Fiat-motorer: Hva du bør vite om Fiat-motorer
Fiat er et av de eldste bilmerkene i verden og har vært på markedet siden 1899. I tillegg til personbiler produserer den italienske bilprodusenten også lette nyttekjøretøy, som tilbys under nyttekjøretøydivisjonen Fiat Professional.
All viktig informasjon om Fiat-motorer
Mange Fiat-motorer er utviklet av konsernets egen partner Fiat Powertrain Technologies. I tillegg til diesel- og bensinmotorer, er Fiat-modeller i økende grad tilgjengelige med hybrid- eller elektriske motorer.
Fiat bensinmotorer
- Fiat FIRE-motor: Fiat-motorer med betegnelsen FIRE ble utviklet som firesylindrede bensinmotorer i rekkefølge med en blokk av grått støpejern og et sylinderhode av lettmetall. Forkortelsen for motorserien står for Fully Integrated Robotised Engine. Fiat FIRE-enheter kan finnes med forskjellig forskyvning i modeller som Fiat Tipo , Fiat 124 Spider og den eldre Fiat 500 X.
- Fiat Turbo-Jet-motor: Fiat Turbojet-motorserien er en videreutvikling av FIRE-motoren. Til dette formålet var Fiat-motorene utstyrt med turbolader og spesialtilpasset. Turbojet-enhetene er tilgjengelige i forskjellige varianter som en sporty eller mer moderat motor i Fiat Grande Punto, Fiat Bravo eller også i Fiat nyttekjøretøy som f.eks. som .
- Fiat GSE-motor: Fiat GSE-motorer er moderne bensinmotorer med tre eller fire sylindre på rad. Forkortelsen GSE står for Global Small Engine. Fiat GSE-motorene produseres i ulike versjoner med og uten turbolader og kan bl.a. tilgjengelig i Fiat 500X og Fiat Panda-modeller.
- Fiat Twin-Air Engine: I forbindelse med nedbemanning introduserte Fiat Twin-Air Engine. Disse tosylindrede Fiat-motorene lover høy effektivitet med redusert drivstofforbruk. Tvillingmotoren finnes i ulike versjoner med og uten turbo, f.eks. i Fiat 500 og 500L samt i Fiat Punto og Fiat Panda.
Fiat dieselmotorer
- Fiat Multi-Jet-motor: Multijet-dieselmotorer er standard på Fiat-dieseldrevne modeller. De moderne motorene med common rail-innsprøytning og turbolading produseres i forskjellige versjoner. Multi-Jet dieselmotorer er tilgjengelige i Fiat Grande Punto, Fiat Doblo og i nyttekjøretøy som Fiat Ducato .
Fiat elektriske motorer og hybriddrifter
- Fiat Hybrid GSE-motor: Under navnet GSE Hybrid monterer Fiat motorer i mild hybridteknologi. Her hjelper en liten elektrisk drift GSE-forbrenningsmotoren med å spare drivstoff. Energien til den elektriske assistansen genereres under bremsing. GSE-hybriddrevene er tilgjengelige i Fiat 500X Hybrid eller Fiat Tipo Hybrid.
- Fiat elektrisk motor: Fiat fokuserer stadig mer på elektrisk kraft. Fiat 500-modellen bruker f.eks. rent elektriske drev som permanent begeistrede trefase synkronmaskiner. Avhengig av modellvarianten er frekvensomformere med 70 kW eller 87 kW tilgjengelige.
10 moderne kjørekonsepter med Fiat-motorer
- Hybrid 1,5 GSE – Hybriddrift med en 1,5 liters 4-sylindret rekkemotor med 4 sylindre og elektrisk assistanse. Hybridsystemet har en maksimal effekt på 96 kW (130 hk) og finnes i Fiat 500X eller også i Fiat Tipo Hybrid med 7-trinns direkte girskifte.
- 1.0 Hybrid GSE N3 – Hybridsystemet med en 1,0-liters 3-sylindret rekkebensinmotor og en elektrisk assistent. Effekten er 51 kW (70 hk) med et maksimalt dreiemoment på 92 Nm. Med en 6-trinns manuell girkasse er systemet tilgjengelig i Fiat 500 Hybrid.
- 1.4 Turbojet – Fiat-motor som en firesylindret bensinmotor med turbolader i rekkefølge. Turbojetmotoren med 1,4 liters slagvolum har en effekt på 88 kW (120 hk) og et dreiemoment på 206 Nm. Det finnes f.eks. i Fiat Doblo, hvor den er koblet til en 6-trinns manuell girkasse.
- 1,3 16V Multijet Start & Stop – Firesylindret dieselmotor med turbolading og common rail-innsprøytning. Dieselmotoren med 1,3 liters slagvolum og start-stopp-teknologi yter 70 kW (95 PS) ved maksimalt 200 Nm. Fiat 500L leveres med en 5-trinns Dualogic-girkasse.
