterende bevegelse. Dette kalles forbrenningsslaget, men enda mer energi kan hentes fra en stempelmotor dersom kompresjonsslaget, hvor stempelet går tilbake til sin forrige posisjon, også er inkludert. Til dette formål hjelper ventilfjærer eksosventilene med å åpne og lukke, avhengig av om stempelet er i inntaks- eller eksosslag. I en firetaktsmotor er det fire faser:

  • Sugedrift som effektivt suger inn drivstoffet.
  • Kompresjonsslaget, hvor ventilene lukkes for å lage en kortvarig lukket sylinder og komprimere drivstoff og luft for forbrenning.
  • Effekthastigheten forårsaket av selve forbrenningsprosessen.
  • Eksosslaget der eksosventilen i sylinderhodet åpner. Når eksosventilene åpnes, skyver de eksosgassene inn i eksossystemet og til slutt inn i eksosrøret.

I firesylindrede motorer fungerer alltid to stempler i tandem. En registerreim sørger for at stemplene holder seg på linje med hverandre.

Hva er komponentene i en motor?

Sylinderhodet inneholder mange av komponentene som trengs for å drive en bilmotor. For eksempel inneholder sylinderhodet:

& nbsp;

  • Hovedpakningen
  • Tennplugg
  • Innløps- og utløpsventiler

& nbsp;

Andre vanlige motorkomponenter som trengs for å forbedre ytelsen til bilmotorer og redusere drivstofforbruket er oljepannen og oljepumpen. Motorolje er viktig for å opprettholde motorytelsen uten overoppheting. Oljefilteret er også avgjørende i denne forbindelse.

Alle varmemotorer krever ikke bare motorolje, men også stempelringer for å holde dem kjølige. En startmotor er avgjørende for å starte forbrenningsprosessen mens motorhastigheten opprettholdes av en spjeld. Bilprodusenter bruker koblingsstenger for å overføre frem- og tilbakegående bevegelse av et stempel til en veivaksel, som driver bilens hjul via en kamaksel. Mange moderne biler har i dag dobbel overliggende kamaksel for å øke effektiviteten.

Det er ikke alltid lett å finne riktig type bildeler da produsentene bruker forskjellige deler og de er sjelden utskiftbare. Prøv å søke med kjøretøyets identifikasjonsommer for å gjøre det enklere å finne kompatible deler fra leverandører som Autoparts-24. Her kan du også finne originale utstyrsdeler fra tredjeparter samt originaldeler fra produsentene. Bilister kan også bruke motorkoder for å finne riktig type del til motoren deres. De vanligste delene som folk leter etter i dag er listet opp nedenfor.

Motorblokk

Det er en enkelt metallblokk, vanligvis stål, som danner den integrerte strukturen der de bevegelige delene av motoren opererer.

Forbrenningskammer

Den består av en sylinder, et stempel og et sylinderhode. Det er her drivstoffet blandes med luft og antennes.

Sylinderhode

Sylinderhodene er metalldeler som sitter over sylindrene i motorblokken og skaper rom for forbrenning i øvre del av kammeret.

Stempel

Som du har lest, beveger stemplene i hver sylinder seg frem og tilbake.

Veivaksel

Denne komponenten konverterer den frem- og tilbakegående bevegelsen til et stempel til en rotasjonskraft.

Kamaksel

Sammen med veivakselen sørger kamakselen for at alle sylindre fungerer sammen og at ventilene fungerer på en koordinert måte.

Tidssystem

Dette systemet bruker et belte eller lignende for å holde kamakselen synkronisert med de andre bevegelige komponentene i motoren.

Ventildrift

Denne komponenten sørger for at ventilene i hver sylinder åpnes og lukkes via et system av stempelstempler, vippearmer og skyvestenger.

Ventiler

Ventilene hindrer mer drivstoff og luft i å komme inn i forbrenningskammeret når det er slått på. De bidrar også til at skadelige gasser slipper ut av motoren på en sikker måte.

Vippearm

Dette er armer som presses når kamakselen kommer i kontakt med dem slik at de kan trykke på ventilene til rett tid, avhengig av hvor mange omdreininger bilen gjør på et gitt tidspunkt.

Skyvestenger og løftere

Hvis kamakselen ikke kommer i direkte kontakt med vippearmene på grunn av konstruksjonen av motoren, brukes trykkstenger eller stempelstenger for å skape en fysisk forbindelse mellom de to.

Drivstoffinnsprøytningsdyser

Drivstoffinnsprøytningssystemer i dag har i stor grad erstattet de gammeldagse forgasserne. Disse komponentene sprøyter drivstoff direkte inn i hver sylinder slik at den nøyaktige mengden drivstoff når stedet hver gang.
Tennplugg

Dette er en elektrisk komponent som produserer en gnist hver gang nytt drivstoff injiseres. Dette utløser forbrenningen som forbrenningsmotorer er oppkalt etter.

Hva er de 3 viktigste komponentene som en motor trenger for å fungere?

Ventildriften er en viktig mekanisk komponent som sikrer sikker motordrift. Den består av selve ventilene samt vippearmer, en koblingsstang og skyvestenger.

Et annet viktig element for problemfri drift av motoren er inntaksmanifolden . Denne enheten, også kjent som inntaksmanifolden, fører luft og drivstoff til sylindrene i akkurat passe mengde.

En annen viktig komponent som noen ganger kan svikte er registerremmen, som er en del av motorens bredere styresystem. Det holder motoren synkronisert med seg selv og hjelper til med å koordinere kamaksel og veivaksel.

Hva er motortilbehør?

Det er viktig å vite at noen ting under panseret på et kjøretøy ikke er motordeler, men tilbehør som støtter funksjonen til kjøretøyet. En oljepanne er f.eks. et tilbehør. Den samler ganske enkelt opp den brukte oljen slik at den kan filtreres og resirkuleres som motorolje. Det samme gjelder motorens luftfilter. Dette tilbehøret hjelper til med å fjerne luftpartikler som ellers kan komme inn i forbrenningskammeret.

Hva er bilmotorer drevet av?

I dag er det to hoveddrivstoffkilder: bensin og diesel. Begge har lignende teorier og noen felles deler, f.eks. en injektor, en koblingsstang eller en manifold. Men avhengig av motortype er konstruksjonen veldig forskjellig. Bare noen få er kompatible med hverandre.