Dacia-motorer: Alt du trenger å vite om Dacia-motorer
Dacia er den mest kjente rumenske bilprodusenten og er i dag et datterselskap av den franske bilprodusenten Renault . Dacia-modellene anses som robuste og er kjent for sine rimelige priser. De er ofte basert på Renault-teknologi.
Sammen med Nissan og Mitsubishi tilhører Renault og dermed også Dacia en allianse av bilprodusenter som også utvikler vanlige modeller og motorer. Noen Dacia-motorer er kjent for sitt lave drivstofforbruk, mens andre gir problemer med utvidede registerkjeder.
Dacia-motoroversikt
Avhengig av kjøretøy er Dacia-motorene installert i forskjellige varianter som diesel, bensin eller elektriske motorer. Betegnelsen på motorene inneholder ofte den omtrentlige effekten til den aktuelle motoren i hk. Bensinmotoren med betegnelsen TCe 150 gir f.eks. nøyaktig 150 hk.
Dacia bensinmotor
- Dacia SCe-motorer: Dacia-motorer med SCe-betegnelsen er bensinmotorer som fungerer som rene sugemotorer uten turboladere. Forkortelsen SCe står for Smart Control Efficiency. Denne typen Dacia-motor er installert som en tre- og firesylindret motor. Den anses å være robust og gir tilstrekkelige kjøreegenskaper. Den er montert i modellene Dacia Sandero , Duster og Logan.
- Dacia TCe-motorer: En Dacia TCe-motor er en bensinmotor med turbolader. Begrepet TCe står for Turbo Control Efficiency. De moderne turbomotorene er montert i Duster, Sandero, Lodgy eller Logan med tre eller fire sylindre og med inntaksmanifoldinnsprøytning eller direkte innsprøytning.
- Dacia GPF-motorer: Hvis en Dacia-motor bærer betegnelsen GPF, er det en bensinmotor med et ekstra partikkelfilter. Begrepet GPF er en forkortelse for Gasoline Particulate Filter. Som med dieselbilen sørger partikkelfilteret for forbedrede eksosverdier. Denne typen Dacia-motorer kan f.eks. tilgjengelig som TCe 130 GPF i Dacia Dokker.
Dacia dieselmotorer
- Dacia dCi-motorer: Dacias dieselmotorer er moderne turbodieselmotorer med betegnelsen dCi. De tre bokstavene dCi står for Diesel Common Rail Injection, som denne motortypen er utstyrt med. De firesylindrede motorene i serie har eksosgassturbolader og er montert i ulike versjoner i Duster-modellen.
Alternative kjøreturer fra Dacia
- Dacia ECO-G-motorer: Dacia-motorer med ECO-G-betegnelsen er bivalente motorer som kan kjøre på bensin eller LPG. Grunnlaget er en tresylindret bensinmotor og en turbolader. Dacia LPG-motorene er f.eks. montert i Dacia Sandero eller Dacia Jogger.
- Dacia elektrisk motor: I den elektriske Dacia Spring-modellen monterer Dacia motorer som synkronmotorer med permanent magnet. Drivkonseptet med fast utveksling og forhjulsdrift, sammen med et 26,8 kWh batteri, sikrer en kombinert rekkevidde på 230 km i henhold til WLTP-kravene. Forbruket etter WLTP er 13,9 kWh pr. 100 km.
10 populære kjørekonsepter fra Dacia
- SCe 65 – tresylindret rekkebensinmotor med tre sylindre som sugemotor uten turbo. 1,0-liters Dacia-motoren har en effekt på 49 kW (67 hk) og tilbys som en startmodell i Dacia Sandero.
- TCe 90 – Turbomotor som en tresylindret bensinmotor i serieform. Motoren med et slagvolum på 1,0 liter yter 67 kW (91 hk) ved et dreiemoment på 160 Nm og er montert i Dacia Sandero.
- TCe 100 ECO-G – Drivkonsept for LPG med tresylindret turbolinjemotor. Motoren med 1,0 liter slagvolum og 81 kW (110 hk) finnes i tredje generasjon av Sandero.
- TCe 130 – Firesylindret rekkebensinmotor med et slagvolum på 1,3 liter. Den turboladede motoren yter 96 kW (131 hk) og er montert i den andre versjonen av Duster.
- TCe 150 – Turbomotor for bensin med fire sylindre på rad og 1,3 liters slagvolum. Motoren med en effekt på 110 kW (150 hk) og et dreiemoment på 250 Nm finnes i Dacia Duster.
- TCe 150 4×4 – Kjørekonsept med firehjulsdrift for Dacia Duster. Turbobensinmotor med 1,3 liters slagvolum og 110 kW (150 hk) motoreffekt i kombinasjon med firehjulsdrift.
- Blue dCi 115 – Firesylindret dieselmotor med turbolading. Dacia-motoren med 1,5 liters slagvolum og en motoreffekt på 85 kW (116 PS) og 260 Nm er montert i Dacia Duster Diesel.
- TCe 110 – bensinmotor med turbolading og 1,0 liters slagvolum, som er montert i Jogger og Sandero Stepway-modellene. Tre sylindre yter 81 kW (110 hk) ved 200 Nm.
- TCe 90 CVT – Kjørekonsept med 1,0-liters tresylindret turbomotor med tresylindret rekkemotor og CVT-automatgir. Drivkraften på 67 kW (91 hk) finnes i Dacia Logan og Dacia Sandero.
- Electric 45 – Elektrisk drivkonsept fra Dacia med synkronmotor med permanent magnet og 33 kW (45 hk) effekt. Den elektriske motoren er montert som standard i Dacia Spring-modellen.
Kjøp brukte Dacia-motorer
Hvis det er problemer med Dacia-motoren i bilen din, kan du raskt avhjelpe dem med en erstatningsmotor til en fordelaktig pris. I stedet for en kostbar reparasjon av den defekte motoren, installeres en brukt originalmotor fra en bilopphuggeri i Dacia.
Spesielt et stort oljetap eller en utvidet styrekjede kan raskt føre til motorskader på visse Dacia-motorer. Sammenlignet med en ny motor kan Dacia-motorer på sin side få poeng først og fremst på grunn av prisen.
Finn Dacia-motorer og reservedeler hos Autoparts24
Du kan få brukte Dacia-motorer og matchende reservedeler fra Autoparts24. Takket være den praktiske søkefunksjonen kan du finne delen du leter etter eller en komplett Dacia-motor til bilen din på kort tid. All informasjon og priser for motorene er tydelig oppgitt.
For å finne riktig enhet til riktig pris, er det nyttig å vite motorkode. All annen informasjon om kjøretøyet, f.eks. data fra kjøretøyets registreringsbevis og eksakt modelltype skal også være tilgjengelig.