- 0,9 TwinAir – To-sylindret turboladet bensinmotor basert på TwinAir-konseptet. Fiat-motoren med et slagvolum på 0,9 liter yter 77 kW (105 PS) og 145 Nm. Motoren finner du i Fiat 500 TwinAir.
- 1,0 6V Mild-Hybrid – Moderne hybriddrift med 3-sylindret bensinmotor og elektrisk assistanse. 1,0-liters motoren har en systemeffekt på 51 kW (70 hk), som overføres til en 6-trinns manuell girkasse i Fiat Panda.
- 1,3 16V Multijet – Fiat dieselmotor som en firesylindret rekkemotor og turbolader. Enheten med common rail-innsprøytning og 1,3 liters slagvolum yter 70 kW (95 PS) ved maksimalt 200 Nm. Med en manual 5-trinngirkasse, den finnes også i Fiat Panda som et konsept med firehjulsdrift.
- 1,4 16V T-Jet – Firesylindret bensinmotor på rad med turbolader som 16-ventils motor. Fiat-motoren med 1,4 liters slagvolum og en motoreffekt på 88 kW (120 hk) og 215 Nm er tilgjengelig sammen med en 6-trinns manuell girkasse i Fiat Tipo-modellen.
- Fiat 500e 70 kW – Elektrisk motor med en effekt på 70 kW (95 hk) og et maksimalt dreiemoment på 220 Nm. Den elektriske motoren er montert i den elektriske Fiat 500 med automatisk reduksjonsgirkasse.
- 180 Multijet 2 – Fiat Multi-Jet firesylindret dieselmotor med 2,2 liters slagvolum, eksosrensing og variabel VTG turbolader. Fiat Multijet 2-motorene brukes i modeller som Ducato og yter 130 kW (178 hk) ved 400 Nm.
Kjøp den riktige originale brukte Fiat-motoren
Hvis Fiat-motorer er defekte på grunn av høy kjørelengde, er en erstatningsmotor fra bilopphuggeri et godt alternativ takket være den gunstige prisen. Hos Autoparts24.eu finner du bildeler til din Fiat sammen med omfattende informasjon. Nettstedets søkefunksjon lar deg søke etter modell, motorkode eller OEM-nummer .
Vælg årgang / modelvariant - så finder du hurtigt den rigtige brukte bildel til din Fiat
1996 - 2007
Marea Weekend (185_)
1999 - 2010
Multipla (186_)
1995 - 2005
Barchetta (183_)
1996 - Nu
Palio Weekend (178_, 173_, 373_, 374_)
1995 - 2001
Bravo I (182_)
2006 - Nu
Bravo II (198_)
2012 - Nu
Panda (312_, 319_)
1991 - 1999
Cinquecento (170_)
1975 - 1984
131 Familiare/panorama (131_)
2008 - Nu
Punto EVO (199_)
2010 - Nu
Doblo Box Body/estate (263_)
2000 - Nu
Doblo Cargo (223_)
2009 - Nu
Doblo Combi (263_)
2001 - Nu
Doblo MPV (119_, 223_)
2010 - Nu
Doblo Platform/chassis (263_)
1979 - 1989
Strada Convertible (138_)
1994 - 2005
Ducato Box (230_)
2002 - Nu
Ducato Box (244_)
2006 - Nu
Ducato Box (250_, 290_)
2007 - Nu
Scudo (270_, 272_)
2007 - Nu
Scudo Box (270_, 272_)
2002 - Nu
Ducato Bus (244_)
2006 - Nu
Ducato Bus (250_, 290_)
1996 - 2006
Scudo Combinato (220_)
1996 - 2006
Scudo Platform/chassis (220_)
2007 - Nu
Scudo Platform/chassis (270_, 272_)
1994 - 2002
Ducato Platform/chassis (230_)
2002 - Nu
Ducato Platform/chassis (244_)
2006 - Nu
Ducato Platform/chassis (250_, 290_)
1982 - 1990
Ducato Platform/chassis (280_)
1989 - 1994
Ducato Platform/chassis (290_)
1998 - 2010
Seicento / 600 Van (287_)
2012 - Nu
500l (351_, 352_)
2015 - Nu
Tipo Saloon (356_)
2003 - 2008
Stilo Multi Wagon (192_)
1998 - Nu
Strada Pickup (178_)
2009 - Nu
Strada Pickup (278_, 578_)
2007 - Nu
Fiorino Box Body/estate (225_)
2016 - Nu
Talento Box (296_)
2016 - Nu
Talento Box Body / Estate (296_)
1989 - 1994
Talento Platform/chassis (290_)
2016 - Nu
Talento Platform/chassis (296_)
2011 - Nu
Freemont (345_)
1990 - 1998
Tempra (159_)
2016 - Nu
Fullback Pickup (502_, 503_)
2005 - Nu
Grande Punto (199_)
2016 - Nu
Tipo Estate (356_)
2016 - Nu
Tipo Hatchback (356_)
2002 - 2011
Ulysse (179_)
1996 - 2007
Marea Weekend (185_)