Menu toggle

Velkommen

Motor

Defekt motorstyringsenhet: årsaker, symptomer og reparasjon

Motorstyringsenheten er en av de viktigste komponentene i moderne kjøretøy med forbrenningsmotorer. Hvis denne kontrollenheten til motoren er defekt, oppstår det raskt funksjonsfeil. I vår guide vil du finne ut hvilke symptomer som er forbundet med defekte motorstyringsenheter og hva du må huske på når du reparerer og bytter ut motorstyringsenheten.

Hvilke funksjoner har motorstyringsenheten?

En motorstyringsenhet overvåker alle motorkomponenter og styrer forbrenningsprosessen. På denne måten sikrer motorstyringen en ren og drivstoffeffektiv forbrenning med lave eksosutslipp. I sin struktur ligner enheten en liten datamaskin som registrerer alle kjøretøyets data og behandler informasjonen. For dette formålet er motorstyreenheten koblet til en rekke sensorer i området rundt motoren og eksosanlegget. Hvis enheten oppdager feilaktige prosesser, kan den utstede tilsvarende feilmeldinger.

Årsaker til defekte motorstyringsenheter

Ifølge Allgemeiner Deutscher Automobilclub ADAC (den tyske bilklubben) er feil i motor- og motorstyringskategorien den nest vanligste årsaken til kjøretøyhavari registrert av klubben. Men hvorfor svikter en så viktig komponent som motorstyringen i kjøretøyet så ofte? Det er mange grunner til en defekt motorstyringsenhet.

  • Fuktighet i styreenheten
  • Aldringsprosessen til de installerte komponentene
  • Kortslutning på motorstyringsenheten
  • Korrosjon på kontaktene
  • Vibrasjoner i kjøretøyet

En hyppig årsak til defekte styreenheter er fuktinntrengning. I dette tilfellet trenger fuktighet inn i kontrollenhetens hus og skader elektronikken. Inntrengning av fuktighet kan være relatert til en bestemt hendelse eller bare skje over tid. Deretter korroderer komponentene inni eller det oppstår kortslutning.

Slitasje eller korrosjon på styreenheten

Kretskortene og de elektroniske komponentene som er installert i motorstyringen, er utsatt for en viss aldringsprosess. Når bilen er i drift, kan delene inni slites ut og derfor ha en tendens til å svikte og svikte. Vibrasjoner under kjøring kan også føre til slitasje, ettersom loddeforbindelser og komponenter kan løsne over tid.

Årsaken til at motorstyringen ikke fungerer som den skal, kan også ligge utenfor enheten. For eksempel kan korroderte pluggkontakter være ansvarlig for funksjonsfeil, eller styreenheten kan påvirkes av en kortslutning i de tilkoblede kablene. Derfor er en omfattende diagnose spesielt viktig når det er mistanke om en defekt styreenhet.

Symptomer på en defekt motorstyringsenhet

Hvis motorstyreenheten er defekt, kan symptomer av forskjellige slag indikere feilen. Siden motorstyringen ikke lenger fungerer som tiltenkt, oppstår det vanligvis forskjellige problemer rundt motoren. Bare i verste fall betyr imidlertid en defekt motorstyringsenhet at bilen ikke lenger kan startes i det hele tatt.

  • Motoren starter ikke
  • Feiltenning under kjøring
  • Motoren hakker eller går ofte tom for strøm
  • Motoreffekten reduseres merkbart
  • Motorens kontrollampe lyser
  • Avgassverdiene er ukorrekte
  • Drivstofforbruket øker

Skader på motorstyreenheten manifesterer seg ofte i symptomer som uregelmessig motorgang eller feiltenning under kjøring. På grunn av feilen i styreenheten kan reguleringen av tenning og tenningstidspunkt ikke lenger utføres riktig. Som et resultat kan motoren gå uregelmessig, stamme plutselig eller stoppe sporadisk.

Hvis motorstyringsenheten er defekt, kan et merkbart tap av motorkraft merkes i tillegg til en uregelmessig motorgang. Hvis styreenheten er defekt, vil bilen noen ganger akselerere saktere og motoren vil ha dårlig effekt. Dette kan skyldes at den defekte styreenheten ikke lenger regulerer drivstoffinnsprøytningen riktig.

Motorkontroll lyser og dårlige eksosverdier

En defekt motorstyringsenhet kan også føre til symptomer som at motorens kontrollampe lyser eller økt drivstofforbruk. Hvis sensordata ikke lenger kan evalueres korrekt, mistenker styreenheten noen ganger en feil i motorstyringen. Som et resultat lyser motorens kontrollampe, eller motoren går bare i nødmodus.

Hvis motorstyringen ikke fungerer som den skal på grunn av en defekt, sprøytes det noen ganger for mye drivstoff inn i motorens forbrenningskamre. Bilen bruker da mer drivstoff enn vanlig. Hvis for eksempel data fra sensorene i eksosanlegget mangler, er det heller ikke lenger mulig å diagnostisere eksosatferden. Både en dårlig forbrenningsprosess og mangelfull eksosrensing fører til økte eksosutslipp.

Reparasjon eller utskifting av styreenheten

Hvis motorstyringsenheten er defekt, må den skiftes ut eller repareres. Kostnadene for begge variantene kan variere avhengig av type styreenhet. Reparasjon av motorstyreenheten tilbys bare av spesialiserte selskaper. Spesialistene utfører en omfattende diagnose på motorstyringsenheten og feilsøker.

For reparasjonen demonteres motorstyringsenheten slik at alle elektroniske komponenter kan inspiseres. Spesielle måleinstrumenter hjelper også til med å diagnostisere defekte komponenter. Alle defekte deler byttes deretter ut. På grunn av den høye innsatsen som er involvert, kan en reparasjon av motorstyringsenheten være forbundet med høye kostnader.

Skifte defekte styreenheter i bilen

Det er spesielt praktisk og enkelt å bare bytte ut motorstyringsenheten som er installert i bilen med en annen. I motsetning til reparasjon av kontrollenheten, kan kjøretøyet brukes igjen umiddelbart. Hvorvidt kostnadene for en reservedel overstiger reparasjonskostnadene, avhenger av det enkelte tilfellet.

Fremgangsmåten for å skifte motorstyringsenhet kan variere noe avhengig av type enhet. Som regel er motorstyringsenheten lett tilgjengelig i motorrommet. Noen produsenter installerer imidlertid kontrollenheten et annet sted, eller enheten er skjult bak et deksel.

Bytt styreenhet og kjøp som reservedel

Når motorstyringsenheten er lokalisert, er det vanligvis raskt å bytte den ut med reservedelen. For å gjøre dette fjernes kontrollenheten og kobles fra kontaktene. Den intakte motorstyringskomponenten trenger deretter bare å installeres og kobles til kontaktene. Etter utskiftingen må motorstyringsenheten ofte justeres på nytt.

Siden kjøp av nye styreenheter ofte er forbundet med betydelige kostnader, kan det lønne seg å kjøpe en brukt motorstyreenhet. Nye styreenheter er heller ikke lenger tilgjengelig for alle kjøretøy. Når du kjøper en brukt motorstyringsenhet, bør du sørge for at enheten som tilbys passer nøyaktig til den respektive motoren. Å sammenligne delenumrene på styreenhetene hjelper ofte her.

 

 

Slutt på artikkelen